Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

פמיניסטית עבריה בארץ ישראל

פמיניסטית עבריה בארץ ישראל

גולדה לישנסקי, או בשמה העברי, רחל ינאית, הייתה ילדה פיקחית, ערנית וסקרנית. אבל מי שמע שילדה בת עשר תלמד? אביה התנגד "פן תצא לתרבות רעה". הרבי סרב לקבל אותה ללימודי הגמרא של תלמידיו הבוגרים, די לו ששהתה ב"חדר" כבת יחידה בין כל תלמידיו. אבל גולדה לא ויתרה. היא רוצה ללמוד בגימנסיה. יושבת היא בחדר הסמוך, מאזינה חרש לדברי המורה הפרטי שמלמד את בן דודה. רוסית, מתמטיקה, לימודי הטבע…. קולטת היא כל מילה, כל פרט. האם תצליח לעבור בהצלחה את הבחינות?

גולדה מתמסרת ללימודים לצד פעילות בחוגי נוער מחתרתיים. היא נאסרת ומשתחררת ועם סיום לימודיה באוניברסיטה בשנת 1908 מחליטה לעלות לארץ.

"מה תעשי שם בארץ-ישראל?" שואל אותה ביאליק, כשביקרה אצלו באודיסה בדרכה לארץ ישראל. "אני אחיה!" השיבה הנערה בהתלהבות. חלומה היה להפריח את השממה, לחיות חיים אחרים. מיד עם בואה היא עושה מעשה שרבים מבני דורה עשו: החלפת השם הגלותי לשם עברי. מעתה היא רחל ינאית, שם בעל משמעות היסטורית אותו תישא גם אחרי נישואיה ליצחק בן צבי, בעלה לעתיד, לימים נשיאה השני של מדינת ישראל.

ינאית רצתה להגשים את חלומה דווקא בעיר שכל כך אהבה, "מה מאוד ביקשתי לראותך, ירושלים, שוב ירוקה, מניבה. לנטוע בך עץ, להשיב לך את נטעיך, את רננת חייך". היא מקימה משתלה שפעלה כמוסד לימודי וכמקום עבודה לחלוצות שהגיעו לארץ ונקרא "משק הפועלות". הנשים עסקו בכל עבודות הגינון בעצמן, ללא עזרה גברית ושתלו אלפי עצים בירושלים וסביבתה.

רחל הייתה אישה פעילה מאוד. חברה בארגון "השומר" וה"ההגנה", עסקה בהברחת יהודים מסוריה ולבנון. בירושלים, עסקה בהוראת ההיסטוריה היהודית בגימנסיה, הייתה עורכת עיתון וניסתה לקדם את מעמד האישה. לדעתה, אישה יכולה לקדם את עצמה רק אם תהיה יצרנית, פועלת, או עובדת חקלאית ולא עקרת בית. כאשת הנשיא, ניהלה ביחד עם בעלה בית צנוע ופתוח לכל העם. "משק הבית שלנו אינו כרוך בטרחה יתרה" סיפרה. "מנערים את המחצלת, שוטפים את הספלונים והרינו בני חורין. למה נטרח בהתקנת תבשילים ולשם מה לגבב רהיטים?" רחל עסקה בקליטה ועזרה לעולים חדשים וזכתה לאזרחות כבוד של העיר ירושלים ופרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

 

 

 

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
הורים זה הזמן לגרום לילדיכם לקחת חלק בקדמה
בנוף הטכנולוגי המתקדם במהירות של היום, הצגת ילדים לרובוטיקה בגיל...
מצדיעים לשורדי השואה
אירוע ההוקרה השנתי לשורדי ושורדות שואה בגבעתיים, נערך בתיאטרון גבעתיים מאות...
מכללת קוד והייטק לילדים
העולם משתנה במהירות, והטכנולוגיה מתקדמת מהר יותר מאי פעם. מה...
טבע אורבני בעין העדשה
נמרוד שחם, הדס צורף ועדי זהר הם הזוכים בתחרות "צילום...
הדשן בגן רבקה ירוק יותר. לראשונה בגבעתיים: קומפוסטר לשימוש חופשי של התושבים
היחידה לקיימות באגף שפ"ע הקימה את המדשן (קומפוסטר) העירוני הראשון...
איך לבחור מסעדה חלבית בצפון?
תחילה, ניתן לומר באופן חד משמעי כי בעת בה אנו...
גוזרים את הסרט: מתחם גני הילדים החדש נחנך באופן רשמי
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: " מדובר במבנה מודרני בעל...
קרקע פורייה לתחילתה של ידידות מופלאה
מחזור נוסף של הפרויקט המוצלח "מרפסות פורחות בגבעתיים" יוצא לדרך לאור...
100 צורות לגאווה
שבוע הגאווה 2022 בגבעתיים: מסיבת גאווה נוצצת עם D.J דלית רצ'סטר, הפנינג...
פסטיבל שירת הים 14
העיר גבעתיים צבעה עצמה בשנים האחרונות כעיר ליברלית אשר מספקת...