Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כללית רפואה משלימה : כשרפואה ותיקה פוגשת אנשים עם ניסיון

כללית רפואה משלימה : כשרפואה ותיקה פוגשת אנשים עם ניסיון

רבקה בת 67 סבלה מכאבי גב תחתון שהקרינו לרגל ימין, הכאבים היו שם כבר מספר שנים אולם לאחרונה הם החמירו מאוד כאשר התחילה להרים את נכדתה בת השנה. בפגישה עם האורטופד לא הומלץ על ניתוח ונרשמו נוגדי כאבים שהקלו את המצב אולם לא פתרו אותו. כאשר סיימה ליטול אותם והכאבים החמירו, הומלץ שלא להמשיך ליטול אותם בשל תופעות הלוואי של שימוש ממושך. רבקה שמעה מחברה שסבלה מאותה בעיה, שטיפול ברפואה משלימה סייע לה והחליטה לנסות.

היא פנתה למרפאה של הקופה שם פגשה ברופא מייעץ שהמליץ לה לבצע סדרת טיפולי דיקור ועם סיומם לקבל שיעורי פלדנקרייז אישי כדי למנוע הופעה מחודשת של הבעיה.

לאחר הטיפול העשירי לערך רבקה החלה לחוש בהטבה הדרגתית, השינה בלילה הפכה להיות רצופה ולאחר עוד חמישה טיפולים הכאבים חלפו כמעט לגמרי. כיום רבקה ממשיכה לקבל שיעורי פלדנקרייז אישיים וחזרה לתפקוד מלא.

הדוגמא של רבקה ממחישה לנו כיצד הרפואה המשלימה יכולה לתת מענה לכל אחד מאיתנו. הרפואה המשלימה מאגדת בתוכה מגוון סוגי טיפול שיכולים לסייע מאוד לאתגרים שעומדים בפני בני הגיל המבוגר.

כיום במדינות המערב כ – 50-60%  מהאוכלוסייה משתמשים ברפואה משלימה. בארה"ב הסכומים שאנשים מוציאים על טיפולים משלימים גבוהים בהרבה מהסכומים שהם מוציאים על רופא המשפחה. רוב הפונים לרפואה המשלימה עושים זאת בגלל כאבים.

נכיר בהמשך מספר שיטות נפוצות ברפואה משלימה; נתחיל עם הטיפול הנפוץ ביותר הוא הדיקור הסיני המהווה חלק מעולם רחב שנקרא רפואה סינית.

הרפואה הסינית:

הרפואה הסינית היא שיטת טיפול המתבססת על מספר ענפים המשולבים יחדיו לפי הצורך: דיקור ומוקסיבוציה (טיפול בחום), צמחי מרפא סיניים ותזונה . הרפואה הסינית גורסת, כי מצב של בריאות מאופיין בזרימה חופשית ומשוחררת בגוף – אם זה הדם בכלי הדם, אוכל במערכת העיכול, פסולת היוצאת מהגוף, אויר הנשאף פנימה, מסרים עצביים במערכת העצבים וכדומה.

פגיעה בזרימה החופשית הזו תתבטא במיחוש פיזי או מחלה. לדוגמא: עצירות (האטה בזרימת הפסולת במעי הגס); כתף "קפואה" (חסימה בתנועה חופשית של מפרק הכתף).

הסינים גילו, כי באמצעות הפעלה של נקודות מסוימות על פני הגוף, אם בעזרת דיקור במחט, או לחיצה באצבע, ניתן לשחרר את החסימה ולאפשר לגוף "לחזור ולזרום בחופשיות".

מחקר שנערך בארה"ב הוכיח כי דיקור ועיסוי בלחיצות משחררים בגוף חומרים כימיים (אנדורפינים ואנקפלינים בעלי תכונות נוגדי דלקת, שבולמים מעבר של כאב ומעוררים תחושת נינוחות).

אקופונקטורה – דיקור במחטים:

אקופונקטורה היא שיטת טיפול עתיקה בת אלפי שנים. ארכיאולוגים שמצאו אבני צור מחודדות באתרים שונים בסין, סבורים שאלה שימשו בתקופות קדומות, כאב טיפוס למחט הדיקור המודרנית.

הנקודות הללו, נקודות האקופונקטורה, פרושות על פני כל הגוף ומספרן עולה על 350. כל נקודה אחראית על אזור או איבר בגוף.

למשל, הנקודה הנמצאת על גב כף היד בין בסיס האגדול ובסיס האצבע המורה, אחראית על הזרימה בראש. לפיכך, דיקור שלה יכול להיות אפקטיבי בשחרור כאבי ראש, בפתיחת גודש באף, סינוסיטיס או לכאבי שיניים. נקודה נוספת, לדוגמא, היא זו הנמצאת בצד החיצוני התחתון של הברך. נקודה זו אחראית על הזרימה התקינה במפרקים ולכן תהיה יעילה, בין השאר, למצבים של נוקשות וחוסר גמישות במפרקים.

