מהם שירותי ניהול נכסים?
ניהול נכס כולל מגוון שלם של שירותים, שמטרתם להוריד מבעל הנכס את כל העול של הטיפול בנכס/ים שבבעלותו. בעל הנכס יכול לבחור להשתמש בחלק מהשירותים או בכולם. המטרה היא להבטיח לבעל הנכס תשואה מכסימלית עבור ההשקעה שלו במינימום טרחה עבורו.
השירותים כוללים:
- מתן מענה אנושי זמין לבעלי הנכס ולשוכרים
- תחזוקה שוטפת וטיפול בתקלות
- הכנת הנכס להשכרה: ביצוע תיקונים וניקיון, וכן יעוץ להשבחת הנכס
- השכרת הנכס, כולל פרסום נרחב על מנת מקסם את שכר הדירה, בדיקת שוכרים עתידיים, בדיקת ערבים, ותאום ועזרה בעריכת חוזה שכירות באמצעות יועצים משפטיים
- תיעוד כתוב ומצולם של מצב הנכס בכל נקודת זמן: לפני, אחרי ובמהלך ההשכרה
- טיפול בגביית שכר הדירה, ומעקב אחר תשלומי החשבונות
- ייצוג בעלי הנכס בפני ועד הבית, ושירות מיוחד לניהול ועד הבית
- דוחות תקופתיים מפורטים, ויעוץ בנושא מס באמצעות רואה חשבון
- בדיקת הכיסויים הביטוחיים
למה להשתמש בשירותי ניהול נכסים?
רבים מאיתנו מושקעים בנדל"ן, אך לא כולנו בעלי הידע הדרוש, או היכולת להקדיש את הזמן והמשאבים לניהול נכסים אלו. חלקינו צוברים מספר נכסים, אשר לכל אחד מהם נדרשת תשומת לב מיוחדת: דייר בעייתי, תיקונים בנכס, בעיות גביה…, וכך נוצר מצב, שבו במקום שהנכס "יעבוד בשבילנו", אנחנו מתחילים לעבוד בשביל הנכס. בסיטואציות מעין אלה ההשקעה הופכת ללא משתלמת.
מעטים מודעים לעובדה כי הפרדה בין בעל הנכס לדיירים חשובה ביותר, ויש לה משמעות כספית. מנהל נכס אינו מעורב רגשית בביצוע עבודתו, ופועל משיקולים קורקטיים. טיפול כזה מאפשר גביה יעילה יותר של דמי שכירות גבוהים, חסכון בהוצאות אחזקה, ומבטיח עמידה של הדיירים בתנאי החוזה.
יתרון נוסף נובע מהעובדה שמנהל נכס מקצועי מכיר בחשיבות מתן שירות ברמה גבוהה לא רק לבעל הנכס, אלא גם לדיירים, ומקפיד להיות זמין ולתחזק את הנכס, בכך הוא מבטיח את שביעות רצונם. שוכרים מרוצים ישלמו דמי שכירות גבוהים ובזמן, ישמרו על הנכס, וישתפו פעולה במצבים שונים כמו למשל מכירת הנכס.
למי מיועד שירות ניהול נכסים?
השירות מיועד לכל בעלי הנכסים, המעוניינים לקבל תשואה מרבית להשקעותיהם בנדל"ן, ושקט נפשי. ביניהם:
- עצמאים ושכירים, המעדיפים להשקיע את זמנם בעסקיהם, משפחותיהם ותחביביהם
- בעלי נכסים הגרים ו/או עובדים במקום מרוחק מהנכסים שבבעלותם, כולל תושבי חו"ל
- תושבי הארץ השוהים בחו"ל תקופות ארוכות (relocation), או המרבים לנסוע לחו"ל
- שותפים או חברות המחזיקים בנכסים להשקעה
- גמלאים שמאסו ועייפו מהטיפול בנכסים
- בעלי נכסים מרובים
- יורשים
- עו"ד מנהלי עיזבונות
התועלות בשירות ניהול נכסים
התועלות העיקריות עבור בעל הנכס הן: שכר דירה ריאלי ולאורך זמן, צמצום בהוצאות האחזקה של הנכס, שמירה על ערך הנכס, שקט נפשי וחסכון בזמן:
- "שגר ושכח" – בעל הנכס מקבל תשלומי שכירות שוטפים ובזמן, כשכאב הראש על מנהל הנכס.
- "יד על הדופק" – דוחות תקופתיים מפורטים משקפים לבעל הנכס את מצב ההשקעות שלו, ומאפשרים לו להגיע להחלטות הנכונות בכל נקודת זמן.
- יעוץ להשבחת הנכס לתשואה מרבית – אנו נותנים יעוץ לפני השכרה לביצוע שיפוצים בנכס. לעיתים העצה הטובה ביותר היא לא להשקיע דבר – השקעה שלא לצורך היא טעות נפוצה. במקרים אחרים שיפוץ דווקא עשוי להגדיל את התשואה.
- שוכרים איכותיים – בדיקה קפדנית של השוכרים והערבים, המונעת בעיות עם הדיירים בהמשך.
- דמי שכירות גבוהים – התמחות בנדל"ן חשובה על מנת לעמוד על תנודות השוק, לכן חיוני שהשכרת הנכסים תעשה ע"י גורם מקצועי 'שחי ונושם נדל"ן'.
- חסכון בעלויות אחזקה – כל תלונה מהדיירים נבדקת, ומטופלת רק במידת הצורך. השיקולים הם של עלות-תועלת בלבד.
- מחירי אחזקה נוחים – נלקחות מספר הצעות מחיר לפני ביצוע עבודות אחזקה, מכיוון שחברת הניהול מספקת נפח עבודה גדול לבעלי המקצוע היא נהנית ממחירים טובים והנחות, מהם נהנה בעל הנכס. בעלי המקצוע
- שירות מעולה מבעלי המקצוע – נותני השירותים בעלי הסמכה, והם נתונים לפיקוח צמוד במהלך העבודה.
- מקסימום מאמץ מצד מנהל הנכס – על מנת לשמור על זהות אינטרסים בין מנהל הנכס לבעל הנכס דמי הניהול מהווים אחוז מסך ההכנסה החודשית מדמי השכירות.
הכותבת, ענת פרידמן מנהלת סוכנות הנדל"ן VERANDA, עוסקת ומתמחה בתחום המגורים ומגורי היוקרה בעיר תל-אביב, ניהול דירות להשכרה, אחזקת נכסים, בעלת ניסיון של כ- 15 שנה בשיווק, בעלת תואר שני במנהל עסקים ובוגרת ביה"ס למקצועות הנדל"ן.