Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הסכם גירושין – כל הדברים שחשוב לדעת

הסכם גירושין – כל הדברים שחשוב לדעת

הסכם גירושין הוא הדרך הטובה והיעילה ביותר לסיים מערכת נישואין כושלת. בפתרון מחלוקות בדרך של הסכם הוגן בין הצדדים, שני בני הזוג יחושו כי הזכויות של כל אחד מהם נשמרו ועוגנו במסגרת ההסכם, ועל כן לא יהיה מקום לתחושות של מרמור או קיפוח. הגעה להסכם ששני הצדדים יכולים לחיות איתו בשלום, תגביר את הסיכוי כי ההסכם אכן יקויים בעתיד על ידי שני הצדדים ותותיר ערוץ הידברות פתוח בין בני הזוג. כמובן שגם מבחינה כלכלית, חתימה על הסכם גירושין ללא התדיינות משפטית, חוסכת לצדדים משאבים רבים.

הנה לפניכם הנקודות החשובות ביותר שיש לתת עליהן את הדעת, כאשר מבקשים להגיע להסכם גירושין.

מתי כדאי להגיע להסכם גירושין?

כאשר קיימת הבנה והסכמה הדדית בין בני הזוג כי אין מנוס מפירוק הנישואין, זה הזמן לשבת ולדבר על הנושאים שיש להסדיר עם פירוק התא המשפחתי, כשהמרכזיים ביניהם הם משמורת הילדים, מזונות וחלוקת הרכוש. לאחר קבלת ההחלטה העקרונית שלא להתדיין בערכאות המשפטיות ולפתור את המחלוקות בהסכמה, מומלץ לפנות יחד להליך של גישור כדי לגבש את ההסכמות לכדי הסכם כולל. חשוב לדעת כי גם אם בני הזוג פתחו הליך משפטי והגישו תביעות זה כנגד זה בבית המשפט או בבית הדין הרבני, הרי שבכל שלב של ההתדיינות המשפטית ניתן לעצור את "כדור השלג", להחליט על פסק זמן ולנסות להגיע להסכם, אשר ייתר את המשך ההליך המשפטי. יש לזכור כי מרבית התיקים המתנהלים בבית המשפט מסתיימים, בסופו של דבר בהסכם, ועל כן מוטב לרכז את כל המאמצים בהגעה להסכם בשלב מוקדם ככל האפשר.

מהם הנושאים שיש לכלול במסגרת הסכם הגירושין?

הסכם גירושין מרכז את ההסכמות אליהן הגיעו בני הזוג במכלול הנושאים הקשורים והנובעים מן הפרידה. על פי רוב, הסכם גירושין כולל התייחסות ל- 4 נושאים עיקריים:

הגירושין – בפרק זה בהסכם הגירושין מסכימים הצדדים לשתף פעולה ביניהם עם הליכי הסדרת הגט המתבצעים בבית הדין הרבני ולעשות כל הנדרש מהם על מנת להשלים את הגירושין עצמם.

אפוטרופסות והורות – במסגרת פרק זה בהסכם הגירושין קובעים ההורים את אופן שיתוף הפעולה ביניהם בנוגע לקבלת החלטות הנוגעות לילדים, לבריאותם, גידולם וחינוכם. כמו כן על ההורים להסכים על שיתוף ומעורבות של כל אחד מהם בחיי הילדים ולקבוע הוראות ספציפיות אשר יבטיחו כי שני ההורים ישמשו עבור הילדים דמויות הוריות משמעותיות ומעורבות. בפרק זה נהוג לקבוע מנגנון להעברת מידע בין ההורים הקשור בילדים, במצבם החברתי והלימודי, השתתפות של שני ההורים באירועים משמעותיים בחיי הילדים וכו'.

משמורת הילדים – בני הזוג קובעים את זהות ההורה המשמורן (אצלו יתגוררו הילדים דרך קבע) ואת הסדרי הראיה בין ההורה שאיננו ההורה המשמורן לבין הילדים בימי חול, בסופי שבוע, בחגים ובחופשות. במסגרת פרק זה בהסכם, מומלץ לקבוע את ההסכמות הנוגעות להוצאת הילדים מהארץ על ידי מי מההורים. במידה וההורים מסכימים על הסדר של "משמורת משותפת" יש לעגן היטב את ההסכמות באופן שיבטיח את טובתם של הילדים ואת היציבות בחייהם.

מזונות הילדים – בני הזוג קובעים בהסכמה את סכום המזונות שישולם מידי חודש למזונות הילדים וכן את חלוקת מימון ההוצאות המיוחדות בין ההורים (כגון חוגים, צהרון, שיעורי עזר, קייטנות, הוצאות רפואיות וכו').

חלוקת הרכוש – בפרק זה שבהסכם הגירושין קובעים בני הזוג את הדרך המקובלת עליהם לחלק את הרכוש שנצבר על ידם במהלך הנישואין (דירת המגורים, זכויות סוציאליות ופנסיוניות, חסכונות, מכוניות, חשבונות בנק, עסקים שונים, מניות וזכויות אחרות).

מה היתרון בפניה להליך של גישור?

