Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הריון והריון מדומה

הריון והריון מדומה

הדרישות התזונתיות של כלבה הריונית עולות בהדרגה במהלך ההיריון, על מנת להזין את הגורים המתפתחים. יש להאכילה במזון איכותי, המותאם לכלבות בהיריון, מניקות או במזון גורים, על מנת לספק את צרכי הכלבה. את המעבר ממזונה הרגיל של הכלבה למזון החדש יש, כמובן, לבצע בהדרגה, בכדי למנוע בעיות במערכת העיכול שלה.

כשלושה שבועות לאחר הכניסה להיריון, כלבתך עלולה לחוות בחילות קלות ואובדן תיאבון, בדומה ל"בחילות הבוקר" הידועות אצל נשים בהיריון. הבחילות אמורות לחלוף לאחר כשבוע, כלומר: אם הסימפטומים נמשכים, כנראה שקיימת בעיה, שיש לאבחנה. תוספות סידן מאוד מפתות, אך אינן רעיון מוצלח. אם הכלבה מקבלת תזונה מאוזנת, אין לה צורך בתוספות. תוספת סידן עלולה לדכא את ההורמונים, האחראים לשחרור סידן טבעי מהתאים בגוף, כך שכאשר באמת יהיה צורך בעודף סידן בזמן ההנקה, לכלבה לא יהיה איזון הורמונים מתאים, על מנת לייצר סידן זמין לגורים. מצב זה מסוכן הן לכלבה והן לגורים!

בסביבות היום ה-30 להיריון מומלץ להגיע למרפאה על מנת לערוך אולטראסאונד ובדיקת דם לאישור ההיריון ותקינותו מבחינה הורמונלית. באשר לפעילות גופנית של כלבתך- הליכות רגילות יעזרו לה לשמור על שריריה פעילים ועל כוחה, אולם אימון רב, תצוגות או אילוף הינם מלחיצים מדי עבורה. השמנת יתר הינה מסוכנת עבור כלבות בהיריון, ובעיות סוכר בדם עלולות להוות בעייה, ולסכן את ההמלטה ואת הגורים. מצד שני, היריון אינו זמן מתאים לדיאטה ולתוכניות להפחתת משקל. במרפאה תוכלו לקבל ייעוץ לגבי תוכנית תזונה נכונה, המותאמת אישית לכלבתכם. בכל מקרה, מומלץ להגיע לבדיקות שגרתיות במרפאה הוטרינרית במהלך ההיריון, על מנת לעקוב אחר המצב הגופני של הכלבה, ומצב הגורים.

מהו הריון מדומה?

בקרב כלבות שאינן מעוקרות, קיימים מחזורי רבייה, הקיימים בצורות שונות בכל בעלי החיים הפרימטיים. אצל כלבות, קיים מחזור ייחום, הכולל תקופה של הריון מדומה, כאשר הכלבה אינה נכנסת להריון. מחזור מדומה זה עלול לצאת מכלל שליטה, ולהמשך שבועות, כאשר הכלבה מייצרת חלב, ולעיתים מפגינה התנהגות אימהית כלפי צעצוע רך כלשהו. לפני שנדון בטיפול, יש להבין תחילה את שחזור הייחום הטבעי של כלבות. כלבה מתייחמת בערך כל שישה עד שמונה חודשים. תופעה זו עלולה להיות לא סדירה במחזור הראשון. כאשר הכלבה מזדקנת, מחזורי הייחום אינם פוסקים, והיא אינה חווה את "גיל הבלות", אך המחזורים עלולים להיות פחות סדירים.

המחזור מחולק למספר תקופות:
התקופה הראשונה היא תקופת טרום הייחום, פרואסטרוס (Proestrus), והיא מאופיינת על ידי התנפחות איבר המין, הפרשות דמיות מאיבר המין ומשיכת כלבים זכרים. הכלבה "משתעשעת" עם הזכר, אולם אינה מאפשרת לו לעלות עליה. אנשים רבים סוברים בטעות, שהדימום בתקופה זו מקביל לדימום אצל אישה, אולם למעשה הדימום בכלבה מגיע ישירות מקירות הנרתיק, בשונה מן האישה- אצלה הדימום מקורו בקירות הרחם.

