Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

האותיות הקטנות בפוליסות הביטוח – כל מה שאתם חייבים לבדוק

האותיות הקטנות בפוליסות הביטוח – כל מה שאתם חייבים לבדוק
(צילום: שאטרסטוק באדיבות חברת אפטר יו)

רגע לפני שאתם ממהרים לחתום על פוליסת הביטוח יש לקרוא את האותיות הקטנות כדי לבחון מהו היקף הכיסוי, השתתפות עצמית והסייגים שחברת הביטוח מציבה. הכנסו לקריאה נוספת.

(צילום: שאטרסטוק באדיבות חברת אפטר יו)

לבטח גם אתם מכירים את המשפט "אלוהים נמצא בדברים הקטנים", לכן כדי לנהוג כצרכן שקול ואחראי עליכם לעיין ולקרוא בקפידה את האותיות הקטנות בפוליסת הביטוח שאתם עומדים לרכוש. בין אם אתם מתכננים לחדש את ביטוח הרכב ובין אם ברצונכם לרכוש ביטוח בריאות, ביטוח דירה או כל ביטוח אחר, עליכם לקרוא היטב את חוזה הביטוח כדי להימנע מהפתעות בהמשך.

כך לדוגמה, כאשר אתם רוכשים ביטוח רכב עליכם לחפש את הסעיפים הקטנים המתחבאים היטב בתוך הפוליסה הארוכה שנוגעים לנושאים מהותיים כמו השתתפות עצמית, היקף הכיסוי המרבי לנזקי צד ג', שירותים נלווים כמו גרירת רכב, שירותי חילוץ, רכב חלופי, ביטוח שמשות, כיסוי בגין גניבת רדיו דיסק ו/או חפצי ערך מהרכב, תיקון הרכב במוסכי הסדר וכדומה.

לעתים תוכלו להוזיל משמעותית את עלויות הפוליסה אם רק תקראו את האותיות הקטנות ותתמקחו עם חברת הביטוח לגבי נחיצות סעיפים שונים, לרבות העלאת ההשתתפות העצמית כדי להוזיל את הפוליסה. כמו כן תוכלו לקבל החלטה האם לרכוש הרחבות לביטוח במידת הצורך.

האותיות הקטנות עושות הבדל גדול ומשמעותי עבורכם בעת תיבעת חברת הביטוח

רוב הישראלים עורכים סקר שוק בין חברות הביטוח ומשווים רק מחירים ועלויות. צרכן נבון ושקול משווה את תנאי הפוליסה ומחפש בדיוק את אותם הסעיפים העלולים להתגלות כבעלי משמעות גדולה בעת תביעת חברת הביטוח בגין נזק או אירוע ביטוחי, בהתאם לפוליסה.

חברות הביטוח נוהגות לעתים לכתוב משפטים עמומים ולא ברורים שיכולים להשתמע לשתי פנים, ובעת הצורך החברה יכולה להתנער בקלות מאחריותה ולא לשלם לכם את הפיצוי שחשבתם כי הביטוח מכסה. לכן, אם אתם קוראים באותיות הקטנות משפטים עמומים ובלתי מובנים עליכם לדרוש מנציגי חברת הביטוח להסביר לכם בדיוק מה הפוליסה מכסה ומה כווננת המשורר. כדאי לדרוש זאת גם בכתב כך שבעת הצורך תוכלו לקבל את הפיצוי שמגיע לכם.

כדי להבין את המשמעות החשובה של האותיות הקטנות לפניכם דוגמה מוחשית, אם אתם מתכננים לרכוש ביטוח אובדן כושר עבודה, חברות הביטוח נוהגות לכלול באותיות הקטנות הגדרה כללית ורחבה לעיסוק, לכן אם עבדתם בשנים האחרונות כטכנאי מחשבים וכתוצאה מתאונה או פציעה אינכם יכולים לשוב לעבודה שלכם, חברת הביטוח עשויה לסרב לתביעתכם ולטעון כי אתם יכולים לעבוד בשמירה, לכן הם עלולים להתנער מהאחריות שלהם. במידה ותקראו היטב את האותיות הקטנות ותגלו בעיה, תוכלו לדרוש מחברת הביטוח לציין בדיוק את תחום העיסוק וכך תקבלו את הפיצוי שמגיע לכם.

האותיות הקטנות בביטוח יכולות לחסוך לכם מפח נפש וכסף רב

קריאה לעומק של חוזה הביטוח חשובה לכל אדם ויכולה לחסוך לו עוגמת נפש וכסף רב. מסקר שנערך בקרב מבוטחים בארץ עולה כי כ- 60% לא טורחים לקרוא את הפוליסה או קוראים רק את ראשי הפרקים אך לא מתמקדים באותיות הקטנות. כאשר תובעים את חברת הביטוח לפתע מגלים כי זו מתנערת מאחריותה בגין סעיף קטן שלא קראתם בחוזה, לדוגמה ברכישת ביטוח רכב מצוין בחוזה כי הפרטים מסרתם לגבי העבר הביטוחי שלכם מדויקים וכי לא תבעתם את חברת הביטוח במהלך שלוש שנים אחרונות, אך אם חברת הביטוח תגלה לאחר שתבעתם אותה בגין גניבת הרכב כי לפני שנה וחצי תבעתם את חברת הביטוח, למרות שרק שכחתם מהמקרה ומדובר בטעות אנוש ובתום לב, היא עשויה לקזז כ-10% מערך הרכב, ולמעשה הפיצוי שתקבלו נמוך משמעותית ממה שהייתם יכולים לקבל לולא הטעות.

המאמר נכתב באדיבות אתר צוק ביטוח

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך לתכנן פרישה?
לישראלים רבים אין מושג לגבי מצב החיסכון הפנסיוני. בחלק מהמקרים,...
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
לשדרג את אופן הבישול בבית
לשדרג את אופן הבישול בבית
אחת מן הדרכים המושלמות והטובות ביותר לשדרג את מראה המטבח...
וילונות המותאמים למשרדים
וילון משרדי הוא בעל תפקיד חשוב ביצירת סביבת עבודה מקצועית...
איך אני אדע אם הבנק יהיה מוכן לתת לי משכנתא לרכישת דירה
כל אדם שרוצה לבצע רכישה גדולה במהלך חייו, לדוגמא לקנות...
למה כדאי לשים לפני שפותחים תיק השקעות (טיפים)
פתיחת תיק השקעות מוגדרת כפעולה קלה מתמיד. ניתן לפתוח תיקי...
רוצים אריכות ימים? הטופס ממתין לכם בבנק וכדאי להכיר אותו
אחד הטפסים החשובים בניהול חשבון משותף – טופס אריכות ימים...
היתרונות של טיפול מהיר בבעיות דירוג אשראי
דירוג האשראי הוא הכלי החזק ביותר שעומד היום לרשותם של...
למעלה ולמטה: מתי זה נכון לקחת הלוואה
הלוואה היא אחד הפתרונות בסל הכלים של מי שזקוק למימון...
לנוע באופן נוח וכיפי
על מנת להתנייד בצורה נוחה ומדהימה עם הילד החדש שלכם...