Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

זיקנה אצל כלבים

זיקנה אצל כלבים

האם שמת לב לקצוות פרווה אפורות בסנטר או מסביב לאף, עיניים שפעם היו מבריקות, הופכות כעת למעומעמות, הפחתה בגמישות? כל אחד מהסימנים הללו עלול להצביע על כך שכלבך נכנס ל"שנות הזהב" שלו. באופן כללי, כלב מעל גיל שמונה נחשב כמבוגר, כשהמשתנה הוא גודל הכלב וגזעו. תוחלת החיים של כלבים מגזעים קטנים, לרוב, ארוכה יותר מגזעים גדולים. גורמים נוספים, המשפיעים על תוחלת החיים, הם משקל, תזונה וסביבה. כלבים מתבגרים במהירות במהלך השנתיים הראשונות לחייהם, ואז שוב, במהלך השליש האחרון לחייהם, כאשר כל שנת כלב מחושבת כ- 5-7 שנים של אדם. לתהליך זה קיימת השפעה רבה על הטיפול הוטרינרי, לו הכלב זקוק. כשם שתינוקות זקוקים לביקורות רפואיות תכופות, כך גם גורים זקוקים לפחות ל- ארבעה ביקורים אצל הוטרינר בשנת חייהם הראשונה, לשם בדיקות וחיסונים. הקבלה זו חוזרת בשלבי חייהם המאוחרים יותר. בדומה לאנשים מבוגרים, כלבים מבוגרים זקוקים לרמה גבוהה יותר של טיפול ודאגה, משום שהם הופכים פגיעים יותר לבעיות בריאותיות שונות, ומגיבים באופן שונה ללחץ, תרופות, וגורמים סביבתיים שונים.

סימנים למחלות הקשורות להזדקנות בכלבים

שינויים פיזיקליים:

• צליעה או יציבה נוקשה מדי.
• הפחתה בראייה ובשמיעה. בעיות שיניים, ריח רע.
• זיהומים ודלקות בתדירות גבוהה.
• בעיות עיכול.

שינויים מטאבוליים:

• הוספה או הפחתה במשקל
• שינוי במראה (עור ופרווה, איבוד מסת שריר).
• שינויים בהרגלי האכילה או השתייה.
• מתן שתן מוגבר.
• עשיית צרכים בבית.

שינויים התנהגותיים:

• פעילות מופחתת.
• אינטרקציה מופחתת עם בני המשפחה.
• קבלת פנים פחות נלהבת בהגיעך הבייתה.
• שינה מוגברת, או שינה במהלך היום, ועירנות בלילה.
• בלבול או חוסר אוריינטציה ("הולך לאיבוד" בבית או בחוץ).

זכור: שינויים במראה או בהתנהגות כלבך עלולים להוות סימן מקדים לבעייה רפואית. אין זה נכון להניח, כי כלבך פשוט סובל מ"הזדקנות", וכי אין דרך לעזור לו. שים לב היטב לכלבך המבוגר ולשינויים החלים בו, פתאומיים או הדרגתיים.

סימני הזדקנות

בעוד שסימני הזדקנות, כמו פרווה אפורה מסביב לאף ופעילות מואטת, קלים לזיהוי אצל כלבך, סימנים אחרים הם פחות בולטים. רוב השינויים, הקשורים לגיל בכלבך, נוטים להיות הדרגתיים. לכן, דרושה עין מקצועית לזיהוי מה שעלול להוות סימן מקדים למחלה או לבעייה רפואית. בהמשך מצורפת רשימה של השינויים, אשר עלולים להיות קשורים לגילו המבוגר של כלבך. באם הבחנת באחד או יותר משינויים אלו, חשוב כי תיידע את צוות המרפאה בה הינך מטפל, ע"מ לעזור לכלבך להנות מאיכות חיים בשנות חייו המתקדמות.

מידע על טיפול מקדים

על פי סקר שנערך, 98% מהוטרינרים מאמינים, כי לכלבים מבוגרים צרכים שונים, ולכן יהיה זה לרווחתם, באם יקבלו טיפולים ובדיקות, המותאמים לצרכיהם. זו הסיבה לכך, שיש לקבוע כללי יסוד להערכת השינויים, לפני שכלבך מגיע לזקנתו. לדוגמא, בדיקות דם ושתן מומלצות מאוד לפני ניתוח ולפני מתן תרופות מסויימות, אשר מצריכות בדיקת מצב הכבד, הכליות או הלב. קביעת תור לבדיקה פיזיקלית פעמיים בשנה לכלבך המבוגר הינה צעד חשוב ביותר, מאחר וכלבים מזדקנים בכל שנת אדם ב- 5-7 שנים. כשם שבדיקות רפואיות ומעבדה הינן תכופות יותר בגיל המעבר אצל אנשים, כך יש לנהוג בכלבים, המגיעים לגיל 8, ולתת להם תשומת לב מיוחדת, החשובה מאוד בזיהוי מוקדם של מחלות. 91% מהוטרינרים שענו על הסקר גרסו, כי סביר שיגלו מחלות מבעוד מועד אצל כלבים מבוגרים, במידה והבעלים יביאו אותם למרפאה יותר מפעם אחת בשנה, ונוכל לטפל בהן. במהלך הבדיקות השגרתיות, חשוב הדיווח על כל שינוי בריאותי או התנהגותי, שהבחנת בו, מאז הביקור האחרון. במהלך חיי כלבך, אתה השופט הטוב ביותר את השינויים המתרחשים, ומהווה מקור המידע החשוב ביותר להסטוריה הרפואית של כלבך. לוטרינרים במרפאתנו יש הן את הידע והן את הכלים לעזור לכלבך המבוגר. 91% מהוטרינרים שענו על הסקר מאמינים, כי יש להם כיום יותר כלים מאי פעם לעזור לכלבים מבוגרים.

