Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

המדריך למערכות השקיה

המדריך למערכות השקיה
קרדיט – נוף ירוק גינון ופיתוח בע"מ

מדי מספר שנים פוקד את ישראל משבר מים גדול שגורם למחירי המים לעלות ולנו להתלבט לגבי הקמת גינה עם דשא מוריק וצמחייה גדושה. יחד עם זאת, תכנון חכם ומוקפד והתקנת מערכת השקיה חכמה ויעילה יאפשרו הנאה גדולה מגינה מטופחת לצד הקפדה בחסכון במים ובהוצאה כספית גבוהה. בענף החקלאות והגינון יש מנעד של מערכת השקיה, אולם כשזה קשור למגזר הפרטי ישנן בעיקר שלוש שיטות עיקריות: ממטרות, טפטוף והתזה. במאמר זה נרחיב אודות כל שיטה, על היתרונות והחסרונות שלה.

המדריך למערכות השקיה
קרדיט – נוף ירוק גינון ופיתוח בע"מ

 

השקיה בממטרות

מערכות השקיה בהמטרה היא למעשה השיטה הקלאסית שבה המים מתפזרים מעל האדמה. ההשקיה מתבצעת על ידי ממטירים שמופעלים באמצעות אנרגיה של המים. הממטירים זזים במעגליות, כששטח המתחם והמרחק של המים נקבע בדרך כלל בצורה ידנית. כיום יש שני סוגי ממטירים – עיליים וממטרי גיחה. את הממטירים העיליים אפשר להתקין בצורה ישירה מעל לבסיס או צינור מוביל ולהזיז אותם לכל כיוון בהתאם צורכי ההשקיה, בעוד שממטרי גיחה הם נייחים ועולים מעל האדמה בזמן זרימת המים. נהוג לעשות שימוש בשיטה זו בדרך כלל להשקיה של מדשאות ומתחמים גדולים, או צמחייה שצריכה להיות לחה כל הזמן.

יתרונות – עלות הממטירים היא יחסית נמוכה, זאת להבדיל משאר השיטות והיא גם עמידה לאורך זמן. כמו כן, שיטת התפעול תהייה פשוטה וידידותית, יש אחידות בפיזור המים ואפשר לאתר כל בעיה במהירות.

חסרונות – חסרונות עיקריים בשיטה זו הינם, הרטבה נרחבת, נזקקות ללחץ מים גבוה, הגבלה על זמני ההשקיה וחוסר יציבות של סילון המים במקרים של רוחות חזקות.   

השקיה בהתזה

השקיה בהתזה מתבצעת על ידי מתזים שנעוצים על הקרקע, שמטרתם לספק מים לשטח נרחב. השיטה מתמקדת בפיזור של מים במשטח קבוע (המתז לא נע ולא מסתובב) ובזרם יחסית נמוך ולכן היא תתאים למשטח יחסית צר. יש בשוק מגוון של מתזים שההבדל ניכר בעיקר בגזרה, בזווית, בספיקת המים ובמרחק שאליו מגיעים המים.

יתרונות – יתרונות מערכת השקיה זו יבואו לידי ביטוי בעלותם הסבירה ובהתקנה הפשוטה של המתזים. בנוסף, יש כל כך הרבה סוגי טכניקות, מוצרים ואבזור, מה שמספק התאמה מרבית בהתאם לכל צורך.

חסרונות – גם לשיטה זו יש הגבלה בזמן ההשקיה והיא לא חסכונית כל כך במים, מה שיכול להוביל לשימוש מרובה במים וכך גם לעידוד צמחייה של עשבים שוטים.

השקיה בטפטוף

מדובר בשיטה כחול לבן, שהיא פטנט ישראלי שפותחה ע"י מהנדס המים שמחה בלאס. טפטפות נחשבות כיום למערכות השקיה חכמות ופשוטות ביותר, הן משחררות מים בקצב איטי ובכמות מדודה שמספקת כמות מדויקת לכל צמח, עץ או שתיל. שיטה זו חסכונית מאוד במים וכל צמח יקבל את כמות המים המדויקת לה הוא זקוק. כיום, נעשה שימוש בטפטפות עבור שיחים, עצים וצמחיה שנוטה לחלות. השוק רווי במבחר גדול של טפטפות בדגמים וגדלים שנבדלים בקצב טפטוף המים.

יתרונות – היתרון העיקרי בשיטת הטפטפות היא שמדובר בהשקיה נבונה. שיטה שמאפשרת השקיה ישירה, מערכת השקיה חסכונית במים בעוד היא מחלקת את כמות מים בצורה יעילה ומדודה. מלבד זאת, השיטה מונעת הרטבה של העלים שמכסים את הצמח וכך מונעת עידוד מזיקים ומחלות.  

חסרונות – מדובר בשיטה שדורשת מיומנות גבוהה ויש צורך באיש מקצוע שיתקין את כל המערכת. מערכת הטפטפות תדרוש גם תחזוקה שוטפת בכל הנוגע לניקוז וספיקה של הטפטפות, במקרים של סתימה במערכת, הן יכולות להיחשף רק לאחר שכל הצמחים יפגעו בשל מחסור במים.  

המאמר נכתב באדיבות נוף ירוק גינון ופיתוח בע"מ

טלפון: 050-2007191 nof-yarok.co.il 

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך הכי כדאי להשקות את הגינה
השקיה נכונה היא המפתח לגינה פורחת. אם יש לכם גינה...
כשאתם זקוקים לעזרה משפטית יש מי שעומד לצדכם
גם אזרחים נורמטיביים לגמרי נזקקים לשירותי עורך דין בהזדמנויות שונות...
הכירו את המעצבת שהופכת בתים לאמנות מגורים
אלה מורגן היא דמות מובילה בתעשיית עיצוב הפנים בישראל, עם...
איך מטפלים בקשיים רגשיים ולמה זה כל כך חשוב
מחלה בנפש, לא משנה מדוע זו הופיעה, היא מחלה לכל...
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...
איך בוחרים נכון ריצוף לבית
יש לריצוף של הבית השפעה רבה על העיצוב, המראה הכללי...
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
איך יוצרים אירוע מרשים ומכובד?
חברות רבות בישראל כבר רגילות לסטנדרטים הגבוהים של אירועי חברה...