Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עצירות ומעי גס מורחב

עצירות ומעי גס מורחב

אירוע אקראי של עצירות אינו סיבה לדאגה, סימנים לכך צואה קשה באופן בלתי רגיל, ונסיונות נשנים להוצאתה ללא תוצאה. בדרך כלל אם זה אירוע קצר וחולף אין צורך בטיפול וטרינרי. אך עליכם לדעת שאם המקרה דומה למקרים הבאים יש לפנות לוטרינר:

• נסיונות למתן צואה שאינם גורמים ליציאתה יכולים להיות סימפטום של עצירות או של שלשול שמקורו במעי הגס. בשני המקרים התוצאה היא צואה בכמויות קטנות, רירית, נוזלית, ואפילו עם סימני דם, וקיימים נסיונות נשנים רבים למתן צואה ואי נוחות. בעיות במתן שתן עלולים אף הם להתפרש כעצירות. במידה ואתם מבחינים בנסיונות ובהתאמצות, אין הדבר אומר שמדובר בעצירות. נסיונות מתן שתן הינם פעמים רבות מצב חירום, כך שאם קיים סימן שאלה לגבי יכולת חיות המחמד לתת שתן יש לגשת למרפאה הוטרינרית בהקדם.

• קיים פיתוי לקנות ערכת חוקן מבית המרקחת ולנסות לפתור את בעיית העצירות בבית. חלק מן המוצרים המסחריים הינם רעילים לחיות מחמד וחשוב שלא להשתמש במוצרים של בני אדם כמו חוקנים או מרככי צואה לשימוש בבעלי חיים ללא הנחיה וטרינרית מפורשת.

• אחת מהמטרות שלשמן קיים המעי הגס הינה אכסון צואה. רבים מבעלי חיות המחמד מוטרדים מאוד כאשר בעל החיים שלהם אינו מוציא צואה במשך מספר ימים, בייחוד לאחר הרדמה לצורך כירורגיה. אך למעשה, המעי הגס יכול לאגור צואה מספר שבועות ולכן באם עברו מספר ימים ייתכן וכדאי לחכות ולא למהר לטפל במרככי צואה, תרופות וחוקנים – כמובן בפיקוח וטרינרי.

מהן הסיבות לעצירות בחיות מחמד? עצירות פשוטה יכולה להגרם באחת ממספר סיבות:
• חיות מסוימות מנקות ומלקקות את עצמן יתר על המידה (בייחוד אם משהו מגרד להן) וכתוצאה מכך צואתם מכילה מספר שערות רב. זוהי סיבה די נפוצה לעצירות, ולעיתים טיפול בליקוק היתר תורם לפיתרון הבעיה.
• אצל חיות מסוימות, במיוחד אצל כלבים, קיים הרגל לאכול חצץ, אבנים, אבק וחול, עצמות או צמחים ודשאים. דבר זה אינו מעיד בדרך כלל על חסר תזונתי. למרות דאגת הבעלים ועל אף שאין לנו הסבר טוב להתנהגות תזונית בלתי רגילה זו. התוצאה המיוצרת כתוצאה מכך יכולה להיות חדה או כואבת במעברה, דבר בגורם לעיתם קרובות להתאמצות וחוסר נוחות.
• תרופות מסוימות יכולות לגרום לעצירות כתוצאת לוואי.
• סיבה פוטנציאלית חשובה לעצירות הינה חוסר איזון מלחים בגוף, במיוחד בחיות מחמד בוגרות. זה עשוי להיות הסימן היחיד לבעיות מטבוליות שונות, כמו אי ספיקת כליות. באם העצירות הינה בעיה חוזרת ונשנית אז קיימת חשיבות גדולה לערוך בדיקות מעבדה מתאימות ולאבחן את הבעיה.
• חסימה פנימית עלולה להיות הגורם לעצירות. לדוגמא, חיות שנפגעו בתאונת דרכים וסבלו משבר באגן. שברים כאלה בדרך כלל לא מחלימים ללא ניתוח, כך שתעלת האגן, שדרכה עוברת הצואה, עלולה להפוך להיות צרה יותר. העציורת עלולה להופיע שנים לאחר התאונה. שבר ישן ניתן לאבחון בדרך כלל בצילום רנטגן של הבטן. באם הסימנים לעצירות היו קיימים במשך שישה חודשים או פחות, ניתן להרחיב את התעלה על ידי ניתוח.
• סיבה נוספת להצרות באגן הנה בלוטה ערמונית (פרוסטטה) מוגדת, בדרך כלל בזכרים מבוגרים או זקנים. הבלוטה נמצאת בדיוק מתחת למעי הגס ועלולה ללחוץ עליו מלמטה ולהצר את המעבר דרכו. בדרך כלל סירוס פותר בעיה זו למרות שלעיתים קיימת בעיה חמורה יותר כמו גידול בערמונית, שאינה פתירה על ידי סירוס בלבד. ניתן לחוש ערמונית מוגדלת על ידי מישוש רקטלי, ובמקרה של חשד כזה יש לבצע רנטגן או אולטראסאונד לצורך האבחון.

