Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

גירושין ברבנות או בבית המשפט לענייני משפחה?

גירושין ברבנות או בבית המשפט לענייני משפחה?
קרדיט freepik

הליכי גירושין בישראל בין בני זוג יהודים, מתנהלים בשתי ערכאות שונות: בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה. מלבד סידור הגט, נושא הנתון לסמכות בלעדית של הרבנות, בכל יתר הסוגיות קיימת סמכות מקבילה בין שתי הערכאות הללו השונות מאוד במהותן. אז מה עדיף? גירושין ברבנות או בבית המשפט לענייני משפחה? והאם ניתן להתגרש בלעדיהן?

גירושין ברבנות או בבית המשפט לענייני משפחה?
קרדיט freepik

מרוץ הסמכויות

קיומה של סמכות מקבילה בין שתי הערכאות: הרבנות מחד ובית המשפט לענייני משפחה מאידך, יצרה את התופעה הנקראת מרוץ הסמכויות. פירושה הוא, כי מי מבני הזוג אשר יקדים את האחר ויגיש תביעה מסוימת באחת מן הערכאות, קבע למעשה את סמכותה לדון בה. החריג למצב זה הוא סידור הגט, קרי, טקס הגירושין, אשר מתבצע על ידי בית הדין הרבני בלבד. בכל יתר הנושאים, גירושין ברבנות הוא עניין של בחירה, כלומר, כל אחד מהצדדים יכול להחליט לאיזו ערכאה לפנות באיזה עניין. מצב זה מעלה את השאלה המתבקשת, איזו ערכאה היא העדיפה.

גירושין ברבנות או בבית המשפט לענייני משפחה?

באופן תאורטי, ניתן היה להניח כי אין זה משנה לאן נגיש את תביעות הגירושין, כל עוד לשתי הערכאות יש סמכות לדון בהן. בפועל, לבחירה זו יש חשיבות עצומה וזאת בשל כך כי כל ערכאה יכולה להניב תוצאה משפטית אחרת. הכיצד? משום שהן פוסקות על פי חוקים שונים לגמרי. גירושין ברבנות נעשים על פי ההלכה היהודית, קרי, הדין הדתי, בעוד שבית המשפט לענייני משפחה פוסק על פי החקיקה האזרחית. הבדלים אלו גורמים לערכאות המשפטיות לשים דגש על נתונים שונים, הן נותנות משקל אחר לאותן ראיות והתוצאה יכולה להיות שוני גדול בפסק הדין. אם כן, איך מחליטים?

איזו ערכאה עדיפה?

בשל ההבדלים המהותיים בין שתי הערכאות, כל תביעה יכולה להסתיים בתוצאה משפטית אחרת. כלל זה נכון לכל תביעות הגירושין באשר הן, לרבות מזונות הילדים, משמורת וכן חלוקת רכוש בגירושין. אם כן כיצד נדע לאיזו ערכאה לפנות? מזה שנים רבות, ישנו מיתוס כי גירושין ברבנות היא הדרך הטובה ביותר עבור הבעל ואילו עבור האישה הערכאה הנכונה היא בית המשפט לענייני משפחה. אמנם יש מן האמת בדברים אלו, אך המציאות תמיד מורכבת יותר והלכה למעשה, עורך דין משפחה בוחן כל מקרה לגופו. לא אחת, נסיבות המקרה מצריכות דווקא את ההפך כדי להגיע לתוצאה המשפטית הרצויה ולעיתים ישלב עורך הדין בין שתי הערכאות ויגיש חלק מן התביעות בבית הדין הרבני וחלק בבית המשפט לענייני משפחה.

גירושין בהסכמה

חשוב לדעת, כי הליך הגירושין אינו מחייב כלל התערבות של ערכאה משפטית. זאת כאשר בני הזוג בוחרים לנהל משא ומתן על הסוגיות השונות ולחתום על הסכם גירושין. אז, המעורבות היחידה של בית הדין הרבני או של בית המשפט לענייני משפחה, תהיה באישור ההסכם ומתן תוקף של פסק דין, על מנת שתהיה לו נפקות משפטית. נודה כי הדרך לגירושין בהסכמה אינה קלה היות שהיא דורשת משני הצדדים לוותר ולהתפשר בזמן שבו הם מאוד טעונים זה כלפי זו בעקבות משבר הגירושין. אולם, עורך דין גירושין יבחן תמיד, בכל תיק בו הוא מטפל האם קיימת אפשרות להידברות בין הצדדים. זאת משום שהדבר משרת את טובת הלקוח: ראשית, בני הזוג חוסכים את העלויות הגבוהות של ניהול ההליך בערכאות. שנית, הם יוכלו להתגרש מהר יותר ושלישית, המציאות מלמדת כי ניהול משא ומתן לפשרה מפחית את המתח בין הצדדים ומאפשר להם להמשיך ולתקשר בצורה טובה יותר כהורים.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
ניסוח צוואה בעזרת עורך דין
אין ספק כי צוואה היא מסמך חשוב, על מנת לא...
מזגנים תקולים? אולימפוס מיזוג אוויר לשירותכם 24/7
בימים החמים של הקיץ הישראלי או בלילות הקרים של החורף,...
מחפשת את השמלה שלך? יש לנו כמה הצעות
את הרי מכירה את התופעה הזו טוב מאיתנו. מהרגע בו...
באילו מקרים מומלצת התייעצות עם עורך דין לענייני משפחה?
משפחה היא מקור לנחת וגם בסיס למשאבים חיוניים לחיים. במקביל...
למה לא כדאי לוותר על חיפויים שונים לקירות?
השקעתם לאחרונה לא מעט בעיצוב המחודש של הסלון שלכם? עשיתם...
טיפול בירושה: ממה מתחילים?
כאשר אדם אהוב כמו אחד ההורים הולך לעולמו, זוהי טלטלה...
התעללות בבעלי חיים
לפני שמתעמקים בהיבטים המשפטיים, נדגיש כי התעללות בבעלי חיים היא מעשה...
יום הולדת כבקשתך- איך יוצרים יום הולדת למי שלא אוהב חברים
אם הילד שלכם אינו אוהב חברים באופן מוצהר או בולט...
חברות בדק בית - למה זה חשוב?
כאשר אנו רוכשים נכס, בין אם מדובר בבית פרטי, דירה...
ניו בורן צילומים מקצועיים עם הסטודיו של נסיה
ניו בורן צילומים מי מאיתנו לא נמס כשהוא רואה תמונות של...