Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

איך הפכה אמסטרדם ליעד מועדף על תיירים?

איך הפכה אמסטרדם ליעד מועדף על תיירים?
תמונה באדיבות: pixabay

אמסטרדם הפכה ליעד תיירותי מועדף בזכות שילוב בין גישה מתירנית ומילוי צורך שלא קיבל מענה בערים אחרות באירופה של אחרי מלחמות העולם. איך זה קרה ולמה התושבים כועסים? הנה הסיפור המלא

הולנד גדולה מישראל ב-33% בלבד אבל אין תייר שלא שמע עליה. עם זאת, רוב התיירים שמגיעים למדינה לא עושים את זה בגלל האטרקציות המשפחתיות, פארקי השעשועים הגדולים, גני החיות, כפרי הדייגים או דירות הנופש – אלא בשביל אמסטרדם. למרות שמשרדי הממשלה ממוקמים בהאג, אמסטרדם נחשבת לעיר הבירה של הולנד ולאחד מיעדי התיירות המועדפים בעולם.

לפי הערכות של חברת האשראי "מסטרקארד", כ-7.3 מיליון תיירים ביקרו באמסטרדם בשנת 2014. עיריית אמסטרדם עצמה גורסת שמדי שנה מגיעים לעיר כ-9 מיליון תיירים וגם נתוני האיחוד האירופי תומכים בכך. בנוסף, לא צריך לעבוד בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כדי לדעת שאמסטרדם היא יעד פופולארי בקרב ישראלים: טיסות לאמסטרדם יוצאות מנמל התעופה בן גוריון על בסיס יומי ויש לפחות 3 חברות שמפעילות קווים ישירים להולנד.

השאלה היא איך הפכה אמסטרדם ליעד מועדף על תיירים, כי לא תמיד זה היה ככה. צריך לזכור שאמסטרדם נוסדה בכלל ככפר דייגים ורק עם גילוי העולם החדש היא הפכה למרכז עירוני מפותח. בנוסף, במאות ה-18 וה-19 סבלה אמסטרדם מהמלחמות בין הולנד לבריטניה וצרפת ובמלחמת העולם הראשונה היה בעיר מחסור במזון שהוביל למהומות. אז מתי ולמה הכל השתנה?

העיר שהייתה בזמן הנכון ובמקום הנכון

לאחר התאוששות יבשת אירופה ממלחמת העולם השנייה ובשנות ה-60 של המאה הקודמת הונהגה באמסטרדם מדיניות של העלמת עין משימוש בסמים קלים. רשמית השימוש בסמים קלים עדיין בלתי חוקי, אך המדיניות של העירייה הגבירה את התיירות אל העיר והביאה איתה את כל ההיפים של אירופה וארצות הברית.

זרם התיירות עזר לפתח את אמסטרדם ובשנות ה-80 היא חולקה ל-15 רבעים אדמיניסטרטיביים שמטרתם לגרום לתושבים להרגיש קרובים יותר לשלטון. בשנות ה-90 התפתח עוד יותר הסחר הכלכלי של העיר, השקט היחסי באירופה הניע את הכלכלה ההולנדית ואפילו מרכז העיר שופץ וחודש.

במילים אחרות, אמסטרדם הייתה במקום הנכון ובזמן הנכון. קברניטיה השכילו להבין את רוח התקופה ושיווקו את אמסטרדם כפי שאף עיר אחרת באירופה לא השכילה לעשות. במקביל, אטרקציות, פעילויות ומוקדי בילוי נפתחו באמסטרדם עבור קהל יעד צעיר שהביא אחריו גם משפחות ומבוגרים. נכון להיום אמסטרדם היא הבירה העסקית והפיננסית של הולנד ואחת מערי העולם המובהקות באירופה. זו עיר שמזוהה עם ליברליות, חופש וגאווה ואפילו האקלים הקר לא פוגע בתיירות הנכנסת – אבל לא כולם מרוצים מזה.

סמים קלים, מחיר כבד?

לטענת תושבי אמסטרדם, זרם התיירות שהתחיל בשנות ה-60 והצליח להתגבר עוד יותר בשנים האחרונות פוגע באופי המקורי וההיסטורי שלה. כמו בערים אחרות כמו ונציה או פריז, גם באמסטרדם התושבים המקומיים לא ממש מרוצים מההצלחה התיירותית. בנוסף, רבים מבין תושבי העיר הוותיקים טוענים שמדיניות הסמים הקלים מביאה איתה השלכות קשות ופוגעת בתחושת הביטחון האישי.

תמונה באדיבות: pixabay

המאבק בין פיתוח כלכלי ותיירותי לבין שמירה על אוריינטציה תרבותית ומסורת כאמור לא ייחודי לאמסטרדם ולא צפוי להסתיים בקרוב. מצד שני, בעיר כמו אמסטרדם קל יותר לתושבים להשפיע וסביר להניח שהם יוכלו לעשות שינויים כאלה ואחרים. נכון לעכשיו אפשר מקסימום להקדיש את הביקור הבא באמסטרדם לטיול בשכונות הרחוקות שלא צמודות לכיכר דאם ולשבת לקפה עם התושבים המקומיים, כי מי יודע מתי כל הטוב הזה יסתיים.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
לשדרג את אופן הבישול בבית
לשדרג את אופן הבישול בבית
אחת מן הדרכים המושלמות והטובות ביותר לשדרג את מראה המטבח...
וילונות המותאמים למשרדים
וילון משרדי הוא בעל תפקיד חשוב ביצירת סביבת עבודה מקצועית...
איך אני אדע אם הבנק יהיה מוכן לתת לי משכנתא לרכישת דירה
כל אדם שרוצה לבצע רכישה גדולה במהלך חייו, לדוגמא לקנות...
למה כדאי לשים לפני שפותחים תיק השקעות (טיפים)
פתיחת תיק השקעות מוגדרת כפעולה קלה מתמיד. ניתן לפתוח תיקי...
רוצים אריכות ימים? הטופס ממתין לכם בבנק וכדאי להכיר אותו
אחד הטפסים החשובים בניהול חשבון משותף – טופס אריכות ימים...
היתרונות של טיפול מהיר בבעיות דירוג אשראי
דירוג האשראי הוא הכלי החזק ביותר שעומד היום לרשותם של...
למעלה ולמטה: מתי זה נכון לקחת הלוואה
הלוואה היא אחד הפתרונות בסל הכלים של מי שזקוק למימון...
לנוע באופן נוח וכיפי
על מנת להתנייד בצורה נוחה ומדהימה עם הילד החדש שלכם...
גם לגברים מגיע
תחום טיפוח הגוף מזמן כבר אינו נחלתם הבלעדית של הנשים...