Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

המיזם הקהילתי "תושבים למען תושבים בגבעתיים" תופס תאוצה

המיזם הקהילתי "תושבים למען תושבים בגבעתיים" תופס תאוצה
סלי מזון בבית ראשונים. קרדיט צילום: תושבים למען תושבים

מיזם "תושבים למען תושבים בגבעתיים" הוקם בחודש יולי האחרון על ידי תושבי העיר ועוסק בחלוקת מזון למשפחות שידם אינה משגת, בעיקר בתקופה זו, בה לא מעט אנשים איבדו את מקור פרנסתם. עשרות מתנדבים מחלקים סלי מזון מידי יום שישי למעל 150 משפחות והמספר גדל משבוע לשבוע. "מגיעים אלינו קשישים, אמהות חד הוריות, חיילים בודדים, ולאחרונה גם זוגות צעירים שנקלעו לחוסר בטחון תזונתי בעקבות משבר הקורונה" אומרת סמדי וייס, תושבת העיר שהקימה את המיזם.

 

מוצרי המזון נאספים במהלך השבוע ממקורות מגוונים – החל מגני הילדים ובתי הספר בעיר, שביוזמת ועדי ההורים והרכזים החברתיים, התארגנו בסבב שבועי לאסוף מוצרים עבור המיזם, דרך מתנדבים שמחלקים פליירים לעוברים והשבים בכניסה לרשתות השווק ואוספים מהם תרומות מוצרי מזון עם יציאתם, ועד לעסקים בעיר שתורמים עודפים ממרכולתם – בעיקר ירקנים ומאפיות. האתגר המרכזי של המיזם הוא לאסוף מידי שבוע מספיק מוצרים על מנת שיהיה מה לחלק בסוף השבוע. "אנו זקוקים לכ-3,500 מוצרים מידי שבוע, כדי שנוכל לעמוד בביקוש ולהכין את סלי המזון עבור המשפחות, והאתגר הוא משמעותי. כדי לאסוף כל כך הרבה מוצרים אנחנו צריכים כמה שיותר מקורות, ואנחנו מנסים להמציא את עצמינו כל פעם מחדש, עם יוזמות איסוף נוספות" אומרת סמדי.

איסוף מוצרים בבנייני מגורים
קרדיט: תושבים למען תושבים

אחת היוזמות שצוברת לאחרונה תאוצה היא בנייני מגורים בעיר שנרתמים, ואוספים במהלך השבוע תרומות מהדיירים בארגז שמונח בבניין למטרה זו. "יש לא מעט דיירים שמעוניינים לתרום והארגז הנגיש בבניין מאפשר להם לקחת חלק במיזם הזה בקלות, בעיקר בתקופת הסגר" אומרת עדי, מתנדבת שרתמה את הבניין שלה למיזם. המוצרים מועברים על ידי מתנדבים בסוף השבוע, לבית ראשונים, שם מבוצעת חלוקות המוצרים מידי יום שישי. את פניהן של המשפחות שמגיעות לקבל את סלי המזון מקבלים מתנדבי המיזם. הם מחלקים למשפחות או נציגיהם טפסים, בהם מי שמעוניין מוזמן לסמן את המוצרים שהם צריכים באותו השבוע. "הטפסים הם עוד אמצעי שמאפשר לנו לתת יחס אישי" אומר יניב מעודד, אחד המתנדבים הוותיקים, "זה עוזר לנו להכין למשפחות המעוניינות בכך סל בהתאמה אישית, ולהשתדל לכוון יותר למה שחסר להן באותו השבוע".

 

למיזם שהחל כהתארגנות של קבוצת תושבים קטנה, התווספו עם הזמן מתנדבים נוספים, והקבוצה מונה היום מעל 200 איש. לאחרונה נרתמו לעזרה גם עמותת קהילתיים והעירייה. "בית ראשונים, עמותת קהילתיים ועיריית גבעתיים עוזרים לנו לא מעט ומספקים למיזם רוח גבית". אומרת סמדי. "החל ממתן המקום לפעילות, דרך עזרה בשינועים ועד להפצת המיזם בערוצי השווק שלהם. פעילות חלוקת המזון החלה כדוכן קטן ברחוב כצנלסון, ועם הרחבת הפעילות ובוא החורף חיפשנו מקום מסודר בו נוכל לאסוף את תרומות המזון במהלך השבוע, ולבצע את חלקות הסלים למשפחות. לשמחתנו בית ראשונים ועמותת קהילתיים נרתמו מייד" היא אומרת. "אנחנו שמחים לארח את המיזם החשוב הזה", אומר אורן קלימי מנהל בית ראשונים. "המיזם הזה מבוסס על ערבות הדדית, ומשקף לכולנו את הקהילה במיטבה. יש לנו את הכבוד להיות הבית של המיזם הזה".