הרופא הסיני המסורתי, בדרך כלל לא השתמש באקופונקטורה ככלי טיפול בלעדי, אלא שילב אותו עם עוד שיטות נוספות הקימות ברפואה הסינית כגון, שיקוי מצמחי מרפא, עיסוי סיני (טוינא) ותרגילי תנועה מיוחדים (צ'י קונג).

חלק חשוב מהטיפול היה הדרכה והתייחסות לאורח החיים של המטופל – סדר היום שלו, הרכב התזונה וצורת האכילה, סוג הפעילות הפיזית ואפילו חיי המין שלו קיבלו התייחסות.

לאור הפופולריות ולאחר בדיקה מעמיקה יצא ארגון הבריאות האמריקאי (NIH) בהכרזה ראשונה מסוגה המכירה באקופונקטורה כשיטת טיפול אפקטיבית. היעילות הטיפולית של האקופונקטורה הוכחה והוכרה במספר גדול של בעיות בריאות: כאבי פרקים, כאבי ראש, שיקום לאחר אירוע מוחי, כאבי גב, כאבי מחזור, בחילות בעקבות כימותרפיה בחילות של הריון ועוד. האקופונקטורה היתה בכך לשיטת הטיפול הראשונה מתוך הרפואה המשלימה המקבלת הכרה ולגיטימציה מגוף רפואי ממסדי, יוקרתי, כמו ארגון הבריאות האמריקאי.

רפלקסולוגיה:

גוף האדם הינו מערכת מאוד מורכבת, בעלת יחסי גומלין אשר לעיתים מפתיעים אותנו בעוצמתם, אחת הדוגמאות לכך הינה הרפלקסולוגיה. הרפלקסולוגיה פותחה בארה"ב תוך שילוב תאוריות מזרחיות ומערביות והתנסות קלינית ממושכת. העיקרון עליו מתבססת הרפלקסולוגיה טוען כי בכפות הרגליים והידיים ישנם אברוני חישה שונים ועיצבוב רב, המקנים להן יכולת תחושתית גדולה מאוד.

מגע במרכזי חישה שונים ועיסוי נכון של כפות הרגליים יגרום להן להעברת אותות חשמליים לאברי מטרה שונים בגוף וע"י כך ישפיע על אותם איברים או מערכות לפעול בצורה טובה יותר. במהלך השנים בוצע מיפוי מלא של כפות הרגליים והידיים ומוקמו בהם האיזורים השונים המשפעים על איברים או מערכות בגוף. הרפלקסולוג תוך לחיצה ועיסוי של כפות הרגליים יכול לאבחן וגם לטפל.

האבחון נעשה כאשר אנו מגלים נקודות רגישות או נוקשות בכפות הרגליים, ע"י כך ניתן לזהות אזורים או מערכות רגישות בגוף. לדוגמא: אצל אדם הסובל מעצירות כרונית יבוא הדבר לביטוי באיזור המעי הגס הממוקם בקשת כף הרגל.

לעיתים, מפתיע עד כמה מצב לא נוח של כף הרגל יכול לגרום לתופעות גופניות. ישנם מספר דיווחים ממטפלי רפלקסולוגיה כי ציפורן חודרנית המכאיבה באופן קבוע באיזור הבוהן גורמת לכאבי ראש וזמן קצר לאחר הסרתה דווח על העלמות הכאבים. אם נביט במפה הרפלקסולוגית, אכן נראה כי איזור הראש והמוח ממוקמים בבוהן כף הרגל. מכאן ניתן להבין עד כמה נוחיות הנעליים וצורתן משפיעות על מצבנו הבריאותי והרגשתנו הכללית.

בקרב אנשים מבוגרים התופעות השכיחות בהן מטפלים הן מיגרנות, בעיות במערכת העיכול, כאבי גב, כאבי מפרקים, עייפות ועוד. הטיפול הרפלקסולוגי מיטיב עם חולשות ועייפות המופיעות בגיל זיקנה ויכול לשפר את החיוניות בצורה ניכרת.

לעיסוי בכף הרגל ישנו אפקט מאוד מרגיע ומרפה והוא מומלץ מאוד לאנשים החשופים למתח רב בסביבתם  גם אם אינם סובלים מבעיות גופניות כלשהן. מדובר בטיפול פשוט ונעים מאוד. ללא תופעות לוואי, המתאים לכל גיל ומומלץ מאוד גם לאנשים בריאים.

