Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

במקום לייבא עובדים מחו"ל – להשקיע בסטודנטים הישראלים

במקום לייבא עובדים מחו"ל – להשקיע בסטודנטים הישראלים
(צילום: עמיעד טאוב)

שנת 2016 בענף הבנייה הסתמנה כשנה מרובת אסונות. עשרות פועלי בניין מצאו את מותם בתאונות עבודה כאלה ואחרות, וכ-200 נוספים נפצעו בדרגות חומרה שונות. אבל במקום להשקיע בהכשרת מומחי בניין נוספים שיגדילו את מכסת פקחי הבנייה בישראל, בוחרת ממשלת ישראל להגדיל את ההקלות על יבוא העובדים הזרים לתעשיית ההייטק. וכן, אל תתבלבלו – הכשרת מהנדסי בניין היא לא פחות הייטק מאשר בנייה.

(צילום: עמיעד טאוב)

החלטה זו של מדינת ישראל עלולה לפגוע במוסדות להשכלה גבוהה, כך כותבת ב- ynet ד"ר יוכבד פנחסי-אדיב – מנהלת המכללה הטכנולוגית "הנדסאים באריאל". מכללה זו, ומוסדות נוספים להשכלה גבוהה, נותנים מענה להכשרתם של אלפי מהנדסים והנדסאים במגוון רחב של תחומים – החל מהנדסאי בניין, אדריכלות ועיצוב פנים, וכלה בהנדסת תוכנה, אלקטרוניקה וחשמל.

ואם כל זה לא מספיק, מחקר שהוזמן על ידי המדינה ובוצע בטכניון ב-2007 – מצא כי יש ליקויי בנייה ב-100% מהדירות החדשות בישראל. המחקר נוהל על ידי פרופ' יחיאל רוזנפלד, ראש התוכנית לניהול הבנייה בטכניון, בשיתוף ד"ר חנן בן עוז, וחשף עובדות מזעזעות בנוגע לתעשיית הבנייה בארץ. עובדים שלא הוכשרו כראוי ופקחי בנייה בלתי מקצועיים אחראים ל-34% מליקויי הבנייה הללו (45% נובעים משיטות עבודה לקויות ו-19% בשל ליקויי ניהול).

המלצת החוקרים היא להכשיר הן את כוח האדם הבלתי מקצועי והן את פקחי הבנייה. צריך לסבסד הכשרה של מהנדסי בניין איכותיים, טען פרופ' רוזנפלד כבר לפני עשור שנים. לא רק שאנו משלמים כ-10% מעלויות המבנה על היעדר האיכות, הדבר עלול להוות מפגע בטיחותי כבד וחמור.

כבר בשנת 2009 הכריז נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, על הזרמת 12 מיליארד דולר למכללות הקהילתיות; זאת על מנת לשקם את הכלכלה האמריקאית באמצעות שיקום החינוך וההשכלה הגבוהה. יותר סטודנטים ותוכניות לימוד בתחומים מעשיים, משמע יותר אנשי מקצוע מיומנים היכולים לתרום לקהילתם ולכלכלת המדינה כולה. השבחת ההון האנושי – במקום יבוא של עובדים זרים.

מחקר של מכון אהרון במרכז הבינתחומי מצא כי פריון נמוך עולה בקנה אחד עם השכלה טכנולוגית נמוכה. מעבר לכך המכללות מאפשרות הנגשה של לימודים גבוהים לכלל האוכלוסייה, ולפיכך התרכזות ביבוא עובדים זרים על חשבון אלו העתידים לצאת לשוק העבודה לאחר סיום לימודיהם – תגרום לקריסה רבתי בתחום החינוך הגבוה, ובסופו של דבר גם על הכלכלה הישראלית.

כיום יש ביקוש גבוה להנדסאים ולמהנדסים, אך אם המדינה לא תשכיל להשקיע בסטודנטים הנמצאים על סף דלתה – ותעדיף להביא עובדים זרים מחו"ל – המעט שכבר יש (30,000 הנדסאים ב-73 מכללות טכנולוגיות) גם הוא עלול להיעלם. אחריותה של המדינה היא להביט קדימה לטווח הארוך, ולא לנסות לסתום פרצות באמצעים שרירותיים שעלולים לפגוע במשק הרבה יותר מאשר להועיל לו. ויפה שעה אחת קודם.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך לתכנן פרישה?
לישראלים רבים אין מושג לגבי מצב החיסכון הפנסיוני. בחלק מהמקרים,...
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
לשדרג את אופן הבישול בבית
לשדרג את אופן הבישול בבית
אחת מן הדרכים המושלמות והטובות ביותר לשדרג את מראה המטבח...
וילונות המותאמים למשרדים
וילון משרדי הוא בעל תפקיד חשוב ביצירת סביבת עבודה מקצועית...
איך אני אדע אם הבנק יהיה מוכן לתת לי משכנתא לרכישת דירה
כל אדם שרוצה לבצע רכישה גדולה במהלך חייו, לדוגמא לקנות...
למה כדאי לשים לפני שפותחים תיק השקעות (טיפים)
פתיחת תיק השקעות מוגדרת כפעולה קלה מתמיד. ניתן לפתוח תיקי...
רוצים אריכות ימים? הטופס ממתין לכם בבנק וכדאי להכיר אותו
אחד הטפסים החשובים בניהול חשבון משותף – טופס אריכות ימים...
היתרונות של טיפול מהיר בבעיות דירוג אשראי
דירוג האשראי הוא הכלי החזק ביותר שעומד היום לרשותם של...
למעלה ולמטה: מתי זה נכון לקחת הלוואה
הלוואה היא אחד הפתרונות בסל הכלים של מי שזקוק למימון...
לנוע באופן נוח וכיפי
על מנת להתנייד בצורה נוחה ומדהימה עם הילד החדש שלכם...