 

מאחר והמיזם הינו התארגנות של תושבים ולא עמותה, הם אינם מקבלים תרומות כספיות. עבור מי שמעוניין לתרום כסף, נפתח חשבון פייבוקס של מינימרקט תל גנים בעיר. תרומות שנאספות במהלך השבוע, מומרות למוצרי מזון שחסרים באותו שבוע ונשלחים לבית ראשונים. "אנחנו שמחים לסייע למיזם תושבים למען תושבים" אומר אלכס ממינימרקט תל גנים. "אנחנו מקבלים מהמיזם את רשימת המוצרים החסרים באותו שבוע ומחפשים עבורם את המוצרים עם המחירים הכי טובים בשוק. בנוסף אנו מהווים עבור המיזם נקודת איסוף ומאפשרים לכל הלקוחות שלנו לקנות מוצרים עבור המיזם. יש לנו לקוחות שמתקשרים לבצע הזמנה עבור המיזם, ואנו שולחים אותה ישירות לבית ראשונים".

סלי מזון בבית ראשונים.
קרדיט צילום: תושבים למען תושבים

"עסקים נוספים בעיר פתחו עבורנו נקודות איסוף", מוסיפה סמדי. "תושבים יכולים לקחת חלק במיזם במגוון דרכים, ובין השאר, פשוט להשאיר עבורנו מוצרי מזון בנקודות איסוף שונות בעיר. החל משלושת המרכזים הקהילתיים בעיר (שז"ר, שדה בוקר ובית ראשונים), דרך בתי עסק שאוספים עבורנו מוצרים, ועד לאותן מכולות שמאפשרות ללקוחות שלהם לקחת חלק". כך למשל חנות "משקאות" ברחוב כצנלסון, פתחה נקודת איסוף. בעגלה שהוצבה מחוץ לחנות נאספים מידי שבוע מוצרים עבור המיזם. "הרגשתי שזה המעט אני יכול לעשות עבור המיזם. בפעולה פשוטה, אני מאפשר ללקוחות שלי, ולעוברים והשבים, לקחת חלק במיזם המבורך הזה", אומר רפאל, בעל החנות.

 

יחד עם זאת, למרות כל מקורות האיסוף, נכון להיום מתנדבי המיזם מצליחים לספק כעשרה מוצרים בממוצע למשפחה המהווים פחות מ-50% מכמות המוצרים המבוקשת על ידי המשפחות. כדי לספק את צרכי המשפחות, נדרשת לפחות כמות כפולה – מעל ל-3,500 מוצרים בשבוע.

לתושבים המעוניינים קיימת האפשרות לסייע במספר דרכים: ניתן כאמור לאסוף מוצרים בבניין המגורים או במקום העבודה, לפתוח "נקודות איסוף" ליד סופרים גדולים/אזורי מסחר, לגייס בתי עסק נוספים לתרום עודפים וכו'. ניתן כמובן לתרום מוצרים ולהביא אותם לבית ראשונים או לכל נקודת איסוף אחרת בעיר, או להעביר תשלום לחשבון הפייבוקס של מינימרקט תל גנים שמשתף פעולה עם המיזם.https://payboxapp.page.link/CuxM2UjtyH4x64Dw7

 

אלו המוצרים הנדרשים לחלוקה: שימורים, רסק עגבניות, טחינה גולמית, קטשופ, מיונז, שקדי מרק, אבקת מרק, פירורי לחם, שמן, ספגטי, מנה חמה, נמס בכוס, סוכר, מלח, קמח, תבלינים, קוואקר, קטניות יבשות, קורנפלקס, עוגיות, ופלים, עוגות הבית, פתי בר, קרקרים, פריכיות, פתית, חטיפים, ריבה, ממרח שוקולד, חמאת בוטנים, דבש, נס קפה, קפה שחור, תה, שוקולית, קקאו, מוצרים מיוחדים נטולי סוכר/גלוטן, מוצרים לטבעונים. (אין צורך כרגע בפסטה, אורז, פתיתים וקוסקוס, יש מהם שפע מהם כרגע).

 

ניתן לעקוב אחר הפעילות בדף הפייסבוק של המיזם: https://www.facebook.com/toshavim.givatayim

ו/או להצטרף לקבוצת הוואטסאפ של המתנדבים: https://chat.whatsapp.com/G65X0QfYRevKJjy1LHbXo1

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...
איך בוחרים נכון ריצוף לבית
יש לריצוף של הבית השפעה רבה על העיצוב, המראה הכללי...
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
התייחסות מחמירה לעבירות אלימות במשפחה- איך הדבר בא לידי ביטוי?
עבירות אלימות במשפחה נתפסות בעיני החוק ובכלל בעיני החברה בתור...
שינה איכותית ובריאה
על מנת שתוכלו לישון בצורה נוחה במיוחד תוכלו לעשות שימוש...
בכל מקום שיש בו צנרת יש פוטנציאל לבעיה
צנרת תקנית לא אמורה לסבול מבלאי או בעיות מיוחדות בתוך...
מגישים מועמדות לתפקיד בטחוני? ודאו שאין רישום משטרתי
במיוחד בגיל צעיר אנשים שאין להם רקע פלילי אלא מגיעים...
עיצוב הבית מתחיל בכם
כל מעצבת פנים שתשכרו לעבוד על עיצוב הבית שלכם תשב...
10 ערים מומלצות לטיול באירופה
באירופה ישנן ערים רבות ומרתקות שראויות לביקור. כל עיר מציעה...