שיטת פלדנקרייז:

ממציא השיטה, ד"ר משה פלדנקרייז, עסק בג'ודו והקים את מועדון הג'ודו הצרפתי הראשון. ברך פגועה כתוצאה מתאונה הביאה אותו להתעניין במכניזמים של תנועה ויחסי מוח – גוף, בצורת השליטה שיש למוח על התנועה ובצורכי המידע התחושתי הדרוש לו להכוונת התנועות. ניתוח שהוצע לו לתיקון הברך לא השביע את רצונו והוא לימד את עצמו ללכת מחדש על ידי תיקון צורת ההליכה והשימוש ברגליים. משפנו אליו אנשים רבים לקבלת סיוע, העמיק ופיתח את עבודתו לשיטה הקרויה על שמו.

בשיטת פלדנקרייז, בוחנים הרגל תנועתי לא רק באופן הברור והגלוי, דהיינו, מצב השרירים ומיפרקים בזמן תנועה. הדגש הוא גם על הצד הפחות גלוי, דהיינו, מודעות האדם למצבו בזמן תנועה.

לעיתים קרובות ביותר מתברר שמאחורי קשיים בתנועה, הגבלות וכאבים מסוגים שונים מסתתרת תוכנית תנועתית לא טובה ומערכת דיווח תחושתית לא מדויקת. גם אם הרגל לא אופטימלי יכול לעבוד היטב זמן מה או אף עשרות שנים, לבסוף יתכן שתצטבר שחיקה וכיווצי שרירים כרוניים או שיתרחש משבר עקב עומס. לפיכך שיפור צורת התנועה, התוכנית שמאחוריה והשליטה בה פותר ומקל על בעיות שלרוב, טיפול בהם תוך דגש על מרכיב כמו  שריר או עצם, לא יביא לאותו השיפור.

אפשר לראות בשיטת פלדנקרייז תהליך לימודי המאפשר לכל אדם להרחיב את יכולתו לשפר תנועות קיימות ולבנות תנועות חדשות, על בסיס מה שפלדנקרייז קרא פיתוח "מודעות עצמית".

השיטה יכולה לסייע למגוון בעיות: מבעיות גב, כתפיים, צוואר, רגליים וכו', וגם למי שמעוניין לשפר את ביצועיו כגון אמנים, נגנים, רקדנים ואף טייסים. היות ושיפור יכולת הלימוד של התנועה מועילה לכולם הן לסובלים מכאבים ובעיות, והן למבקשים להגיע לביצוע שיא. כמו כן נעזרים בשיטת פלדנקרייז בבעיות נשימה, תאום תנועה, שווי משקל, ראיה ועוד.

שיטת פלדנקרייז נלמדת בשתי צורות:

א. שיעור אישי הנקרא אינטגרציה פונקציונלית (FUNCTIONAL INTEGRATION).

ב. שיעור קבוצתי הנקרא מודעות דרך תנועה (AWARENESS THROUGH MOVMENT).

בשיעור האישי המדריך מפעיל בעדינות בידיו את גוף התלמיד "כדי לארגן באמצעים פיזיולוגיים את היחס הרצוי בין איברים שונים של הגוף". התקשרות בין המדריך והתלמיד נעשית ברובה באופן בלתי מילולי. מערכת העצבים מקבלת מיידית מידע על האופן החדש שבו הגוף מתארגן. שיעור זה הינו אישי ומתואם לצרכים המיוחדים של כל תלמיד.

השיעור הקבוצתי מבוסס על אותם עקרונות, המדריך נותן הנחיות מילוליות לביצוע תנועות. המשתתפים בשיעור לומדים להתאים את מידת המתח בשרירים למה שנדרש ע"י דרכי התנועה שלהם, לא יותר ממה שצריך ולא פחות מכך. רוב השיעורים נעשים בשכיבה כי במצב זה כוח הכובד מינימלי ואפשר ללמוד לנוע במינימום מאמץ ומקסימום יעילות.

הומוטוקסיקולוגיה:

המונח הומוטוקסיקולוגיה בנוי מצירוף של הומו=אדם וטוקסיקולוגיה=רעילות. זוהי שיטת טיפול העוסקת בקשר בין האדם ורעלנים שונים הפוגעים בבריאותו.

שיטה זו פותחה לפני כ-70 שנה ע"י ד"ר רקוויק בגרמניה. הוא ניסה לבצע סינתזה לשלב בין המדע הקונבנציונלי לבין ההומאופתיה והתוצאה שנתקבלה היתה שיטת טיפול חדשה אותה כינה הומוטוקסיקולוגיה. על פי גישה זו, האורגניזם האנושי חשוף במשך כל שנות קיומו למגוון רחב של רעלנים (טוקסינים) איתם הוא מתמודד בדרך כלל בהצלחה רבה ומפריש אותם מהגוף מבלי שנחוש בכך כלל. ניטרול זה מתבצע בעזרת מנגנונים שונים בגוף ונעשה בעיקר ברמת איברי ההפרשה כמו כבד, כליות, עור, מערכת הנשימה וכו'.

