Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הסדר טיעון בתיק תעבורה

הסדר טיעון בתיק תעבורה

חלק ניכר מתיקי התעבורה מסתיימים בהסדר טיעון: הסכם שנערך בין הנאשם לבין התביעה, במסגרתו יודה הנאשם בעבירה אולם באישום קל יותר. עסקת טיעון חוסכת לתביעה זמן ועלויות והנאשם זוכה לוודאות הנעדרת מניהול משפט תעבורה. לצורך גיבוש הסכם טיעון, חייב הנהג להיות מיוצג על ידי עורך דין מומחה לתעבורה.

הסדר טיעון בתיק תעבורה

מהו הסדר טיעון?

זהו הסכם הנחתם בין התביעה לבין הנאשם בעבירה, על פיו הנאשם מודה באישום המיוחס לו, אך זה הנו מופחת מן האישום המקורי. להסדר טיעון יכולה להיות משמעות אדירה עבור הנאשם, למשל, בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, יכול עו"ד דיני תעבורה לגבש עם התביעה הסדר טיעון במסגרתו יוטלו על הנהג עבודות שירות בלבד, במקום עונש מאסר. הסדר טיעון אמור להטיב עם שני הצדדים, המדינה חוסכת בזמן ובעלויות של ניהול משפט תעבורה ולנאשם יש וודאות בדבר העונש שייגזר עליו. חשוב לציין כי הסכם טיעון אינו בר תוקף אלא לאחר אישורו על ידי בית המשפט וזה אינו מחויב לאשרו. אולם, הלכה למעשה, מעטים המקרים בהם בית המשפט התערב בהסדרי טיעון.

נימוקים לעונש

ישנם מקרים שבהם ההסכמה אליה הגיעו הצדדים בעסקת טיעון הנה על סעיף האישום בלבד. במצב זה, מותירים הצדדים את גזר הדין להכרעתו של  בית המשפט. המשמעות היא כי עתה, כל צד יציג בפני השופט טיעונים לענישה: התביעה תבקש להחמיר עם הנאשם מתוך רצון להרתעה, של הנהג עצמו ושל הציבור בכללותו. לעומת זאת, הסנגור של הנהג יבקש להקל עמו. תפקידו של עורך דין תעבורה הוא לשכנע את בית המשפט כי בנסיבות דנן יש מקום לענישה מופחתת, למשל בשל העדר עבר תעבורתי קודם, טיעון כי העבירה המיוחסת לנהג איננה עבירה חמורה או לא נעברה בנסיבות מחמירות, הבעת חרטה מצד הנהג וכיו"ב.

חשיבות הייצוג המשפטי

על מנת להגיע להסדר טיעון עם התביעה חייב הנאשם להיות מיוצג על ידי עו"ד דיני תעבורה. הסיבה לכך היא כי לרשות התביעה אין אינטרס להסכים לעסקת טיעון אלא אם ניתנת לה סיבה לעשות כן. עורך דין המומחה בתחום התעבורה יוכל לאתר פגמים בראיות התביעה וכך לנטוע בה חשש כי לא תצליח להוכיח את האישום שייחסה לנהג ולהביא להרשעה. לתביעה בשלב זה יהיה אפוא תמריץ להסכים להסדר טיעון מקל כמו בדוגמא שהוצגה לעיל של הקלה בעונשו של הנאשם בגין גרימת מוות ברשלנות.

בחירת עו"ד דיני תעבורה

טיבו של הייצוג המשפטי בכלל וטיבו של הסדר הטיעון בפרט, תלויים במידה רבה מאוד במומחיותו של עורך הדין. על כן, בכל תיק תעבורה, חייב הנהג להיות מיוצג על ידי עו"ד דיני תעבורה העוסק בתחום זה שנים רבות ומאחוריו רקורד של הישגים. בעת פנייתכם אליו, אל תחששו לשאול את עורך הדין בדבר ניסיונו בטיפול בתיקים דומים, וודאו כי הכימיה ביניכם טובה וכי נוח לכם לשוחח עם עורך הדין. כמו כן, בדקו כמובן כי שכר הטרחה שגובה עורך הדין לטיפול בתיק הוא כמקובל בתחום ותואם את ניסיונו והוותק שלו. חשוב לציין, כי בעת חתימה על הסכם טיעון מוותר הנהג הנאשם על הסיכוי להיות מזוכה מן העבירה. על כן, עו"ד דיני תעבורה הממליץ ללקוח על לחתום על הסכם טיעון אינו עושה זאת בנקל, אלא לאחר ששקל את כל הסיכויים להרשעה ואם זו תתרחש, מהו הסיכוי שבית המשפט יטיל עונש חמור על הנאשם היה ויורשע. מכאן אנו למדים עוד על חשיבותה של המומחיות המשפטית של עורך הדין, אל תתפשרו עליה.

 

המאמר נכתב ע״י עורך דין תעבורה ניר שלום – להתייעצות ניתן להתקשר 077-9976882

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
קניית דירה – על שום מה ולמה
רכישת דירה, בין אם למגורים או להשקעה, היא החלטה משמעותית...
איך הכי כדאי להשקות את הגינה
השקיה נכונה היא המפתח לגינה פורחת. אם יש לכם גינה...
כשאתם זקוקים לעזרה משפטית יש מי שעומד לצדכם
גם אזרחים נורמטיביים לגמרי נזקקים לשירותי עורך דין בהזדמנויות שונות...
הכירו את המעצבת שהופכת בתים לאמנות מגורים
אלה מורגן היא דמות מובילה בתעשיית עיצוב הפנים בישראל, עם...
איך מטפלים בקשיים רגשיים ולמה זה כל כך חשוב
מחלה בנפש, לא משנה מדוע זו הופיעה, היא מחלה לכל...
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...
איך בוחרים נכון ריצוף לבית
יש לריצוף של הבית השפעה רבה על העיצוב, המראה הכללי...
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...