Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

התמכרות: איך מזהים ואיך ניתן לטפל?

התמכרות: איך מזהים ואיך ניתן לטפל?
קרדיט pixabay

התמכרות במובן העמוק של המילה, זו אחת הבעיות הקשות והכואבות ביותר שישנן. היא כל כך כאובה, מפני שהיא גוזלת מהאדם הסובל ממנה את השליטה העצמית, את היכולת לממש את רצונו החופשי. התלות של ההתמכרות הופכת את האדם הסובל ממנה לתלוי בדבר מה חיצוני, לשם השגת אושר. אולם זהו אושר קצר מועד וחולף, שלאחריו מגיע סבל רב עוצמה. הסימנים שנציג מסייעים לזהות התמכרות. אך תחילה נסביר איך ניתן לטפל ולצאת מהקושי.

התמכרות: איך מזהים ואיך ניתן לטפל?
קרדיט pixabay

התמיכה שמרימה מהמקום הנמוך ביותר

הדבר הראשון שאותו צריך להבין זה שהטיפול מתחיל במודעות שמדובר בבעיה. מי שמכחיש את העובדה שהתמכרות היא בעיה, לא יוכל להיפטר ממנה ולהגיע למקום יותר חיובי וטוב בחיים. אך זיהוי העובדה שישנה בעיה הוא רק ההתחלה. לאחר מכן, צריך לגייס את הרצון אך גם את ההבנה, שצריך להילחם לאורך זמן. לא מדובר על טיפול חד פעמי שכן ההתמכרות מעצם טבעה היא ארוכת טווח ומתמשכת. טיפול מקובל נעשה על ידי תמיכה קבוצתית ויש כיום הרבה מרכזי גמילה מסמים במרכז שמלווים את חברי הקבוצה גם ברגעים הקשים וגם בהצלחות הקטנות, שמתאספות לכדי שינוי דרמטי וחזק בחיים.

אלה הסימנים החשובים של התמכרות

התמכרות יכולה להיות לדבר מה ברור מאליו כגון לסמים או לסיגריות, אך היא יכולה להסתובב סביב דברים אחרים לחלוטין. למשל, ידוע כיום כי ישנם אנשים שמכורים לאינטרנט, ישנם כאלה שמכורים למשחקי מחשב, ישנם מכורים להימורים, לסקס, לתרופות משככות כאבים, לקניות ועוד. לכאורה, לכל התמכרות קווים ייחודיים משלה, אולם יש סימנים כללים שמעידים על כך שאכן, מדובר בהתמכרות.

1.תחושה טובה שלאחריה ירידה ודיכאון

התמכרות תמיד מביאה לתחושה של התרוממות רוח ואושר. זהו מרכיב מאוד בסיסי שבלעדיו אין התמכרות. יחד עם זאת, הצד השני של המטבע הוא שאחרי תחושת האושר או העונג, מגיעה ירידה ודיכאון. התחושה הקשה והסבל (שיכול להיות גופני ו/או נפשי) מתפוגגים רק לאחר גישה נוספת למצב או לחומר שאליו מכורים. לאחר מכן, הסבל חוזר ומכה במשנה תוקף.

2.התרגלות והגדלת השימוש

הצד האפל הנוסף של התמכרות טמון בכך שהחומר או ההתנהגות שאליהם מכורים מפסיקים בשלב מסוים להסב את אותה ההנאה. הגוף מתרגל וסף הגירוי עולה. כלומר, נמצא המוטיב של הגדלת השימוש, על מנת להגיע שוב לאותה תחושה מוכרת של הנאה.

3.השפעה על הישגים אישיים

התמכרות מביאה בשלב מסוים להשפעה מהותית על הישגים אישיים. לדוגמא, היא גורמת לירידה בציונים, להיעדרויות מהעבודה ואף לפיטורים, ירידת הישגים בספורט וכדומה.

4.הזנחת פעילויות אחרות בחיים

התמכרות גורמת להזנחת צדדים רבים אחרים בחיים. לדוגמא, תחביבים קודמים מופסקים, מנתקים קשרים עם חברים, משפחה וכו\'. כמו כן ישנן השפעות בריאותיות, כלכליות ואחרות.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
קניית דירה – על שום מה ולמה
רכישת דירה, בין אם למגורים או להשקעה, היא החלטה משמעותית...
איך הכי כדאי להשקות את הגינה
השקיה נכונה היא המפתח לגינה פורחת. אם יש לכם גינה...
כשאתם זקוקים לעזרה משפטית יש מי שעומד לצדכם
גם אזרחים נורמטיביים לגמרי נזקקים לשירותי עורך דין בהזדמנויות שונות...
הכירו את המעצבת שהופכת בתים לאמנות מגורים
אלה מורגן היא דמות מובילה בתעשיית עיצוב הפנים בישראל, עם...
איך מטפלים בקשיים רגשיים ולמה זה כל כך חשוב
מחלה בנפש, לא משנה מדוע זו הופיעה, היא מחלה לכל...
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...
איך בוחרים נכון ריצוף לבית
יש לריצוף של הבית השפעה רבה על העיצוב, המראה הכללי...
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...