הטיפול בעצירות פשוטה
מקרה בודד של עצירות ניתן לטיפול על ידי חוקנים של מים חמימים וסבון, או מסכך דמוי וזלין. חיות מחמד אינן מאפשרות בקלות חוקן ואין לנסות תהליך שכזה בבית. ניסיון כזה עלול לגרום לסיבוכים כגון נשיכות, שריטות ועוד, בייחוד אם החיה נמצאת באי נוחות וכאב מלכתחילה. דרוש צוות מקצועי ומיומן למתן חוקנים. ניתן לטפל בעצירות בתרופות מרשם כגון מרכך צואה, ובתרופות אשר עוזרות להתכווצויות המעי הגס. תרופת סבתא שהיתה בשימוש נרחב הינה מתן שמן פרפין או שמן מינרלי. יש להמנע מהפיתוי לתת שמן כזה לבד, משום שהוא בקלות נשאף בטעות לתוך מערכת הנשימה! משום שהשמן הינו על בסיס מינרלי, לא ניתן להסירו מהגוף ומערכת החיסון של הגוף מנסה באופן מתמיד לעשות זאת, דבר הגורם לדלקת וגרנולומות בריאות. עבור אירוע יחיד של עצירות, ניתן להמליץ על שינוי דיאטתי זמני. השינוי המתאים הינו תוספת סיבים למזון, או מזון המכיל סיבים תזונתיים. הסיבים אינם נספגים במערכת העיכול, וסופגים נוזלים תוך כדי מעבר במעי. כתוצאה מכך הם מגדילים את נפך הצואה, דבר הנותן סטימולציה תחושתית גדולה יותר מצואה רגילה במעי הגס, ועוזר בהוצאת הצואה ביתר קלות.

עצירות נשנית וחוזרת
בעצירות מסוג כזה משתמשים באותן שיטות טיפול כמו בעצירות חד פעמית, אולם על בסיס ארוך טווח. ניתן להשתמש בחוקנים, בשינוי תזונתי ובתרפות באופן קבוע. בדיקות מעבדה ורנטגנים הם בעלי חשיבות רבה במקרים אלה. יש לתת תרופות ושאר טיפולים תחת פיקוח וביקורת תקופתית אצל הוטרינר, ולא באופן עצמאי לתקופות ארוכות. במקרים של עצירות כרונית מאוד לעיתים אין מנוס מניתוח רדיקלי להסרת רוב המעי הגס או להרחבת האגן. לניתוחים מסוגים אלה תופעות לוואי לא קלות והם נעשים רק כאשר כל הפתרונות האחרים אינם עובדים.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
גישה עדינה לירידה במשקל לאחר לידה
חוויית ההיריון, הלידה והבאת חיים חדשים לעולם היא יוצאת דופן...
בדיקות לפני קניית דירה - מה הכרחי לעשות?
בדיקות לפני קניית דירה נעשות למטרות שונות, ובין היתר, לטובת...
יועץ עסקי מומלץ
קידום ופיתוח של עסק הוא לא דבר פשוט, בייחוד במדינתנו...
פרקט spc
עולם הפרקטים הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות והרבה יותר אנשים...
לחבר בין ההיסטוריה לבין ההווה היהודי
מדינת ישראל היא נס גלוי וככל שאנחנו מתחברים יותר להיסטוריה...
איך תבחרו מעצבת פנים מומחית?
תכנון ייחודי לכל נכס בשביל לתכנן את הבית שלכם, העסק או...
מדוע חשוב למצוא מוסך טוב, אמין וזו שיענה לכל הצרכים שלנו בנוגע לרכב
מתי אני צריך עזרה של מוסך לצערנו כפי שכולנו ראינו בתוכניות...
מה הקשר בין בטיחות מזון לבין רישיון עסק?
בטיחות מזון חוק רישוי העסקים בישראל קובע לכל בעל עסק שעוסק...
כל היתרונות של מדפסת ברקוד בעסק!
מדפסת ברקוד ההבדל בין מדפסת ברקוד משרדית קטנה לבין מדפסת תעשייתית...