Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מתי הגיע הזמן להתייעץ עם עורך דין פלילי

מתי הגיע הזמן להתייעץ עם עורך דין פלילי
קרדיט - Photo by Ben Rosett on Unsplash

החיים לא תמיד מתנהלים בדיוק לפי התכנית. אתם לא צריכים להיות חלק מארגון פשיעה כדי למצוא את עצמכם חשופים לתביעה משפטית או תובעים במשפט כזה. לעיתים נדמה לנו כאילו עולם המשפט רחוק מאיתנו ומאיים רק על דמויות בסרטי מתח. אבל האמת היא כי כל אחד יכול למצוא את עצמו יום בהיר אחד על דוכן הנאשמים או על דוכן העדים, משום שהחיים הם לא שחור או לבן. העבודה של עורך הדין היא ללוות אתכם בעולם המשפט ולהסביר לשופטים בדיון איך אתם מתארים את רצף האירועים מנקודת המבט שלכם. במאמר הבא ננסה לעשות סדר. נדבר על מונחים שונים בעולם המשפט ונעזור לכם להבין מתי מגיע הזמן לפנות לאיש מקצוע בעל ניסיון.

כמה מילים על הדין הפלילי

בראש ובראשונה חשוב להבין את ההגדרות של הדין הפלילי. לצורך העניין, עורכי דין מגיעים מתחומים שונים ולא בהיכרח עוסקים בניסיון להוכיח את חפותו של הלקוח. לצורך העניין, עורך דין יכול לעסוק בניסוח חוזה, ניהול משא ומתן, ליווי ויעוץ בנושאים שונים וכן הלאה. מתי נתייחס לתיק במסגרת הדין הפלילי? כאשר מי מהמעורבים נחשד בעבירה על החוק. על פי חוקי מדינת ישראל ולא רק, עבירה על החוק לא פוגעת רק באדם לו נגרם סוג של נזק. אלא, העבירה על החוק פוגעת במרקם החברתי ולכן גם המדינה תובעת את הנאשם ולא רק הניזוק לבדו.

אם ננסה להמחיש את הנקודה הזו, ניקח לדוגמא שוד של חנות מכולת בשכונה קטנה. על פי חוקי המדינה, בעל החנות יכול כמובן לתבוע את השודדים ולבקש מבית המשפט כי אלו יחזירו לו בעבור הנזק שנגרם. אבל הוא לא יתבע את השודדים לבד. לצידו יעמדו נציגי הפרקליטות, נציגי המדינה, אשר יתבעו את השודדים מטעם המדינה.

איך נראה ההליך הפלילי שלב אחרי שלב

חשוב לציין כי מהרגע בו אתם חשודים בביצוע עבירה או מהרגע בו נגרם לכם נזק, זה הזמן להתייעץ עם עורך דין פלילי. עורך הדין ילווה אתכם לאורך כל שלבי ההליך המשפטי עד לקבלת גזר הדין המלא. אנחנו מדברים על תהליך ארוך ומסועף. בכל שלב עורך הדין יכול להשקיע מאמצים כדי לשמור על האינטרסים שלכם. שלבי ההליך הפלילי בקיצור הם:

  1. שלב החקירה: משטרת ישראל היא הגוף הממונה על אכיפת החוק. כדי שזו תגיש המלצות לכתב אישום היא צריכה לערוך חקירה כמו בכל מדינה מתוקנת. יש מקרים בהם החקירה פשוטה יחסית. לצורך ההמחשה, אם יש מצלמות המתעדות תאונת דרכים בצומת, הרי שהחקירה תהיה קצרה יחסית שכן נוכל להבין מהר מאוד מי האשם באירוע וכן הלאה. ישנם מקרים מורכבים ומאתגרים יותר, הדורשים חקירה מעמיקה. לצורך העניין אם מדובר על עבירות מיסוי למשל וכיוצא באלו. המשטרה יכולה לבקש מהשופט לעצור את החשודים עד תום החקירה במתקן כליאה או לשמור על החשודים במעצר בית. עורך דין פלילי יכול לסייע לכם כבר בשלבי החקירה הראשונים ודעו כי עומדת לרשותכם הזכות לבקש פגישה עם עורך דין בכל שלב במהלך החקירה. רק לאחר מכן המשטרה תחליט ביחד עם הפרקליטות האם לסגור את התיק או להגיש כתב אישום.
  2. הגשת כתב אישום ותחילת המשפט: בשלב הזה הדיון עובר מחדרי החקירות לבית המשפט. לאורך הדיון ינסו לברר השופטים מה אירע והאם יש מקום להרשיע את החשוד בעבירות המיוחסות לו. עורך דין פלילי יציג את הטענות שלכם מול השופטים ויעשה כל מאמץ כדי להביא להישגים הדרושים. מדובר על משימה מורכבת הדורשת לא מעט ידע מקצועי ומיומנות.
  3. השלבים האחרונים, הכרעת הדין, הקראת גזר הדין והגשת ערעור במידת הצורך: אחרי הדיונים הארוכים יחליט השופט או הרכב השופטים האם החשוד אשם ואם כן במה הוא אשם. לאחר מכן יקבלו השופטים החלטה בנוגע לגזר הדין ובמידה ונדמה לעורך הדין כי לא נעשה עמכם צדק אמיתי, תהיה לו הרשות להגיש ערעור על החלטתם של השופטים לבגץ או לבית המשפט המחוזי, תלוי במקרה הנידון ובתנאי המשפט.

הכי חשוב זה לבחור עורך דין טוב

אתם כבר מבינים בשלב הזה כי עורך דין פלילי הוא מי שיכול לשנות את החיים שלכם לטוב או לרע. לכן, חשוב לבחור באיש מקצוע מנוסה, עם ידע מקצועי רב וכזה שלא מוותר עד שישיג את התוצאה הרצויה בהצלחה.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
ניסוח צוואה בעזרת עורך דין
אין ספק כי צוואה היא מסמך חשוב, על מנת לא...
מזגנים תקולים? אולימפוס מיזוג אוויר לשירותכם 24/7
בימים החמים של הקיץ הישראלי או בלילות הקרים של החורף,...
מחפשת את השמלה שלך? יש לנו כמה הצעות
את הרי מכירה את התופעה הזו טוב מאיתנו. מהרגע בו...
באילו מקרים מומלצת התייעצות עם עורך דין לענייני משפחה?
משפחה היא מקור לנחת וגם בסיס למשאבים חיוניים לחיים. במקביל...
למה לא כדאי לוותר על חיפויים שונים לקירות?
השקעתם לאחרונה לא מעט בעיצוב המחודש של הסלון שלכם? עשיתם...
טיפול בירושה: ממה מתחילים?
כאשר אדם אהוב כמו אחד ההורים הולך לעולמו, זוהי טלטלה...
התעללות בבעלי חיים
לפני שמתעמקים בהיבטים המשפטיים, נדגיש כי התעללות בבעלי חיים היא מעשה...
יום הולדת כבקשתך- איך יוצרים יום הולדת למי שלא אוהב חברים
אם הילד שלכם אינו אוהב חברים באופן מוצהר או בולט...
חברות בדק בית - למה זה חשוב?
כאשר אנו רוכשים נכס, בין אם מדובר בבית פרטי, דירה...
ניו בורן צילומים מקצועיים עם הסטודיו של נסיה
ניו בורן צילומים מי מאיתנו לא נמס כשהוא רואה תמונות של...