Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כ"ט בנובמבר- חג לאומי

כ"ט בנובמבר- חג לאומי

זה היה אחד הרגעים היפים ביותר בחייו של עם. השמחה הייתה אמיתית ופורצת גבולות.  הרחובות היו גדושים באנשים שרקדו הורה במעגלים, התחבקו, התנשקו. מן החלונות הונפו דגלי כחול לבן ו"אבי המשכיל מאוד, המנומס, עמד שם וצעק בכל קולו, לא מילים, לא סיסמאות ציונות ולא קריאת גיל כי אם צעקה ארוכה… אאאאההה" (עמוס עוז, "סיפור על אהבה וחושך").

אז, לפני 65 שנים, החיים היו כל כך שונים. למי שהיה רדיו נחשב למלך באותו יום וביתו התמלא באורחים לקראת ערב. בכיכר מוגרבי נתלו רמקולים וקהל רב עמד והמתין במתח. ואז בקע הקול, רחוק אבל בוטח: "אוסטרליה – יס, בלגיה – יס, שבדיה – יס…..". 33 מדינות הצביעו בעד, 13 מדינות – נגד, 10 – נמנעו. נפל דבר, ההחלטה על הקמת מדינה יהודית לעם היהודי בארץ ישראל אושרה ברוב קולות. זה היה רגע היסטורי נשגב. לא הייתי שם, ברגע המכונן הזה, נולדתי כמה שנים אחרי, אבל אני מאמינה שחלק מהחוגגים בוודאי חשבו על דבריו הנבואיים של הרצל, בדיוק 50 שנה קודם לכן: "בבאזל יסדתי את מדינת היהודים. לו אמרתי זאת היום בפומבי היתה התשובה צחוק מכל העברים. אולי בעוד חמש שנים, לכל היותר בעוד 50 שנה, יכירו בה הכול".  

 היה צפוי שאחרי שירת התיקוה ההמונית בכיכר מוגרבי בתל-אביב יקראו החוגגים: "תחי מדינת….  ??" אבל המדינה הצעירה שזה עתה נולדה הייתה חסרת שם. היו כמה הצעות והתלבטויות "יהודה", "ציון", "עבר" לבסוף לאחר כמה חודשים נבחר השם "ישראל" והחוגגים באותו ערב הסתפקו בקריאות "מדינה עברית עלייה חופשית!!!" והמשיכו לחולל ברחובות תל אביב כל אותו הלילה. ישנן כמה תמונות היסטוריות מוכרות שמעידות על האושר הגדול שהציף את האנשים; פנים מחייכות, תמונות של מעגלי רוקדים, ילדים על כתפי הוריהם מניפים דגל כחול-לבן. תמונות נפלאות של אושר גדול, בניגוד ליום ה' באייר תש"ח, היום בו הכריז בן גוריון על הקמת מדינת ישראל, עם כל השימחה שבהכרזה, אף אחד לא יצא לרחוב לרקוד, הארץ הייתה נתונה במלחמה קשה וכולם היו בחזית. 

מה נשאר לנו מהיום הגדול הזה? כמעט כלום… בואו נחזיר את השמחה ליום כ"ט בנובמבר ונציין אותו במוסדות החינוך, בבית וברחוב כיום חג לאומי.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
הורים זה הזמן לגרום לילדיכם לקחת חלק בקדמה
בנוף הטכנולוגי המתקדם במהירות של היום, הצגת ילדים לרובוטיקה בגיל...
מצדיעים לשורדי השואה
אירוע ההוקרה השנתי לשורדי ושורדות שואה בגבעתיים, נערך בתיאטרון גבעתיים מאות...
מכללת קוד והייטק לילדים
העולם משתנה במהירות, והטכנולוגיה מתקדמת מהר יותר מאי פעם. מה...
טבע אורבני בעין העדשה
נמרוד שחם, הדס צורף ועדי זהר הם הזוכים בתחרות "צילום...
הדשן בגן רבקה ירוק יותר. לראשונה בגבעתיים: קומפוסטר לשימוש חופשי של התושבים
היחידה לקיימות באגף שפ"ע הקימה את המדשן (קומפוסטר) העירוני הראשון...
איך לבחור מסעדה חלבית בצפון?
תחילה, ניתן לומר באופן חד משמעי כי בעת בה אנו...
גוזרים את הסרט: מתחם גני הילדים החדש נחנך באופן רשמי
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: " מדובר במבנה מודרני בעל...
קרקע פורייה לתחילתה של ידידות מופלאה
מחזור נוסף של הפרויקט המוצלח "מרפסות פורחות בגבעתיים" יוצא לדרך לאור...
100 צורות לגאווה
שבוע הגאווה 2022 בגבעתיים: מסיבת גאווה נוצצת עם D.J דלית רצ'סטר, הפנינג...
פסטיבל שירת הים 14
העיר גבעתיים צבעה עצמה בשנים האחרונות כעיר ליברלית אשר מספקת...