Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

תמ"א 38: למה זה כדאי לנו?

תמ"א 38: למה זה כדאי לנו?

הסביבה שלנו משפיעה על הבריאות שלנו. חוקרים במסגרת פרויקט SOPHIE שנערך בברצלונה, ספרד, הגיעו למסקנה חדשה: התערבות בסביבה עירונית יכולה להשפיע באופן ניכר על הרווחה של התושבים.

תוצאות המחקר מצביעות על כך שהבריאות של תושבי שכונות בברצלונה השתפרה בעקבות יישום חוק השכונות בין השנים 2004 ו-2011 שהוביל להתערבות בקנה מידה נרחב בתחום ההתחדשות העירונית בשכונות שרובן חלשות. הדגש הושם על שיפור פיזי, שילוב חברתי ורווחים כלכליים, במטרה לשפר את תנאי החיים של התושבים.

חוק התכנון והבניה – תמ"א 38

שם התוכנית: תמ"א – תכנית מתאר ארצית 38.

זוהי תכנית לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה שחלה על כל שטח מדינת ישראל ומתייחסת למבנים שההיתר לבנייתם הוצא לפני הראשון בינואר 1980 (לבד ממבנים שהתקן הישראלי ת"י 413 פטר אותם מתחולת החוק).

מטרת התוכנית היא לשפר מבנים קיימים ולחזק אותם כך שיהיו עמידים במקרה של רעידת אדמה. התכנית קובעת הנחיות שאמורות לזהות את סוג המבנה שצריך לחזק ולקבוע הנחיות לחיזוק ולשיפור העמידות שלו. כדי לעודד את חיזוק המבנים מאפשרת התכנית תוספות בנייה ומקלה על קבלת אישורים לביצוע הפרויקט.

התארגנות הדיירים וליווי מקצועי

כדי לממש את תמ"א 38 צריך קודם כל לקיים התכנסות של בעלי הדירות למפגש שבו נציג הדיירים יציג את עקרונות התכנית ואת האפשרויות להוציא אותה מהכוח אל הפועל. לפעמים גם נציג של החברה היזמית או עורך דין ואדריכל שעוסקים בתחום זה יכולים לקחת חלק בישיבה ולהוסיף מידע רלוונטי למימוש התכנית. בדרך כלל בעלי מקצוע אלה לא דורשים תשלום עבור השתתפותם בישיבה.

התכנית יכולה להימשך ולהתקדם אם הדיירים נתנו את אישורם העקרוני לביצועה. כעת תתבקש החברה היזמית להציג בפני הדיירים את עקרונות התוכניות ויתרונותיה.

בעקבות תמ"א 38 קמו בארץ לא מעט חברות קבלניות ואחרות שמעניקות לדיירים שירותים שונים לקידום הפרויקט לחיזוק ולשיפור המבנה הקיים. שירותים אלה כוללים ליווי משפטי, כלכלי, תכנוני או ניהולי, לצד יזמים שלוקחים על עצמם את הטיפול בכול נושא הבנייה והשיפוץ של הבניין וקבלת האישורים הכרוכים בכך.

לקריאה בנוגע לשלבים בביצוע פרויקט תמ"א 38 לחצו כאן

היתרונות של תמ"א 38

תמ"א 38 מאפשרת לדיירים בבניין ישן לחזק ולשפץ את הבניין בתנאים נוחים ומיוחדים, לשפר את סביבת המגורים שלהם ולהפוך אותה לנעימה וליוקרתית יותר, להעלות את ערך הדירות בבניין, להוסיף ממ"ד, מרפסות, אזור חניה ומעלית מבלי להידרש להוצאות נוספות. זאת במקרה שהדיירים בחרו במסלול יזמי שמשמעותו שהיזם נהנה מההכנסות שנוצרות כתוצאה ממכירת דירות חדשות שהוסיף לבניין.

במקרה שהדיירים בוחרים במסלול עצמאי, המשמעות היא שהם מממנים את הפרויקט מכספם ולאחר חיזוק המבנה וסיום תוספות הבנייה הם יכולים למכור את הדירות החדשות ולממן בכספים אלה חלק ניכר מעלויות הפרויקט.

הכתבה נכתבה בשיתוף מגשימים – https://www.magshimim.co.il/

 

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך בוחרים נכון ריצוף לבית
יש לריצוף של הבית השפעה רבה על העיצוב, המראה הכללי...
עיצוב הבית מתחיל בכם
כל מעצבת פנים שתשכרו לעבוד על עיצוב הבית שלכם תשב...
מאפיין אדריכלי מרשים
חיפוי קיר מעץ הוא מאפיין אדריכלי מכובד המעניק לכל חלל...
נכסים שכדאי להשקיע בהם בחיפה
אזור נווה שאנן הוותיק בחיפה לא איבד את קסמו ואפשר...
תמא 38 במרכז - כל מה שצריך לדעת
רבים מאמינים כי פרויקטי בניה מסוג התחדשות עירונית כמו תמ"א...
מדריך קצר להערכת מקרקעין בגבעתיים
מבוא: מהו שמאי וכיצד הוא פועל בפועל? שמאי מעריך את שווי...
סמארט נדל"ן בגבעתיים
ניכר כי פירמת סמארט נדל"ן, החולשת על פרויקטים מרכזיים בצפון,...
חשיבותה של שקיפות במיזמי בניה
מיזמים עסקיים ונדל"ניים רבים מרחיבים את הפעילות הכלכלית בישראל וזה...
משכנתא לבנייה עצמית
לממן את פרויקט חייכם
אם באזורים עירוניים מאוכלסים וצפופים נהוג לרכוש דירה חדשה מקבלן...
חיים יעקבי "ישראל מתפתחת והולכת וגדלה בזכות משקיעים רבים ופטריוטים"
חיים יעקבי הוא יזם נדל"ן בעל ניסיון של מעל 2...