גנים "יען" ו"ניצן" בגבעתיים יקבלו ממשרד החינוך 50 אלף שקלים כל אחד לעיצוב מחדש של הגן והתאמתו למאה ה- 21
משרד החינוך יצא לאחרונה ב"קול קורא" רחב היקף ועמוק לשינוי פניהם של גני הילדים 'המסורתיים' והתאמתם לצורכי המאה ה- 21. המהלך יוצא במסגרת תכנית חומש רחבת ידיים הפועלת לעיצובם מחדש של מרחבי הלמידה בגני הילדים וזאת על מנת לקדם פדגוגיה חדשנית המפתחת את מיומנויות המאה ה- 21 בקרב ילדי הגן וביניהם; עבודת צוות, אינטליגנציה רגשית, עבודה בסביבה משתנה ויצירתיות.
על פי החלטת משרד החינוך יקבלו גן "יען" בהנהלת הגננת אורנה נברו וגן "ניצן" בהנהלת הדס צורף סכום של 50 אלף שקלים כל אחד, לטובת התאמת הגנים. בגן יען וניצן מתכוונים לנצל את הכסף לטובת רכישת לוח חכם, מיקרוסקופ, אייפד ומתקני חקר נוספים. בנוסף מתכוונים לתכנן חצר וגינה לימודית עם מתקנים מעוצבים.
שר החינוך, נפתלי בנט: ״ילדי הגן הם דור העתיד שלנו, לכל אחת ואחד מהם מגיע את הצוות החינוכי המתאים ביותר ואת סביבת הלמידה החדשנית ביותר. בארבע השנים האחרונות קיבלתי החלטה אסטרטגית לשים דגש מרכזי על חיזוק ילדי הגיל הרך – הגדלנו את התקציב באופן משמעותי, הוספנו סייעת שניה ביותר מ-5,110 גני ילדים, הקמנו את המועצה הלאומית לגיל הרך וכעת אנחנו הולכים קדימה צעד נוסף עם יוזמת ״גן העתיד״. במסגרת התכנית, נעצב מחדש את מרחבי הלמידה והחוויה בגנים, כך שישלבו פינות חשיבה וקריאה, לצד משחק ולמידה, ויתאימו לצרכים ההתפתחותיים של ילדי המאה ה21 – הילדים של כולנו״.
מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "העתיד כבר כאן. ילדי גני הילדים של היום, הם פורצי הדרך של המחר. עלינו להעניק להם את הכלים הנדרשים, כדי לפתח אצלם חשיבה מחוץ לקופסה, חשיבה יזמית, טכנולוגית וגם ערכית, מותאמת לצורכי המאה ה-21. מודל הגן העתידי משקף את ההיבטים הללו, בסביבות למידה חדשנית ומאפשרת, שמעודדת למידה עצמאית, יזמות וביטוי אישי. בכוונתנו להרחיב את המודל החדש, לצד בחינה מתמדת והתאמת המודל למשובים שמתקבלים מהשטח".
יצוין כי המרחבים המתקדמים ידרשו לתת מענה למגוון של צרכים התפתחותיים; מוטוריים, רגשיים וחברתיים של הילדים באופן שיקדם אצלם ביטוי אישי, קהילתיות, יזמות, יצרנות ולמידה טבעית וייתן מענה משלים בתוך הגן ובחצר לאסטרטגיות ושיטות ההוראה החדשניות שפועלות בו.
הצצה לסביבת הלמידה 'בגן העתידי':
- אזור לפעילות עיונית ומחקר הכולל אמצעים המאפשרים ורסטיליות בגבהי ומנחי הלמידה (לא עוד כיסא סטנדרטי לכל הילדים) ואמצעים מתקדמים לפעילות חקר: ספרי עיון, מיקרוסקופ, טלסקופ ועוד.
- אזור רך ללמידה א-פורמאלית הכולל מרחבים טבעיים שונים המאפשרים שהיה חוץ גנית, למידה אותנטית מגע ישיר עם הטבע ויוצרים קשר בין חוץ הגן לפנים: גינות אקולוגיות, בוסתנים, שבילים, גינות קהילתיות, גינות תבלינים ועוד.
- אזור המאפשר שהות ורוגע – אזור המאפשר איזון בין פעילות למנוחה: נישות המאפשרות רגיעה, מנוחה, שהיה ומחשבה.
- אזור להתכנסות משותפת – מרחב המאפשר התכנסות של כל ילדי הגן
- אזור למפגש אישי – הכולל אמצעים בו יוכלו גננת וילד או ילדים בינם לבין עצמם להיפגש לשיחה אישית שקטה ומחבקת.
- אזור לעבודה בקבוצות – בתוך הגן ובחצר הכולל עיצוב תלת ממדי לפעילות אופקית ואנכית: רמפות, מרפסות מורמות, שיפועים ועוד
- אזור מיקוד והצגה הכולל מסך ומקרן ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים נוספים שיאפשרו תמיכה בלמידה של הילדים.
- אזור לבנייה פיזית/טכנולוגית מרחבי "מייקרים" הכוללים כלי עבודה זמינים המאפשרים לילדים לבנות דברים בעצמם, לתקן ולפתור בעיות ברוח "עשה זאת בעצמך".
- אזור גלריה המשמש לפעילות יצירתית וכולל אמצעים מגוונים המוגשים לילדים באופן חופשי ואמצעים להצגת תוצרים באופן אסתטי.
- אזור משחק חופשי הכולל אביזרים ואמצעים המשמשים לפעילות משחק פתוחה וחופשית.