Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

פילגש בגבעה וחג האהבה

פילגש בגבעה וחג האהבה

גולש נכבד כאשר כתבה זו תגיע לעיניך נמצא בט''ו באב אשר מוגדר בימינו כחג האהבה המתקיים מספר ימים לאחר תשעה באב ובכך אנו עוברים מימי אבל לימי שמחה ביום זה נהוג שהאנשים הצעירים שולחים מתנות או פרחים לבני או בנות זוגם ומבקשים לנצל יום זה כראוי.

לדעתי גם בני דור המבוגרים צריכים למצוא דרך נאותה לחיזוק המשפחה והזוגיות. בואו נלמד על המסורת שבאה לידי ביטוי בטו באב בספר שופטים יט' – כא' מסופר לנו על אירוע יוצא דופן וידוע במסורת כפילגש בגבעה אין לי ספק שהאירועים הקשורים ראויים לספר או לסרט מיוחד. בואו ונביא את הסיפור כפי שמופיע בתנ"ך הפרק מתחיל ו"בימים ההם אין מלך בישראל".

מסופר על איש לוי אשר גר בירכתי הר אפרים ויקח לו אישה פילגש מבית לחם יהודה אבל לא עלינו הייתה "פרפרית", בסלנג של ימינו, ובסופו של דבר ברחה לבית אביה, הבעל הנבגד והמתוסכל מחליט לאחר מספר חודשים לנסות ולהחזיר את האישה מבית אביה אבי האישה שמח לפגוש את האיש והציע לו לנוח מהדרך מספר ימים ובסופו של דבר תחזור אשתו לביתו בירכתי הר אפרים.

לאחר מספר דחיות ומספר ימי מנוחה יוצא הבעל עם האישה בדרך הביתה, בדרכם חזרה עוברים בעיר יבוס (ירושלים ) והנער אשר איתו מציע לו ללון במקום אבל האיש נאמן למסורת אבותיו מודיע שלא ילון בעיר נוכרייה וממשיכים בדרך לישוב יהודי אשר נמצא בגבעה ישוב שאוכלס בבני בנימין בהגיעם לישוב ישבו ברחוב והמתינו למישהו שיזמינם ללון בביתו אך תושבי המקום התעלמו מהם עד שהגיע אדם זקן שסיים עבודתו בשדה ומזמין אותו ואת האישה ללון בביתו ולהתארח.

ואכן לאחר דברי נימוסים המקובלים בימים ההם הולכים עם המארח וסועדים את ליבם והנה לא עבר זמן רב ומספר בני בלייעל דופקים בדלת ורוצים לראות מי הם האורחים המתארחים במקום לא עזרה תחינת המארח כאשר האיומים הולכים וגוברים בסופו של דבר לוקחים את האישה הפילגש ומתעללים בה כל הלילה(המונח הידוע בימינו הינו "אונס קבוצתי") בבוקר מניחים אותה ליד דלת האיש הזקן ושם נפחה את נשמתה.

הבעל חסר המזל מעמיס את האישה המתה על חמור והם ממשיכים בדרכם למקום מגוריו בהגיעו לביתו לוקח האיש מאכלת מבתר את גופת האישה ל- 12 חלקים ושולח לכול אחד משבטי ישראל חלק מגופה עם סיפור המעשה.

הדברים מעוררים זעם רב בין שבטי ישראל אשר מחליטים להתכנס ולהחליט איך מגיבים לנבלה שנעשתה בישראל הם מבקשים מבני שבט בנימין להסגיר את בני הבליעל במטרה להענישם בני בנימין מסרבים ויוצאים למלחמה כנגד ישראל לאחר מספר קרבות שבט בנימין מובס ומעלים באש את הישוב בגבעה ונודרים נדר שלא לתת לבני בנימין את בנותיהם כבנות זוג.

לאחר זמן מה כאשר הרוחות נרגעו התחיל שיח בין השבטים כאשר הנושא המרכזי האם החרם על בני בנימין ימשך ולא יאופשרו נשואים של בנות ישראל לבני בנימין יתרמו לחיסול השבט מאחר ולא היו צעצועים ולא יהיה דור המשך וכרגיל במסורת ישראל לאחר דיון סוכם אומנם לא נתיר את בנותינו לשבט בנימין אך נתיר לבנותינו לצאת כמקובל באותם הימים לכרמים ולחגוג את הקיץ ולבני בנימין ממליצים הם ללכת לכרמים ולתפוס שם בת זוג במקרה זה ללא הסכמה מפורשת וללא הפרת הנדר.

כיצד נגמר הסיפור ידוע ברבים והפרק מסתיים ובימים ההם אין מלך בישראל אך קיימת אהבת ישראל ומכאן גם חג טו באב וסיפור מרתק בתולדות העם.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
גישה עדינה לירידה במשקל לאחר לידה
חוויית ההיריון, הלידה והבאת חיים חדשים לעולם היא יוצאת דופן...
בדיקות לפני קניית דירה - מה הכרחי לעשות?
בדיקות לפני קניית דירה נעשות למטרות שונות, ובין היתר, לטובת...
יועץ עסקי מומלץ
קידום ופיתוח של עסק הוא לא דבר פשוט, בייחוד במדינתנו...
פרקט spc
עולם הפרקטים הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות והרבה יותר אנשים...
לחבר בין ההיסטוריה לבין ההווה היהודי
מדינת ישראל היא נס גלוי וככל שאנחנו מתחברים יותר להיסטוריה...
איך תבחרו מעצבת פנים מומחית?
תכנון ייחודי לכל נכס בשביל לתכנן את הבית שלכם, העסק או...
מדוע חשוב למצוא מוסך טוב, אמין וזו שיענה לכל הצרכים שלנו בנוגע לרכב
מתי אני צריך עזרה של מוסך לצערנו כפי שכולנו ראינו בתוכניות...
מה הקשר בין בטיחות מזון לבין רישיון עסק?
בטיחות מזון חוק רישוי העסקים בישראל קובע לכל בעל עסק שעוסק...