Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כתיבת צוואה באופן עצמאי – טיפים

כתיבת צוואה באופן עצמאי – טיפים
תמונה באדיבות: pixabay

כתיבת צוואה באופן עצמאי – טיפיםובהחלט אפשר לנסח אותה לבד, כאשר אם כותבים אותה נכון – יהיה לה בדיוק אותו מעמד מחייב כמו לזאת שנחתמה על ידי עורך דין. חשוב לציין, כי גם צוואה שנכתבת באופן עצמאי מחייבת הוצאת צו קיום צוואה על ידי אחד היורשים או כל אדם המעוניין בקיום הצוואה מסיבותיו שלו.

על מנת לכתוב את המסמך בצורה מדויקת ולהבטיח, ככל שרק ניתן, שהיא אכן תקוים במלואה, יש להקפיד על מספר כללים חשובים, ואלה הם:

  • כתיבת הצוואה בכתב יד – על פי החוק בישראל, צוואה עצמאית חייבת להיכתב בכתב יד במלואה. אם כתב היד של המצווה אינו קריא, ניתן להקליד אותה על מסמך ממוחשב, אולם אז חייבים להיות חתומים על הצוואה, בנוסף למצווה, גם שני עדים.

 

  • ציון תאריך – יש לציין תאריך מדויק על גבי המסמך, וזאת על מנת שאם יימצאו גרסאות אחרות לצוואה – אפשר יהיה לדעת בדיוק מהי הצוואה העדכנית אשר על פיה יש לפעול.

 

  • חתימות – על המצווה לחתום לא רק בסיום המסמך, אלא בתחתית כל עמוד שלה וליד כל מחיקה או תיקון. זאת על מנת שכאשר ירצו להוציא את הצוואה מהכוח אל הפועל, אפשר יהיה להיות סמוכים ובטוחים שכל מה שכתוב בה הוא אכן רצון המצווה.

 

  • ציווי, בבקשה – לשון הצוואה חייבת להיות לשון ציווי. יש לכתוב: "אני מורה" או "אני מצווה", ולא "אני מבקש/ת", או "אם אפשר". צוואה אשר תנוסח בלשון בקשה ולא בלשון ציווי יכולה בהחלט להיחשב כצוואה שאינה תקפה. אחד המקרים שקרו ומסבירים היטב את הצורך בלשון מצווה הוא שאדם מסוים כתב בצוואתו כי הוא מחלק את רכושו והונו לבנו הבכור, וכי הוא בטוח שבנו יחלק את הירושה שווה בשווה בין אחיו. הבן לא חילק את הירושה, וכשאחיו תבעו אותו – הם הפסידו.

 

  • רישום פרטי היורשים – כאשר כותבים צוואה חשוב מאוד לכתוב את הפרטים המלאים של היורשים, לרבות שם מלא, כתובת, מספר זהות, תאריך לידה, סוג הקשר שלהם למוריש וכל פרט זיהוי חשוב אחר. אם מעוניינים לציין בצוואה כי לא מעוניינים להוריש את הירושה למי שזכאי לקבל ממנה על פי חוק הירושה (בן/ת זוג וילדים), אפשר לציין את שמו, אולם אז חשוב מאוד לציין למי כן מורישים. אם לא יצוין שם כזה – הצוואה לא תהיה בתוקף והירושה תעבור ליורשים החוקיים.

 

  • פירוט הנכסים – לא מפיק לציין בצוואה מי הם היורשים, חשוב מאוד לציין גם את הנכסים שהם יורשים ולהרחיב בפרטים. כך למשל, אם מורישים דירה, חשוב לציין כתובת וגם גוש וחלקה, אם מורישים חשבון בנק יש לכתוב את מספר החשבון ואת שם הבנק וכד'.

 

  • קופות גמל, פוליסות חיים וקרנות פנסיה – על פי החוק קופות גמל, פוליסות חיים וקרנות פנסיה לא נחשבות כעיזבון ולכן אי אפשר להורות לגביהן דבר וחצי דבר בצוואה. על מנת להעביר אותן למוטבים הרצויים יש לפעול מול הקופה או חברת הביטוח ולמלא טפסים ייעודיים בהם כותבים מי יקבל את הכספים לאחר הפטירה.

בנוסף לכל אלה, כדאי מאוד לצרף לצוואה אישור רפואי לפיו המצווה היה צלול בדעתו בזמן כתיבת הצוואה, על מנת שאף אחד לא יוכל לפקפק בכשירותה. כמו כן, כדאי מאוד להפקיד את הצוואה למשמרת אצל הרשם לענייני ירושה, על מנת להבטיח ככל שניתן שהיא לא תלך לאיבוד ושאיש לא יעשה בה שינוי.

עם פטירת המצווה, על היורשים להוציא צו קיום צוואה, צו אשר מאשר את נוסח הצוואה ומקנה לה תוקף של פסק דין. ללא הוצאת צו קיום צוואה – לא ניתן להוציאה מהכוח אל הפועל. בכל מקרה כדאי מאוד להיוועץ בעורך דין, על מנת להבטיח את תקינות הצוואה כדי שבבוא העת כל הנכתב בה יקוים.

תמונה באדיבות: pixabay

 

 

 

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
לשדרג את אופן הבישול בבית
לשדרג את אופן הבישול בבית
אחת מן הדרכים המושלמות והטובות ביותר לשדרג את מראה המטבח...
וילונות המותאמים למשרדים
וילון משרדי הוא בעל תפקיד חשוב ביצירת סביבת עבודה מקצועית...
איך אני אדע אם הבנק יהיה מוכן לתת לי משכנתא לרכישת דירה
כל אדם שרוצה לבצע רכישה גדולה במהלך חייו, לדוגמא לקנות...
למה כדאי לשים לפני שפותחים תיק השקעות (טיפים)
פתיחת תיק השקעות מוגדרת כפעולה קלה מתמיד. ניתן לפתוח תיקי...
רוצים אריכות ימים? הטופס ממתין לכם בבנק וכדאי להכיר אותו
אחד הטפסים החשובים בניהול חשבון משותף – טופס אריכות ימים...
היתרונות של טיפול מהיר בבעיות דירוג אשראי
דירוג האשראי הוא הכלי החזק ביותר שעומד היום לרשותם של...
למעלה ולמטה: מתי זה נכון לקחת הלוואה
הלוואה היא אחד הפתרונות בסל הכלים של מי שזקוק למימון...
לנוע באופן נוח וכיפי
על מנת להתנייד בצורה נוחה ומדהימה עם הילד החדש שלכם...
גם לגברים מגיע
תחום טיפוח הגוף מזמן כבר אינו נחלתם הבלעדית של הנשים...