התחום הטיפולי כולל תחתיו שורה ארוכה של מקצועות. סטודנטים שמתלבטים לגבי בחירת מסלול התמחות ומקצוע צריכים לקחת בחשבון את הביקוש בשוק העבודה, כמו גם את תחומי התעסוקה המובילים. בצורה כזו הם יכולים להבטיח לעצמם קריירה מתגמלת ולייצר יתרון מול דורשי עבודה בעלי נתונים דומים.
הביקוש לעובדים בתחום הטיפול הסיעודי
המחסור הבולט ביותר הוא בתחום הסיעודי. למרות שיש ויכוח האם לכלול את הסיעוד תחת התחום הטיפולי גרידא, אי אפשר להתעלם מהנתונים שמגיעים מהשטח: נכון ליוני 2015, למוסדות הסיעודיים בישראל חסרים מעל 3,000 מטפלים. המחסור בעובדים כנראה לא ניתן לפתרון במסגרת שוק העבודה המקומי, אבל אין ספק שלימודים כאלה יעניקו לכם יתרון משמעותי ויאפשרו לכם לדרוש שכר גבוה מהמקובל בענף.
הביקוש לעובדים בתחום הטיפול הסעודי לא ייפתר בקרוב. יש יותר ויותר מבוגרים בגיל הזהב שזקוקים לטיפול מן הסוג הזה, אך מספר המטפלים המוסמכים יורד. גם העובדה שניתן לקבל אישור להעסקת עובדים זרים לא תמיד עולה בקנה אחד עם הביקוש בשטח. התוצאה היא ביקוש שנמצא במגמת עלייה וצפוי לצמוח בעשרות אחוזים בשנים הקרובות.
מה קורה בתחום הפסיכולוגיה והפסיכותרפיה?
משרד הבריאות אחראי על הקצאת תקנים עבור מתמחים בפסיכולוגיה קלינית. זהו תחום תעסוקה מוביל כי הוא מבוקש במגזר הפרטי וגם במגזר הציבורי. 100 תקנים של משרד הבריאות למשל מתפנים בכל שנה עבור מתמחים, ובמסגרת תקופת ההמתנה עד תקופת ההתמחות אפשר גם למצוא תעסוקה במוסדות שיקומיים.
בישראל קיימת אפשרות אטרקטיבית של לימודי פסיכותרפיה לאנשי טיפול מנוסים עם רקע קליני. אנשי טיפול מן הסוג הזה יכולים להרחיב את ארגז הכלים שעומד לרשותם בעזרת לימודי פסיכותרפיה, וכך לבלוט בשוק התעסוקה המודרני. השילוב בין פסיכותרפיה וניסיון טיפולי ייצר יתרון עבור עובדים בכל הגילאים. הוא יכול להתאים לפסיכולוג קליני עם תואר ראשון ושני ולהבטיח שכר גבוה גם בטווח הארוך.
עוד תחום תעסוקה מובילה בתחום הטיפולי שייך למערכת החינוך. כאן אפשר למצוא בעיקר מטפלים עם הסמכה ורקע מקצועי בהקשר של לקויות למידה. האגודה הישראלית של מומחים ללקויות למידה למשל מפרסמת חדשות לבקרים מודעות דרושים עבור מורים לאסטרטגיות למידה, מורים להוראה מתקנת, מדריכי הכלה וכמובן מומחים לאבחון דידקטי באמצעות מערכת תפקודי למידה (מת"ל).
לסיום, כדאי לציין שאבחון לקויות למידה, הפרעות קשב וזיכרון באמצעות מומחי מת"ל הוא כיום האבחון הנדרש ביותר גם במוסדות השכלה גבוהה. הוא מוכר רשמית על ידי גופי חינוך מוסמכים, כמו המרכז הארצי לבחינות מיון והערכה, ומתאים גם לגורמים ציבוריים וממשלתיים.