מהם אותם רעלנים? טוקסינים יכולים להיות ממקום פנימי (אנדוטוקסינים) הנוצרים כתוצאה ממטבוליזם לא תקין או ממקור חיצוני כגון: חיידקים, וירוסים, פרזיטים, חומרים כימים, צבעי מאכל, חומרים משמרים, דשנים כימיים, תרופות, טראומות מסוגים שונים, חשיפה לתכני תרבות מסויימים כמו סרטים ומשחקי מחשב אלימים.

במצבים קיצוניים כמות הרעלנים הללו גדולה יותר מיכולת האורגניזם להתמודד איתם בצורה השיגרתית ואז הגוף משתמש באמצעים חריפים כדי לנטרל את האיום. אמצעים אלו הם בעצם מצב של מחלה, בו האורגניזם מתרכז כל כולו בתהליך הניטרול ודורש מאתנו לא להפריע לו לבצע את תפקידו.

 הומוטוקסיקולוגיה רואה במחלה תהליך חיובי אשר עלינו לעזור לו להתבצע בצורה הטובה ביותר והקלה ביותר מבחינתנו. זהו תהליך אשר אם נדכא אותו ולא נטפל בו כיאות אנו עלולים להפוך תהליך קצר של מחלה אקוטית לתהליך כרוני ממושך.

הגישה הטיפולית בהומוטוקסיקולוגיה תבצע שני דברים:

1. הפסקת החשיפה וההכנסה של אותם טוקסינים לגוף ע"י שינוי בהרגלי חיים כמו: שינוי בתזונה, פעילות גופנית, המנעות מחשיפה למצבים קיצוניים ועוד.

2. עזרה לאורגניזם בסילוק הטוקסינים הקיימים ע"י עידוד הפעולה של מערכות ההפרשה בגוף בעזרת תרופות הומאופתיות שונות.

הטיפול ההומוטוקסיקולוגי משפר או מרפא מגוון רחב של מצבים החל בדלקות פרקים, כאבי גב וכאבים שונים  וכלה באלרגיות. ניתן להקל גם במצבים קיצוניים כמו טיפולי כימותרפיה או טיפולים תרופתיים מורכבים.

לסיכום, השימוש בטיפולים משלימים בקרב האוכלוסיה הבוגרת נמצא בסימן עלייה ונראה שהוא נותן מענה למגוון בעיות שכיחות בגיל המבוגר, כגון: כאבי גב, מוגבלות בתנועה, כאבי רגליים, בעיות עיכול, נשימה ויציבה אשר לעיתים הופכות לבעיה כרונית הפוגעות באיכות החיים. נגענו על קצה המזלג בשיטות טיפול נפוצות במסגרת רפואה משלימה. מדובר בתחום טיפולי רחב המכיל שיטות מגוונות ואינו מלווה כמעט בתופעות לוואי או בסיכונים אחרים. בנוסף, הוא יכול להשתלב עם כל טיפול אחר שמקבלים רפואי או פיזיקלי וניתן על-ידי קופות החולים במחירים מסובסדים וע"י מטפלים פרטיים.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך לתכנן פרישה?
לישראלים רבים אין מושג לגבי מצב החיסכון הפנסיוני. בחלק מהמקרים,...
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
לשדרג את אופן הבישול בבית
לשדרג את אופן הבישול בבית
אחת מן הדרכים המושלמות והטובות ביותר לשדרג את מראה המטבח...
וילונות המותאמים למשרדים
וילון משרדי הוא בעל תפקיד חשוב ביצירת סביבת עבודה מקצועית...
איך אני אדע אם הבנק יהיה מוכן לתת לי משכנתא לרכישת דירה
כל אדם שרוצה לבצע רכישה גדולה במהלך חייו, לדוגמא לקנות...
למה כדאי לשים לפני שפותחים תיק השקעות (טיפים)
פתיחת תיק השקעות מוגדרת כפעולה קלה מתמיד. ניתן לפתוח תיקי...
רוצים אריכות ימים? הטופס ממתין לכם בבנק וכדאי להכיר אותו
אחד הטפסים החשובים בניהול חשבון משותף – טופס אריכות ימים...
היתרונות של טיפול מהיר בבעיות דירוג אשראי
דירוג האשראי הוא הכלי החזק ביותר שעומד היום לרשותם של...
למעלה ולמטה: מתי זה נכון לקחת הלוואה
הלוואה היא אחד הפתרונות בסל הכלים של מי שזקוק למימון...
לנוע באופן נוח וכיפי
על מנת להתנייד בצורה נוחה ומדהימה עם הילד החדש שלכם...