
בבית הספר התיכון שב"צ התקיים מפגש סיום פעילות שנתית קהילתית לשימור בית ממלוק אותו מוביל אגף ההנדסה.
במפגש נכחו ראש העיר רן קוניק וסגניו, אדריכל העיר אריאל בלכר, מנחי הפרויקט- איל שינבאום בנושא עיצוב מוזיאלי, אדר' נעה שק בנושא תיעוד והיסטוריה, אדר' טל קציר בנושא צמחייה ונוף, עובדי עירייה ואורחים, והתלמידים הנפלאים מבי"ס שב"צ.
הפרויקט לשימור בית ממלוק והחייאתו החל ביוזמתה של תלמידת בית ספר שב"צ, עדי גבע, שגייסה את חבריה בכיתה ופנתה אל מינהל ההנדסה בעירייה אשר הכינו תכנית שנתית לפעילות עם התלמידים. המפגש הראשון כלל סיור בשרונה שם התחיל מייסד בית המרקחת את פעילותו. לאחר מכן נערך סיור הדרכה בבית ממלוק יחד עם המתעדת נעה שק.
התלמידים שהשתתפו בפרויקט חולקו ל-3 קבוצות בהתאם לשלושת הנושאים המרכזיים שנקבעו במהלך העבודה: היסטוריה, עיצוב מוזיאלי וגינה.
כל קבוצה קיבלה מדריך בנושא שלה:
1. איל שינבאום-מדריך לעיצוב מוזיאלי-עיצוב תערוכות,
2. אדר' נעה שק-מדריכה לנושא הסיפור ההיסטורי של ממלוק ושכונת בורוכוב, שביצעה גם את תיק התיעוד של המקום.
3. אדר' טל קציר- אדריכלית נוף שהדריכה את הקבוצה בנושא צמחיה ותכנון הגינה.
לאורך השנה התלמידים עבדו בכיתה ובזמנם הפנוי הכינו וביצעו מטלות שונות שקיבלו מהמדריכים.
הרעיון מאחורי הפרוייקט הוא לתכנן תצוגה מוזיאלית של בית המרקחת ההיסטורי בפנים המבנה בו יוצגו התכנים והמוצגים שהיו בבית המרקחת ההיסטורי. בנוסך לכך עלה הרעיון לתכנן את הגינה של צמחי המרפא מהם רקח ממלוק את התרופות כך שהפעילות במקום תתאים לקהל יעד לתלמידים ומבקרים.
יש לציין כי התקיימו מספר מפגשי הדרכה לאורך כל השנה. שלוש הקבוצות עבדו במקביל ובשיתוף פעולה והכינו תכנית כיצד הם רואים את בית ממלוק והפעילות בו כשיתבצע השימור בפועל. יצרו קונספט עכשווי כיצד להעביר את הסיפור של ממלוק באופן חוויתי ומרגש, הכינו פרוגרמה מה יכיל כל חלל וחלל במבנה ובחצר, חשבו על קהל היעד, על מסלול הביקור במקום, התוכן התצוגה והפעילות בכל אחד מחללי המבנה ובגינה.
המפגש סיכם את הפעילות הקהילתית לשימור בית ממלוק שהתבצעה ע"י קבוצת תלמידים מבי"ס שב"צ שהכינו והציגו פרוגרמה שנועדה להנציח את סיפור ההתיישבות של שכ' בורוכוב ואת סיפור בית המרקחת והבית באמצעים חווייתיים. הפרוגרמה מתארת את השמשת המבנה למוזיאון פעיל בו תומחש המורשת באמצעות תצוגה חווייתית הכוללת תאורה, ריחות צמחי מרפא, צלילים, מוצגים אותנטיים, קטעי טקסט ומדיה. במקום תתבצע פעילות של תלמידי בי"ס יסודי ואף קהל מבוגר יותר אותם ידריכו תלמידי תיכון.
רונית זמלר פתחה את המפגש וציינה כי פעילות זו מוכיחה כיצד שימור המורשת יוצר מעורבות ולקיחת אחריות בקהילה לשיפור איכות החיים ולרווחת הציבור. מדובר בפעילות חינוכית וכלי לצמיחה ערכית של הדור הצעיר והכרת המורשת. לפרויקט פוטנציאל להיות מודל עירוני שיביא הרבה גאווה לעיר.
המנחה איל שינבאום אמר כי מדובר בפעילות ייחודית מדהימה שיש בה כדי להוות דוגמא לערים אחרות בארץ בנושא שימור מורשת ומעורבות הנוער בזה. הוא הדגיש את צורת ההסתכלות השונה של הנוער על האתר ביחס לזו של המבוגרים. התלמידים בחרו להתמקד בצורה רחבה דווקא בנושא הרוקחות, ופחות בהקשרים אחרים.
אדר' נעה שק והמחנכת דיברו על כמה נפלא שהרעיון התחיל אצל התלמידה עדי גבע והיא רתמה את חבריה, ואת כל הגורמים שליוו את הפרויקט: אותנו, את המועצה לשימור וכו'. נעה אמרה כי ברעיון זה יש הצטלבות של מס' איכויות: האיש עצמו- ממלוק כדמות מרתקת, הרעיון להשמיש את המקום למוזיאון פעיל בו יוכל הדור הצעיר להכיר את המורשת, ושימור הבניין כחלק ממרקם גדול יותר, ציר רח' בורוכוב אשר לו ערך לאומי. לפיתוח הציר כולו יש פוטנציאל למשיכת קהל רחב יותר.
רן קוניק ראש עיריית גבעתיים סיכם את הנפגש והדגיש את החשיבות בשימור המורשת העירונית, בפרט שהיא מערבת את בני הנוער החיים בה, לא כל שכן, שהם אלו אשר יזמו את הרעיון.