הריון מדומה קליני

כאשר הריון מדומה נמשך, הוא יכול להוות מטרד, והכלבה יכולה להראות את התסמינים הבאים:
• קינון
• סימני אימהות כלפי חפצים
• יצירת חלב
• נפיחות בבטן
• הכלבה עלולה אפילו להראות מצב מדומה של התחלת המלטה

כלבות מסוימות רגישות מאוד לשינויים הורמונליים, הקיימים במעגל הייחום. האבחון נעשה על ידי בדיקת היסטוריית הכלבה ובדיקה גופנית. המפתח לאבחון הינו מציאת סימני הריון בכלבה שאינה בהריון. הסימנים בדרך כלל מופיעים עד 12 שעות לאחר הייחום.

כיצד ניתן לטפל בתופעת ההריון המדומה?

במידה והסימנים קלים, אין צורך בטיפול, מכיוון שהם נעלמים תוך 3 שבועות. קיים פיתוי לשים קומפרסים על העטינים, בכדי למנוע ייצור וזליגת חלב, אך חשוב לזכור, כי כל נגיעה ברקמת העטין היא הגורם ליצירת חלב, ולכן יש להמנע ממגע. אם הכלבה מלקקת את עצמה, רצוי לשים קולר אליזבטני על צוארה, בכדי להפחית את מגעה עם הפטמות. באם יש צורך בהתערבות, משתמשים, בדרך כלל, בתרופה משתנת, שתגרום להתייבשות קלה ותמנע יצירת חלב. לעיתים, קיימת נטייה לאנשים להפחית את כמות המים שנותנים לכלבה לשתות, אולם פעולה זו מסוכנת, ואין לנסותה ללא פיקוח וטרינרי צמוד. במידה והתרופות להתייבשות לא עוזרות, ניתן להשתמש בתרופות הורמונליות, כדוגמת פרוגסטרון, אולם לאחר סיום השימוש בתרופה זו, ההריון המדומה חוזר, ולכן הבחירה בתרופה זו אינה טובה. גם מתן אסטרוגנים אינו בחירה טובה, משום שהם גורמים לכלבה להתייחם שוב. הורמונים אשר מעכבים פרולקטין (ההורמון האחראי על יצירת חלב) הם הבחירה הטובה ביותר כיום, כשיש צורך במתן תרופות.שימוש בתרופות שמעכבות פרולקטין נעשה כאשר ידוע בבטחון שהכלבה אינה בהריון, מכיוון שתרופות אלה עלולות לגרום להפלה.

האם ניתן לעקר בזמן הריון מדומה?

הדבר נראה כרעיון טוב, משום שבזמן עיקור, מוסרות השחלות, ועימן- הגופיפים הצהובים. לרוע המזל, פעולת העיקור אינה מפסיקה את יצירת הורמון הפרולקטין מבלוטת יותרת המוח, כך שעיקור עלול, למעשה, להאריך את ההריון המדומה. מומלץ לחכות עד שההריון המדומה מסתיים, ולעקר את הכלבה בכדי למנוע השנותו. בכלבות בהן הופיע הריון מדומה קליני, קיים סיכוי סביר שהריון מדומה יופיע בכל מחזור.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
גישה עדינה לירידה במשקל לאחר לידה
חוויית ההיריון, הלידה והבאת חיים חדשים לעולם היא יוצאת דופן...
בדיקות לפני קניית דירה - מה הכרחי לעשות?
בדיקות לפני קניית דירה נעשות למטרות שונות, ובין היתר, לטובת...
יועץ עסקי מומלץ
קידום ופיתוח של עסק הוא לא דבר פשוט, בייחוד במדינתנו...
פרקט spc
עולם הפרקטים הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות והרבה יותר אנשים...
לחבר בין ההיסטוריה לבין ההווה היהודי
מדינת ישראל היא נס גלוי וככל שאנחנו מתחברים יותר להיסטוריה...
איך תבחרו מעצבת פנים מומחית?
תכנון ייחודי לכל נכס בשביל לתכנן את הבית שלכם, העסק או...
מדוע חשוב למצוא מוסך טוב, אמין וזו שיענה לכל הצרכים שלנו בנוגע לרכב
מתי אני צריך עזרה של מוסך לצערנו כפי שכולנו ראינו בתוכניות...
מה הקשר בין בטיחות מזון לבין רישיון עסק?
בטיחות מזון חוק רישוי העסקים בישראל קובע לכל בעל עסק שעוסק...