פעמים רבות, בני הזוג מנסים להגיע להסכמות בכוחות עצמם, אולם הם אינם מצליחים לגשר על הפערים ביניהם לגבש את ההסכמה בנקודה זו או אחרת, הן בשל בעיות תקשורת ביניהם והן בשל אי ידיעת החוק והפסיקה הרלוונטית. בשלב זה בני הזוג עשויים לחוש "תקועים" בתקשורת ביניהם עד כדי סיכול היכולת להמשיך ולהידבר. גורם שלישי בעל נסיון וידע בתחום הגישור, יכול לסייע לבני הזוג לצאת מהסבך אליו נקלעו ולהציע פתרונות "יצירתיים" לבעיה הספציפית. בכל מקרה, כאשר מדובר בגישור לקראת הליך גירושין, מומלץ לפנות למגשר שהינו עורך דין הבקיא בתחום דיני המשפחה, על מנת שההסכם אכן יתאם את הוראות החוק והפסיקה בנושאים השונים.

האם יש לקבל ייעוץ משפטי בנוסף לגישור?

במהלך הליך הגישור, מומלץ שכל אחד מהצדדים יקבל ייעוץ והכוונה מעורך דין מטעמו, על מנת לוודא שלא קופחו זכויותיו של מי מהצדדים. חשוב להדגיש כי מטרת הפניה לייעוץ משפטי בשלב זה אינה "לחמם את הזירה" ולהקצין את הסכסוך, כי אם להאיר נקודות מסויימות שלא הושם עליהן דגש ראוי במהלך הגישור או לתקן פרט זה או אחר הדורש תיקון בהסכם המתגבש. חשוב להדגיש כי לעיתים, גם במהלך הגישור, נשמרים יחסי הכוחות שהיו נהוגים בין בני הזוג במהלך הנישואין, לפיהם יש "צד חזק" ו"צד חלש". מטרת הפניה לייעוץ משפטי הינה להבטיח כי זכויותיו של הצד החלש יותר לא תפגענה והאינטרסים שלו אכן באו לידי ביטוי הוגן וראוי במסגרת ההסכם. פעמים רבות האשה היא הצד החלש בדינמיקה בין בני הזוג, ועל כן ביתר שאת חשוב שהליך הגישור יהיה מלווה בעורך דין מייעץ מטעמה. כמו כן, הסכם הגירושין צריך להיות מנוסח היטב מבחינה משפטית, על מנת שלא תתעוררנה מחלוקות עתידיות בנוגע לפרשנותו ולאופן ביצועו.

מהי הפרוצדורה שיש לבצע לאחר החתימה על ההסכם?

לאחר החתימה על הסכם הגירושין, יש לפנות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, על מנת שיאשר את ההסכם ויתן לו תוקף של פסק דין. שני בני הזוג מתייצבים בפני השופט, שתפקידו לוודא ששני בני הזוג חתמו על ההסכם מרצונם החופשי וכי הם מבינים את משמעותו ואת תוצאותיו. הסכם שלא עבר את הליך האישור בבית המשפט – אין לו תוקף. לאחר אישור ההסכם יש לפתוח תיק לגירושין בבית הדין הרבני ושם מתבצעים ההליכים הפרוצדורליים עד להסדרת הגט בפועל בין בני הזוג.

האם ניתן לשנות בעתיד את הסכם הגירושין?

במידה ובני הזוג מחליטים לשנות את האמור בהסכם – עליהם להעלות את הסכמתם על הכתב ולאשר את התיקון להסכם בבית המשפט. חשוב לדעת כי כל עוד ההסכם לא שונה על ידי בני הזוג בכתב ועבר את אישורו של בית המשפט, ההסכם המקורי הוא זה אשר תקף. בכל הנוגע למזונות הילדים ומשמורת הילדים, נושאים אלה ניתן לפתוח בעתיד, אם חל שינוי נסיבות מהותי, המצדיק את שינוי ההסדרים.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
מה עושים כשיש בעיה בצנרת הביוב?
כולנו חיים בידיעה ברורה שיש לנו מערכות ביוב נהדרות שלמעשה...
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
גישה עדינה לירידה במשקל לאחר לידה
חוויית ההיריון, הלידה והבאת חיים חדשים לעולם היא יוצאת דופן...
בדיקות לפני קניית דירה - מה הכרחי לעשות?
בדיקות לפני קניית דירה נעשות למטרות שונות, ובין היתר, לטובת...
יועץ עסקי מומלץ
קידום ופיתוח של עסק הוא לא דבר פשוט, בייחוד במדינתנו...
פרקט spc
עולם הפרקטים הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות והרבה יותר אנשים...
לחבר בין ההיסטוריה לבין ההווה היהודי
מדינת ישראל היא נס גלוי וככל שאנחנו מתחברים יותר להיסטוריה...
איך תבחרו מעצבת פנים מומחית?
תכנון ייחודי לכל נכס בשביל לתכנן את הבית שלכם, העסק או...
מדוע חשוב למצוא מוסך טוב, אמין וזו שיענה לכל הצרכים שלנו בנוגע לרכב
מתי אני צריך עזרה של מוסך לצערנו כפי שכולנו ראינו בתוכניות...