להלן מספר בדיקות שכיחות:
• בדיקה פיזיקלית: כוללת בדיקת מראהו של כלבך, חום, משקל, לב, ריאות, אוזניים, עיניים, שיניים, עור ובלוטות הורמונליות.
• ספירת דם מלאה: בדיקה זו מסייעת באבחון זיהומים, אנמיה, סרטן, בעיות קרישה, ומספקת תמונה רחבה על מערכת החיסון של הכלב.
• בדיקת דם כימית: נועדה להעריך את תפקודי הכבד, כליות, לבלב, ואיברים נוספים.
• בדיקת שתן מלאה: נועדה לאבחון דלקות שתן ותפקודי כליה.

 • בדיקת צואה: דגימת צואה תבדוק נוכחות של טפילים ובקטריות.
• בדיקות נוספות: יומלצו ע"י הוטרינר המטפל ע"פ הצורך, כגון: צילומי רנטגן, אקו לב, אולטרסאונד, בלוטות התירואיד והאדרנל, לחץ דם, תפקודי כבד, לבלב ומעיים.

הקפד על תזונת כלבך

כולנו מכירים את הביטוי: "אתה מה שאתה אוכל". ביטוי זה נכון גם לכלבך! בריאותו של הכלב מתבטאת בתזונתו. כמעט כל הוטרינרים שהשיבו על הסקר הסכימו, כי תזונה הינה הגורם המשמעותי בבריאות הכלב המבוגר. בנוסף הסכימו על כך, שהצרכים התזונתיים של כלבים משתנים עם השנים. בעוד שהשמנת יתר הינה בעייה נפוצה אצל כלבים, הנטייה להשמנה נפוצה ביותר אצל כלבים מבוגרים, בשל פעילות מופחתת ותצרוכת אנרגטית יומית נמוכה. השמנת יתר מעלה את הסיכון למחלות קשות ובעיות בריאותיות, כגון: סכרת, הפרעות לב ונשימה, ובעיות שרירים ומפרקים. למרות שישנם מצבים בריאותיים, אשר עלולים לגרום להשמנת יתר (בעיקר מחלות הקשורות לחילוף חמרים), הסיבה העיקרית להשמנת יתר הינה האכלת יתר. כשם שחילוף החמרים של כלב מואט, כך גם התצרוכת הקלורית יורדת. אם לא נתאים את כמות האוכל לצרכיו של הכלב, סביר להניח שמשקלו יעלה. אם כלבך בעל משקל יתר כעת, יש לשקול להתחיל בתכנית דיאטה, המותאמת לו אישית. ראשית, עלינו לבדוק אותו במרפאה, בכדי לשלול בעיות רפואיות, שעלולות לגרום לעלייה במשקל.

באופן כללי, תכנית להורדה במשקל של כלב מבוגר כוללת את הצעדים הבאים:
• שינוי התנהגותי, לצורך מניעת חזרת המשקל שירד. פעילות יומיומית תעזור לכלב לשמור על המשקל מאוזן.
• חלוקת כמות המזון היומית ל- 2-3 ארוחות, אשר מעלה את כמות האנרגיה, המשמשת לעיכול.
• הגבלת כמות הקלוריות הנצרכת.
• פעילות גופנית. בחירת מזון לכלב מבוגר נעשתה קלה יותר, הודות להתפתחויות בשנים האחרונות בתזונת מבוגרים. המזונות לכלבים המבוגרים מכילים כעת פחות קלוריות, יותר חלבונים, נוגדי חמצון וויטמינים בצורה מאוזנת, שתספק את הצרכים התזונתיים של כלבך.

התעמלות וכושר

טיול יומי בפארק חשוב מאוד לכלב המבוגר לצורך שמירה על משקל תקין וכושר טוב. פעילות גופנית מגבירה את הניצול האנרגטי, ומעודדת שריפת קלוריות יעילה. כמו כן, פעילות גופנית מחזקת את השרירים. לפני תחילת תכנית פעילות עם כלבך, בדוק עם הוטרינרים במרפאה, כי התכנית מתאימה למצבו הגופני. התחל בהדרגה, ע"י הליכה איטית של כ 10 דק' ביום עם כלבך. לאחר כשבוע, הארך את זמן ההליכה ל- 15 דק' ביום. ניתן להאריך בהדרגה מדי שבוע את זמן ההליכה עד ל- 30 דק' ביום, אך הכל תלוי במצבו של כלבך.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
גישה עדינה לירידה במשקל לאחר לידה
חוויית ההיריון, הלידה והבאת חיים חדשים לעולם היא יוצאת דופן...
בדיקות לפני קניית דירה - מה הכרחי לעשות?
בדיקות לפני קניית דירה נעשות למטרות שונות, ובין היתר, לטובת...
יועץ עסקי מומלץ
קידום ופיתוח של עסק הוא לא דבר פשוט, בייחוד במדינתנו...
פרקט spc
עולם הפרקטים הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות והרבה יותר אנשים...
לחבר בין ההיסטוריה לבין ההווה היהודי
מדינת ישראל היא נס גלוי וככל שאנחנו מתחברים יותר להיסטוריה...
איך תבחרו מעצבת פנים מומחית?
תכנון ייחודי לכל נכס בשביל לתכנן את הבית שלכם, העסק או...
מדוע חשוב למצוא מוסך טוב, אמין וזו שיענה לכל הצרכים שלנו בנוגע לרכב
מתי אני צריך עזרה של מוסך לצערנו כפי שכולנו ראינו בתוכניות...
מה הקשר בין בטיחות מזון לבין רישיון עסק?
בטיחות מזון חוק רישוי העסקים בישראל קובע לכל בעל עסק שעוסק...