האם חלופת שקד תחליף את תמ"א 38 בהתחדשות עירונית?

האם חלופת שקד תחליף את תמ"א 38 בהתחדשות עירונית?
קרדיט תמונה: Adobe

בסוף החודש תגיע לסיומה תוכנית תמ"א 38 – תוכנית מתאר ארצית שתכליתה שיפוץ וחיזוק מבנים, בין היתר כהגנה מפני רעידות אדמה – ואת מקומה תתפוס "חלופת שקד". האם חלופה זו תיתן מענה הולם בזמנים מורכבים אלו, בהם אנו חשופים לאיומים ביטחוניים משמעותיים המדגישים את הצורך הבהול בחיזוק מבנים? תחליטו בעצמכם.

 תמ"א 38, היה טוב וטוב שהיה

תוכנית תמ"א 38 היא תוכנית מתאר ארצית שהוחלה ברחבי הארץ בשני אופנים – הרס ובנייה מחדש של מבנים וחיזוק ועיבוי מבנים שנבנו לפני 1980, כדי להבטיח הגנה גבוהה יותר מפני רעידות אדמה. פעולות אלו הובילו להתחדשות עירונית נרחבת – שדרוג פני השטח, העלאת שווי דירות ישנות, שיפור התשתיות והשטחים הציבוריים והוספת יחידות דיור.

לצד היתרונות הרבים ושיפור איכות החיים שהביאה, התוכנית לא חפה מבעיות – פגיעה בכלכלה העירונית, יישום בעייתי של תמריצי החיזוק בערי הפריפריה הצפופות וטענות כי תוספות הבנייה מחלישות את המבנים הקיימים.

נעים להכיר? חלופת שקד

חלופת שקד היא רפורמה שאושרה ביוני 2022 שקידמה שרת הפנים דאז, איילת שקד, שמטרתה להחליף את תמ"א 38 בדגש על קיצור הליכים בירוקרטיים, האצת תהליכי פינוי-בינוי, הרחבת תוספי זכויות בניה והתחדשות עירונית.

חלופה טובה או אותה הגברת בשינוי אדרת?

קיצור ההליכים הבירוקרטיים מרמז על עתיד אופטימי בהתחדשות העירונית מכיוון שניתן יהיה להחיל תהליך התחדשות על בניין בודד, מה שיוביל למיקסום הפוטנציאל הכלכלי של פרויקטים, צמצום פערים במימוש פרויקטים בפריפריה, הגדלת היצע הדירות ובסופו של דבר, יהווה פתרון חלקי למצוקת הדיור.

מבחינה ביטחונית, בין אם מדובר בהרס ובנייה מחודשת, או חיזוק מבנים והוספת ממ"ד, מדובר בפעולות שתכליתן שיפור בטחון התושבים – צעד הכרחי לנוכח האיומים בזירות השונות.

הזדמנות לרשויות המקומיות

המתווה החדש מעביר לרשויות המקומיות סמכות לאישור תהליכים לצד זכויות בנייה נרחבות, דרך חלופת שקד או חלופות אחרות. כך או כך, שיתוף פעולה בין גופים ציבוריים ופרטיים, עשוי להותיר את הבירוקרטיה על כנה וקצב ההתחדשות העירונית עשוי להתעכב, מה שמוביל רבים לתהות האם לא עדיף להאריך בימים מורכבים אלו את התמ"א הקיימת?

ובינתיים? ממתינים ומתכוננים

לא ברור האם ומי מהרשויות המקומיות ינצלו את ההזדמנות לקידום פרויקטים למען התחדשות עירונית, במיוחד בשכונות ותיקות הסובלות ממבנים ישנים, רעועים וצפופים. בד בבד, עוד לא ברורות ההשלכות של חידושים אלה על שוק הנדל"ן – הן מצד הרשויות המקומיות והן מצד היזמים ובעלי הנכסים.

על מנת להבין את הזכויות והאפשרויות הניצבות בפניכם, פנו לגורם מקצועי – משרד עורכי דין – אביב טסה הנמנה בין הוותיקים בישראל בתחום ההתחדשות העירונית. עורך דין התחדשות עירונית יספק לכם ייעוץ מקצועי ויסייע לכם למצות את זכויותיכם בצורה אופטימלית ויעילה , תוך שקיפות מלאה ויחס אישי.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
עליה במסה: מה זה אומר ואיך עושים זאת
בקרב מתאמנים אפשר לשמוע לא מעט את המונח מסה או...
סיורים קולינריים בחיפה וירושלים – חוויה עשירה בטעמים ותרבות
בין אם אתם מתעניינים בטעמים מסורתיים או במנות חדשניות, סיורים...
תערוכות עיצוב בעולם – הזדמנות לביטוי מותג ייחודי
במהלך השנים האחרונות, השתתפות בתערוכות עיצוב בינלאומיות הפכה לכלי שיווקי...
בית אבות שמרגישים בו בבית
כשאנחנו כילדים מגיעים למסקנה שהגיע הזמן לעשות את הבלתי נמנע...
החשיבות של מוצרי קידום לעסק
כדי להצליח לקדם את העסק שלכם ולהגדיל את מספר הפניות...
העסק כבר מוגן מפני שריפה? אם לא, עכשיו הזמן לעשות משהו בנידון
כמו שאומרים חכמים מאיתנו, תמיד טוב להקדים תרופה למכה. אנחנו...
ניקיונות למעברי דירה
מעבר לבית חדש או ניקיון כללי לביתכם הוא רגע של...
למה חשוב כל כך להשקיע בעריכה לשונית של הספר שלכם
יש לכם ביד טקסט חביב, אפילו טקסט מצוין, ואין ספק...
יעילות ושימושיות בהשכרת מדפסות ומכונות צילום
בעולם העסקי המודרני, הטכנולוגיה משחקת תפקיד מרכזי ובלתי נפרד. כל...
למה לקחת חלק בקורס שיכשיר אתכם להיות יועצי השקעות
אם תמיד מצאתם עניין בעולם ההשקעות והרגשתם צורך להאיר את...
דילוג לתוכן