Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

סיכום שבוע הספר 2015: התחזיות השחורות לא התממשו

סיכום שבוע הספר 2015: התחזיות השחורות לא התממשו

בדור שאנו חיים בו על סמארטפונים ומחשבים עצם היכולת להושיב אותנו, גם אם רק בשבתות, מול ספר – היא הישג ראוי. שבוע הספר היה לסוג של חג לא רשמי במדינת ישראל. אך זוהי נחלת העבר, וכעת "חוק הספרים" שביקש לצמצם את הפגיעה בסופרים, ע"י הגבלת "מכירות החיסול" של הרשתות השונות, הפך להיות לאחד מהדיונים הקבועים בין דוכני הספרים השונים. האם ה"4 ספרים במאה" הידוע לשימצה, אותו מבצע שבגללו החל כל יוזמת החוק, נעלם מחיינו? ניראה שלא לגמרי, החוק חל רק על ספרים שנמצאים על מדפי הספרים מתחת לשנה וחצי, מה שהופך את הספר החדש ליקר יחסית, ובכך לפחות אטרקטיבי.

"החוק פגע אנושות בעולם הספרים, ו'חנק' את הסופרים הצעירים" טוען מיכאל לב, מנכ"ל רשת חנויות הספרים הדתיים "דברי שיר", "מו"לים לא מוכנים לקחת סיכון שכותב צעיר ולא מפורסם בכתיבתו, יוציא לאור ספר, וניתן יהיה לפרסמו במחיר יקר בלבד, כך שהציבור הרחב לא יקנה אותו".

נדמה שאת הפגיעה האנושה ביותר מרגישים בעולם ספרי הילדים. להורים לא אכפת לקנות את "דירה להשכיר", או "מעשה בחמישה בלונים", שאלו ספרים שכבר שנים רבות בשוק, ולכן לא כפופים לחוק החדש, ולעומת זאת מעטים ההורים שיקנו ספר לא מוכר במחיר יקר משמעותית מהמחיר המוצע בספרים הישנים והמוכרים. עולם הספרים הדתי חווה את הפגיעה הקטנה ביותר לטענת לב "ראשית, ספרי הקודש לא נכללים בחוק. שנית, מראש, שוק הספרים הדתי לא נמכר כמעט מעולם במחיר קטלוגי ובמבצעי חיסול, כך שהחוק לא השפיע על ספרים אלו".

מה הפתרון?

בדיון שהתקיים בכנסת לפני כשבועיים, בנוגע לחוק, הוצעו מספר אופציות להמשך קיומו של החוק, אך צמצומו באופן שיאפשר שיפגע פחות בשוק. כך למשל, הוצע שלא להכליל בחוק את ספרו הראשון והשני של כל סופר, על-מנת לאפשר לסופרים צעירים להתפרסם בתחום, ולהוציא ספרים חדשים במחיר מוזל, "סופרים צעירים מוכנים לפרסם את ספרם הראשון כמעט בחינם, ואין לי דרך לעזור להם" אומר לב. עוד הוצע בדיון להחריג את ספרי הילדים, וגם אותם לא להכליל בחוק. בכלל, רוח הדברים שהייתה בדיון, היא שצריך שהחוק יכפה את תיאום המחירים בין המו"ל ובין הרשת, ולא יתערב כלל במחירים שמציעות החברות, כך יוכל השוק לעשות את שלו, ולאפשר לרשת לעשות מבצעים, וזה לא יפגע בסופר.

ובכל זאת, עליה במכירות בשבוע הספר

באופן מפתיע, למרות החששות הכבדים של הוצאות הספרים והרשתות, שבוע הספר שנגמר במוצאי שבת האחרון, עולה על כל נבואות הזעם, "נתוני שבוע הספר השנה מפתיעים. למרות שהתחזיות שהצביעו על ירידה במכירות ובצריכת הספרים" טוענת צביה חקלאי, דוברת הוצאת "ידיעות ספרים", "בשבוע הספר הזה, ציבור הקוראים הצביע ברגליו, הלקוחות הגיעו בהמוניהם לשבוע הספר כשהם מודעים לחוק, ולהנחה של 20% המגיעה להם, וקנו בעיקר את הספרים המוגנים בחוק" הנתון המפתיע שמציגים בידיעות ספרים הוא על אחוז המכירות, "נרשמה עד כה השנה עליה של 25% במכירות, לעומת השנים הקודמות".

הספרים בהוצאת סופרים הדתיים בהוצאת "ידיעות ספרים" שהשיגו הכי הרבה מכירות בשבוע זה היו: באמת ובאהבה (אבי רט), בדעה צלולה (אורי אליצור), ותשובות לשאלות החיים (איגוד איגרותיו של הרבי מילובביץ).

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
הורים זה הזמן לגרום לילדיכם לקחת חלק בקדמה
בנוף הטכנולוגי המתקדם במהירות של היום, הצגת ילדים לרובוטיקה בגיל...
מצדיעים לשורדי השואה
אירוע ההוקרה השנתי לשורדי ושורדות שואה בגבעתיים, נערך בתיאטרון גבעתיים מאות...
מכללת קוד והייטק לילדים
העולם משתנה במהירות, והטכנולוגיה מתקדמת מהר יותר מאי פעם. מה...
טבע אורבני בעין העדשה
נמרוד שחם, הדס צורף ועדי זהר הם הזוכים בתחרות "צילום...
הדשן בגן רבקה ירוק יותר. לראשונה בגבעתיים: קומפוסטר לשימוש חופשי של התושבים
היחידה לקיימות באגף שפ"ע הקימה את המדשן (קומפוסטר) העירוני הראשון...
איך לבחור מסעדה חלבית בצפון?
תחילה, ניתן לומר באופן חד משמעי כי בעת בה אנו...
גוזרים את הסרט: מתחם גני הילדים החדש נחנך באופן רשמי
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: " מדובר במבנה מודרני בעל...
קרקע פורייה לתחילתה של ידידות מופלאה
מחזור נוסף של הפרויקט המוצלח "מרפסות פורחות בגבעתיים" יוצא לדרך לאור...