Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

נחנך פסל התפילה במתחם הבורסה ברמת-גן

נחנך פסל התפילה במתחם הבורסה ברמת-גן

הטקס התקיים במעמד שר התעשייה, המסחר והתעסוקה בנימין בן אליעזר, ראש העיר, צבי בר ורעייתו ריבה, שגריר אוזבקיסטן בישראל, סגני ראש העיר, חברי מועצת העיר ומוזמנים רבים.

לפני מספר שנים החליטה עיריית רמת-גן, להציב במתחם בורסת היהלומים פסל אשר ינציח את זכרם של הרוגי המלכות שהועלו לגרדום בעיראק בינואר 1969, את הנרצחים בפרעות "הפרהוד" שאירעו ביוני 1941, ולזכרם של היהודים אשר הועלו לגרדום ונרצחו בעיראק.

על מנת לקדם את הרעיון, הקימה העירייה ועדת היגוי שכללה את השופט אברהם חלימה ז"ל, את ד"ר נורי מורד ז"ל. יבדלו לחיים ארוכים: פרופ' יחזקאל סמרה, יו"ר מורשת יהדות בבל -מר מרדכי בן-פורת, מר בן ציון סלמן, מר יעקב הללי, מר ישראל שהרבני, ניצב משנה יגאל לושי. הועדה העבירה את המלצותיה להנהלת העיר שאישרה את ההנצחה באמצעות פסל.

הפסל יאשה שפירא הוא שיצר גם את פסל ביאליק המוצב בכיכר אורדע בעיר ואת פסל רפאל איתן המוצב כיום בתיאטרון היהלום בעיר.

השר בנימין בן אליעזר, התפעל מהפסל ומנוף הבורסה ואמר: "במשך שנים רבות הייתה יהדות בבל מהמפוארות בקהילות בתפוצות ולקחה חלק מרכזי בעיצובו התרבותי והרוחני של העם היהודי בשנות הגלות אך גם קהילה זו סבלה מפגיעה ואיבה. קשר מיוחד נרקם בין יהדות עיראק לעיר רמת-גן אשר קלטה רבים מעולי עיראק שהגיעו לישראל בשנות ה-50. בני העדה מתבלטים בפועלם היומיומי בתחומי החינוך והאקדמיה, התרבות הספורט המסחר והתעשייה. במקביל להשתלבותה, בולטת יכולתה של העדה לשמר את ייחודה וצביונה המסורתי יד ביד עם פתיחות חברתית והשתלבות בחברה הישראלית על כל רבדיה. ברצוני להביע את הערכתי הכרת תודתי לראש העיר, צבי בר על היוזמה הברוכה בהקמת פסל זה וכן להודות לפסל יאשה שפירא על עבודתו המרשימה והמבורכת".

ראש העיר רמת-גן, צבי בר, אשר יזם את הקמת הפסל וליווה אישית את התהליך מראשיתו, אמר בטקס כי :"2500 שנה אחרי גלות בבל, מביע הפסל יאשה שפירא את הכמיהה, התפילה והתקווה של יהודים רבים אשר עברו מצוקות בגולה. הפסל יאשה שפירא – יהודי שחי בטשקנט, מביע בפסל זה את הדברים החבויים אצלו בגנים. הפסל אינו רק תפילה לזכרם – כי אם תפילה לעתיד, זו מחווה מרגשת של העיר רמת-גן, אשר חלק ניכר מתושביה הינם עולים שהגיעו בעבר מעיראק ולעולי הגרדום אשר נרצחו רק בשל היותם יהודים. הפסל הניצב פה בכיכר הוא חזון שמתגשם, עבודה של שנים רבות שקרמה עור וגידים. עוצמתו של הפסל והחום המוקרן ממנו המשרה על הבתים הסובבים אותו הוד והדר. זהו פסל של רוח, המהווה ניגוד למגדלים המקיפים אותנו ומתוך כך נותן לנו ולהם כוח.

הפסל יאשה שפירא: "איש לא הצליח להרוג את האמונה ולגזול את חלקת האדמה שקיבלנו מאלוהים. אני מקווה כי ישראל תפרח ותתקיים לדורי דורות בהצלחה ובשלום. אף אחד לא יכול לאמונתנו בכל העולם היהודי גאים באמונה ומאוחדים בדתם".

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
גבעתיים לא מעלימה עין
עובדות ועובדי עיריית גבעתיים התגייסו להעלאת המודעות למאבק נגד אלימות...
חנוכה מדליק אש בגבעתיים
פסטיבל הצגות חנוכה בתיאטרון, הפנינג גלגליות בפארק גבעתיים ועוד מגוון...
חגיגת אופנה בגבעתיים - עד 50% על פריטים בחנויות ברחבי העיר
יום חמישי 15.9.22 | 16:00-21:00 יום שישי 16.9.22| 09:00-15:00 חגיגת אופנה בחנויות...
"הוא סלל עבור כולנו את דרך השלום"
לראשונה בישראל- גינה ציבורית ברח' דרך השלום בגבעתיים תיקרא ע"ש...
גרפיטי היסטורי - 130 ארונות בזק בגבעתיים קושטו בציורי גרפיטי במיזם של מחלקת הנוער לתיעוד ההיסטוריה העירונית
במסגרת חגיגות 100 שנה לגבעתיים, נצבעו 130 ארונות בזק ברחבי...
מהפכת התשלומים מגיעה לגבעתיים
עיריית גבעתיים ואפליקציית bit, בשיתוף אוטומציה החדשה, משיקות אפשרות תשלום...
אתר חדש הפציע
עיריית גבעתיים השיקה אתר משודרג וידידותי למשתמש, הכולל את כל...
הנסט – המקום להיות אני
מקום מיוחד בלב העיר נחנך עבור קהילת הלהט"ב במרכז קהילתי...
להיות חופשית: גבעתיים במקום הראשון במדד החופשיות
על פי דוח של ישראל חופשית, גבעתיים העפילה לראש הטבלה...
חנוכה 2021 בגבעתיים
מסיבות חנוכה מדליקות, תהלוכות זוהרות, הצגות ילדים, הפנינג ססגוני, חלוקת...