Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

קלינאות תקשורת: טכניקות לטיפול בהפרעות תקשורת

קלינאות תקשורת: טכניקות לטיפול בהפרעות תקשורת
קרדיט לתמונה: freepik

תקשורת היא תמצית חיי האדם והדיבור הוא ביטוי בצלילים של המחשבות שלו. עם זאת, ישנם מקרים שבהם ילד או מבוגר לא מסוגלים לתקשר באמצעות המילה המדוברת והם זקוקים לטיפול על ידי קלינאי תקשורת.

מהי קלינאות תקשורת?

קלינאות תקשורת היא שיטת טיפול שנועדה לסייע למטופל להתמקד בשיפור יכולת הדיבור והביטוי שלו, בשפה המילולית והלא מילולית כאחת.

קלינאי תקשורת מטפלים בליקויים פיזיים וקוגניטיביים הגורמים לקשיים בתקשורת המילולית, ועובדים הן על השפה והן על הדיבור. כל מטופל שמגיע לקליניקה עובר אבחון שבעקבותיו תתוכנן עבורו תוכנית טיפולית מותאמת אישית. התוכנית כוללת, בין השאר, תרגול של תרגילי פה ושימוש בעזרים אורקוליים.

דוגמאות לטכניקות טיפול בילדים

קלינאי תקשורת משתמשים בכמה תרגילים טיפוליים ובכמה פעילויות שנועדו לעזור לילד להתגבר על הפרעת הדיבור.

  1. פעילויות ארטיקולציה – המטפל מעניק לילד יחס אישי ועוזר לו לבטא כל מילה באיטיות, כשהוא מדגים ומשמיע לו צלילים ספציפיים במילה, והכול תוך כדי משחק או פעילויות מהנות אחרות.
  2. טיפולים בבעיות לעיסה ובליעה – המטפל עובד בצמוד לילד ומסייע לו בבעיות אכילה ובליעה. הוא יכול להשתמש בפעילויות המערבות תקשורת מילולית, כדי לחזק את שרירי הפה של הילד.
  3. תרגול שפה – קלינאי התקשורת מטפל בבעיות דיבור של הילד תוך שימוש באמצעים חזותיים כמו תמונות, ספרים וחפצים שיכולים לעורר את התפתחות הדיבור והשפה. כדי לעזור לילד לשפר את יכולות השפה שלו, המטפל ידריך אותו להגייה נכונה וישתמש בתרגילי חזרה על מילים לשיפור ההגייה של הילד.
  4. תרגילי פנים – תרגילים אלה עשויים לסייע לחיזוק השרירים באזור הפה. המטפל עשוי להפעיל גם מגוון תרגילים המניעים את הלשון, הלסת והשפתיים כדי לסייע לילד לשפר את הדיבור והתקשורת שלו.

לאחר הפגישה הטיפולית, קלינאי התקשורת ייתן לילד ולהורה כמה שיעורי בית ותרגילים שיאפשרו לו להמשיך לתרגל ולהשתפר בבית בתוך המשפחה.

דוגמאות לטכניקות טיפול במבוגרים

קלינאי תקשורת משתמש בטכניקות שונות כדי לשפר את הדיבור של המטופל המבוגר. טכניקות אלה שונות מאלה המשמשות לטיפול בילדים והן כוללות, בין השאר:

  1. תרגילי פה – תרגילי פה או פנים עוזרים למבוגר לחזק את שרירי הפה ובכך משפרים את יכולת התקשורת ומחזקים את רמת הבטחון שלו.
  2. תרגילי נשימה – קלינאי תקשורת עשוי לבקש מהמבוגר לתרגל כמה תרגילי נשימה שיוכלו לסייע בפתרון קשיי הדיבור שלו.
  3. אינטראקציה חברתית – קלינאי תקשורת עשוי להשתמש בתרגילי זיכרון, בשיחה או בשיטות לפתרון בעיות, כדי לסייע למבוגר לשפר את התקשורת.
  4. תרגילי בליעה – בעיות רפואיות כמו פרקינסון, סרטן הפה או שבץ פתאומי, עלולות להוביל לקשיי בליעה ודיבור. קלינאי תקשורת עשוי להשתמש בתרגילים שונים כדי לעזור לאדם המתמודד עם אחד המצבים האלה, כגון: חזרה על זיווגים של עיצורים ותנועות, הפקת משפטים שלמים, הגייה, תנועות לשון ועוד.

מצבים הדורשים התערבות של קלינאי תקשורת

  1. הפרעות שטף וגמגום – גמגום הוא סוג של הפרעת דיבור המאופיינת בהפסקות ארוכות, במתיחת צליל במילה תוך כדי דיבור או בחזרה על צליל מסוים במילה. גמגום יכול להתרחש בעקבות מתח, התרגשות או חרדה. מצמוץ יתר או הידוק הלסתות הם דוגמאות להרגלים פיזיים משניים כתוצאה מהגמגום.
  2. דיסארטריה – Dysarthria – הפרעת דיבור הקשורה לפגיעה במוח. דיסארטריה מתרחשת כאשר שרירי הפה, הלסתות והלשון הם חלשים מכדי שיוכלו לתפקד כרגיל, בעיקר בעקבות נזק מוחי.
  3. אפזיה – Aphasia – הפרעה המשפיעה על יכולת האדם לתקשר, לבטא ולהבין כראוי את השפה. מצב זה ניתן לטיפול אבל לא לריפוי מוחלט. אפזיה יכולה להתרחש בפתאומיות עקב שבץ מוחי, פגיעה מוחית או פגיעת ראש.

המאמר נכתב באדיבות אתר קלינאי

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
ניסוח צוואה בעזרת עורך דין
אין ספק כי צוואה היא מסמך חשוב, על מנת לא...
מזגנים תקולים? אולימפוס מיזוג אוויר לשירותכם 24/7
בימים החמים של הקיץ הישראלי או בלילות הקרים של החורף,...
מחפשת את השמלה שלך? יש לנו כמה הצעות
את הרי מכירה את התופעה הזו טוב מאיתנו. מהרגע בו...
באילו מקרים מומלצת התייעצות עם עורך דין לענייני משפחה?
משפחה היא מקור לנחת וגם בסיס למשאבים חיוניים לחיים. במקביל...
למה לא כדאי לוותר על חיפויים שונים לקירות?
השקעתם לאחרונה לא מעט בעיצוב המחודש של הסלון שלכם? עשיתם...
טיפול בירושה: ממה מתחילים?
כאשר אדם אהוב כמו אחד ההורים הולך לעולמו, זוהי טלטלה...
התעללות בבעלי חיים
לפני שמתעמקים בהיבטים המשפטיים, נדגיש כי התעללות בבעלי חיים היא מעשה...
יום הולדת כבקשתך- איך יוצרים יום הולדת למי שלא אוהב חברים
אם הילד שלכם אינו אוהב חברים באופן מוצהר או בולט...
חברות בדק בית - למה זה חשוב?
כאשר אנו רוכשים נכס, בין אם מדובר בבית פרטי, דירה...
ניו בורן צילומים מקצועיים עם הסטודיו של נסיה
ניו בורן צילומים מי מאיתנו לא נמס כשהוא רואה תמונות של...