Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

המדריך המלא ליציאה לפנסיה – איך נערכים לפרישה?

המדריך המלא ליציאה לפנסיה – איך נערכים לפרישה?
תמונה באדיבות: pixabay

כדי שתוכלו לבלות בנעימים בפנסיה, כדאי להתכונן מראש, לבדוק את האפשרויות העומדות בפניכם ולהחליט איזו קצבת פנסיה תרצו לקבל. הבירוקרטיה קצת מעייפת אבל משתלמת

דסי ניר

אם יותר ממחצית שנות העבודה שלכם כבר מאחוריכם כנראה שהגיע הזמן לחשוב על הפרישה לפנסיה. רגע לפני שאתם שוקעים בחלומות על חופשה מדהימה בחופי תכלת או על מטבח חדש שתפרגנו לעצמכם, חשוב להבין בכלל מה יש לכם ומה תצטרכו לגיל הפרישה. ״מי שטורח בערב שבת אוכל בשבת״ כבר אמרו חכמינו. באותו אופן, כדי שתוכלו לפרוש לפנסיה בראש שקט כדאי להקדים ולבדוק את מצב החסכונות שלכם כבר כ-15-20 שנה לפני גיל הפרישה. בשלב זה כדאי לבדוק שהחיסכון שלכם מתאים לצרכים ולהעדפות שלכם לקראת גיל הפרישה. למשל, אם אין לכם בן או בת זוג והילדים כבר מזמן עברו את גיל 21, כנראה שאין הרבה טעם בביטוח השארים שלכם בקרן הפנסיה.

מתי פורשים?

לפנסיה תוכלו לפרוש לקראת גיל הפרישה, שעומד כיום על 67 לגבר ו-62 לאישה. אך יש אנשים שבוחרים להמשיך לעבוד ולפרוש מאוחר יותר, או דווקא לצאת לפרישה מוקדמת כבר מגיל 60. ככל שתדחו את הפרישה לפנסיה תוכלו להמשיך לעבוד ולחסוך עוד, כך שקצבת הפנסיה שלכם תגדל. באותו אופן, ככל שתקדימו לפרוש לפנסיה כך יהיו לכם פחות שנות חיסכון ולכן קצבת הפנסיה שלכם תהיה קטנה יותר. חשוב לשים לב שאחד הגורמים שיכולים להשפיע על גובה קצבת הפנסיה שתקבלו בהמשך, הוא שינוי בשכר שלכם בשנים שלקראת הפרישה. אם תפחיתו למשל את היקף עבודתכם או אם יקצצו לכם בשכר, זה עשוי להוביל להפחתה משמעותית של קצבת הפנסיה שהייתה אמורה להיות לכם אם הייתם ממשיכים לעבוד באותו היקף שעות ובשכר זהה.

ואיך פורשים?

בחודשים שלפני הפרישה לפנסיה כדאי להתחיל לאסוף את המסמכים הנוגעים לשנות עבודתכם אצל המעסיקים השונים, ומסמכים הקשורים לחסכונות הפנסיוניים שלכם. בשלב הראשון, כדי לקבל את קצבת הפנסיה יהיה עליכם להגיש לקרן פנסיה שבה מנוהל החיסכון שלכם טופס בקשה לתשלום פנסיית זקנה. את הטופס מגישים כחודשיים לפני מועד הפרישה המתוכנן. כחלק מהבקשה תצטרכו לקבל שלוש החלטות בנוגע לקצבת הפנסיה שלכם:

א. האם תרצו לקבל את הכסף רק כקצבת פנסיה חודשית או שתרצו לקבל גם סכום חד-פעמי במועד הפרישה. אל תתבלבלו, אין מתנות חינם. קצבת הפנסיה החודשית שלכם מחושבת לפי סכום הכסף שצברתם במהלך שנות עבודתכם, כך שאם תחליטו למשוך ממנו סכום חד-פעמי מסוים, יישאר פחות לתשלום קצבת הפנסיה. כלומר, אם תבקשו סכום חד-פעמי קצבת הפנסיה שלכם תהיה קטנה יותר.

ב. מה יהיה גובה קצבת הפנסיה שיקבלו בני משפחתכם לאחר מותכם – לאחר מותכם, השארים שלכם (בן או בת הזוג וילדים עד גיל 21) יוכלו לקבל קצבת פנסיה לשארים במקום קצבת הפנסיה שתקבלו כל עוד תהיו בחיים לאחר הפרישה. לפני הפרישה לפנסיה, תצטרכו להחליט מה יהיה גובה קצבת הפנסיה של השארים ביחס לקצבת הפנסיה שלכם: לבן או בת הזוג קצבה בשיעור בין 30% ל-100% מקצבת הפנסיה שלכם; ולילד עד גיל 21 קצבה בשיעור של 0% עד 100% בהתאמה. סכום הקצבאות לכל השארים לא יכול לעלות על 100% מקצבת הפנסיה שלכם. גובה קצבת הפנסיה של השארים עשוי להשפיע על גובה קצבת הפנסיה שלכם. ככל שקצבת הפנסיה של השארים תהיה גבוהה יותר, כך קצבת הפנסיה שתקבלו בעודכם בחיים תהיה נמוכה יותר.

ג. קצבאות מובטחות – מתוך קצבת הפנסיה שתהיה לכם, תצטרכו להחליט אם אתם רוצים להבטיח לעצמכם כמות קצבאות כלשהי שתשולם בכל מקרה, גם במקרה של מוות מוקדם מהצפוי חס וחלילה. אפשר לקבל בין 60 ל-240 קצבאות פנסיה מובטחות, כלומר בין 5 ל-20 שנים מובטחות. אם תמותו לפני תום התקופה המובטחת, ישולמו שאר הקצבאות המובטחות לשארים שלכם. בהעדר שארים המוטבים שקבעתם יקבלו את יתרת הכסף כסכום חד-פעמי. בן או בת הזוג וילדים צעירים אם ישנם, ימשיכו לקבל לאחר מותכם את קצבת הפנסיה המובטחת עד תום תקופת הבטחת הקצבאות. לאחר תום תקופת ההבטחה יקבלו השארים קצבת פנסיה בהתאם לגובה הקצבה שקבע החוסך במועד פרישתו לפנסיה (ראו בסעיף ב׳). אם תבחרו שלא לבקש קצבאות מובטחות, קצבת הפנסיה תהיה גבוהה יותר, יקבלו השארים קצבה בהתאם למה שבחרתם במועד הפרישה לפנסיה.

טפסים ומיסים

לאחר שהחלטתם אם תרצו למשוך סכום חד-פעמי או לאו, מה יהיה גובה קצבת הפנסיה לשארים ואם להבטיח מספר כלשהו של קצבאות פנסיה, עליכם למלא את טופס בקשת תשלום פנסיית זקנה, לצרף צילום תעודות זהות שלכם ושל בני הזוג, צילום צ׳ק מבוטל או אישור על פרטי חשבון הבנק לתשלום, אישור של המעסיק על סיום העסקתכם ושחרור הכספים המגיעים לכם, וכן טופס 101 (כרטיס עובד) בו תצטרכו להצהיר על ההכנסות שלכם במהלך שנת הפרישה.

קצבת הפנסיה שלכם עשויה להיות זכאית לפטור ממס עד לסכום מסוים. הזכאות לפטור ממס מותנית בגורמים רבים וביניהם גם גובה ההכנסות שלכם מקצבת פנסיה וממקורות נוספים במהלך התקופה שלאחר הפרישה לפנסיה. אם יהיו לכם הכנסות נוספות מלבד קצבת הפנסיה בשנת הפרישה, יתכן שתצטרכו לגשת למשרדי מס הכנסה כדי לקבל את הפטור ממס. כדי להבין מהן האפשרויות העומדות בפניכם ומה הכי כדאי עבורכם חשוב להתייעץ עם איש מקצוע, יועץ מס או לכל הפחות יועץ פנסיוני.

כולנו מעדיפים לחשוב על הדברים המהנים שצפויים לנו בפרישה, הרבה מנוחה וזמן פנוי לתחביבים ולנכדים, ומעדיפים להדחיק את כל הטיפול בטפסים ובמספרים. אך חשוב מאוד להקדיש קצת מחשבה וזמן לבדיקת האפשרויות העומדות בפניכם כדי שתוכלו לקבל אחרי הפרישה לפנסיה את קצבת הפנסיה הכי טובה עבורכם.

תמונה באדיבות: pixabay

 

 

 

 

 

 

 

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
לשדרג את אופן הבישול בבית
לשדרג את אופן הבישול בבית
אחת מן הדרכים המושלמות והטובות ביותר לשדרג את מראה המטבח...
וילונות המותאמים למשרדים
וילון משרדי הוא בעל תפקיד חשוב ביצירת סביבת עבודה מקצועית...
איך אני אדע אם הבנק יהיה מוכן לתת לי משכנתא לרכישת דירה
כל אדם שרוצה לבצע רכישה גדולה במהלך חייו, לדוגמא לקנות...
למה כדאי לשים לפני שפותחים תיק השקעות (טיפים)
פתיחת תיק השקעות מוגדרת כפעולה קלה מתמיד. ניתן לפתוח תיקי...
רוצים אריכות ימים? הטופס ממתין לכם בבנק וכדאי להכיר אותו
אחד הטפסים החשובים בניהול חשבון משותף – טופס אריכות ימים...
היתרונות של טיפול מהיר בבעיות דירוג אשראי
דירוג האשראי הוא הכלי החזק ביותר שעומד היום לרשותם של...
למעלה ולמטה: מתי זה נכון לקחת הלוואה
הלוואה היא אחד הפתרונות בסל הכלים של מי שזקוק למימון...
לנוע באופן נוח וכיפי
על מנת להתנייד בצורה נוחה ומדהימה עם הילד החדש שלכם...
גם לגברים מגיע
תחום טיפוח הגוף מזמן כבר אינו נחלתם הבלעדית של הנשים...