Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

וטרינריית הבקר לחלב

וטרינריית הבקר לחלב

הראשון שבהם, נ"ש, מלמד עד עצם היום הזה בבית הספר לוטרינריה. מדובר באדם מקסים, קפדן וידען גדול בתחום הוטרינריה של בקר לחלב.

הוא לימד אותנו שיעורים פרונטאליים כמו גם שיעורים מעשיים ברפת. כמו כן יצאנו לסיורים עמו ברפתות השונות שתחת פיקוחו כרופא וטרינר של ה"חקלאית".

כמו על כל המרצים, גם עליו הסתובבו שמועות שונות. סופר עליו שהיה המצטיין במחזורו בלימודים בדרא"פ, וכי בסמוך למיטתו בבית אין ספרי קריאה אלא מאמרים מדעיים בלבד, והוא לא יכול להירדם בלי לקרוא את SCIENTIFIC AMERICAN לפני השינה.

אין אני יודע אם לסיפורים אלו יש אחיזה במציאות, וגם לא העזנו לשאול אותו כיוון שיראנו ממנו וכיבדנו אותו מאד.

אצלו ידענו כי עלינו ללמוד ברצינות רבה מן הרגיל. בילינו שעות בספריית המכון הוטרינרי, בליקוט מאמרים חדשניים, בשינון של חומר לימודי מתחום התמחותו, ומתחומים נוספים שונים.

הוא נהג להתקיל אותנו במסדרונות הפקולטה ולשאול אותנו שאלות על החומר הנלמד, כך שסיגלנו לנו מנהג לעבור לידו במהירות, להפטיר "בוקר טוב" חפוז ולהיעלם כל עוד רוחנו בנו.

שנת הלימודים הרביעית והאחרונה בבית הספר לוטרינריה בישראל הינה שנה ממש, לא באורך אקדמי, אלא 365 ימים, המחולקים ל"בלוקים" של שבועיים בכל נושא ונושא. למשל: בלוקים בכירורגיה, רנטגן, הרדמה וכד'.

בתום שנת הלימודים האחרונה היו בזמני 3 בחינות עיקריות, החשובה שבהן בפתולוגיה, ורק מי שעבר אותה בהצלחה יכול לגשת לשתי הבחינות האחרונות, בחיות קטנות ובחיות גדולות. הבוחנים יכולים לשאול ככל העולה על דעתם, גם על חומר של מקצועות היסוד מן התואר הראשון, אם זה מה שמתחשק להם לשאול.

העוברים בהצלחה את המבחנים מסיימים בעצם את הלימודים וזכאים לתעודת רופא וטרינר מטעם משרד החקלאות ובשיתוף הסתדרות הרופאים הוטרינריים בישראל.

מכאן ניתן להבין מדוע שנה זו היא כל כך חשובה, קריטית ודרמטית ביותר מבחינת הסטודנטים של שנה ד' בוטרינריה, שכן שנה זו תקבע את עתידם המקצועי, האקדמי והאישי.

זכור לי כי הבלוקים המלחיצים ביותר היו של אותו מרצה, נ"ש, כיוון שהוא נהג להסיע אותנו בזוגות לסיורים ברפתות השונות, ובחלל הסגור של האוטו לא פסק מלבחון ולשאול אותנו כל מיני קושיות מן הרגע שנכנסנו למכונית ועד לסיומו של אותו יום, כאשר כשלנו ממנה החוצה חסרי נשימה ומרוקנים לגמרי מבחינה רגשית וקוגניטיבית.

היה לו גם מנהג מפחיד במיוחד, לנעוץ מבט חמור במראה הקטנה של האוטו, ו"לשפד" את התלמיד/ה היושב בספסל האחורי, עד שקיבל תשובות מניחות את הדעת לשאלותיו.

יצא הגורל, ובחיקי נפלה החוויה המרנינה להיות בבלוק הראשון ברפואת בקר לחלב עם שמעון, בן כיתתי, עילוי בפני עצמו, חריף וחד וידען גדול, שעד היום משמש נדבך חשוב ביותר, כפרופסור בצוות ההוראה של הפקולטה.

הוא הצטרף לכיתתנו לאחר שאחת התלמידות פרשה באמצע שנה א', והוא שמע על כך בעת שלמד בדרום אפריקה, הגיע אלינו ומייד בלט בהצטיינותו בלימודים.

כך יצא ששני אלה, המרצה והתלמיד היו גאונים בעלי רקע דומה, ואילו אני ישבתי מאחור במכונית, לחוץ כפי שלא הייתי לחוץ מימי.

ליתר ביטחון, עברתי יום קודם על פרק מספר וטרינרי, ובו טבלה של גורמי התחלואה העיקריים בחיות משק גדולות וקטנות. השכלתי "לצלם" אותו בזיכרוני, לאחר חוויות שעברו עמיתים אחרים מכיתתי, שחזרו מזועזעים וחסרי נשימה מהמסעות הקודמים עם אותו מרצה מהולל.

ברגע שיצאנו לדרכנו, התחילה המתקפה האקדמית, ענינו על השאלות לסירוגין, פעם שמעון ופעם אני.

לפתע המרצה שאל את השאלה: מהן הסיבות הנפוצות ביותר להפלה אצל עיזים? השתררה דממה במכונית. אף אחד משנינו לא זכר כמעט דבר על רפואת עיזים, התכוננו בייחוד על בקר, וקצת על כבשים, אבל את נושא העיזים הזנחנו קצת.

ניסינו לשלות מן הזיכרון על מה דיברנו בשיעור בנושא זה שהיה בשנה הקודמת. מעט צפו הזיכרונות במוחו של שמעון כמובן והוא פירט: קמפילובקטר, כלמידיה טוקסופלאזמוזיס…

אני נזכרתי לפתע גם בגורם מחלה נוסף, ויבריו, הגורם להפלה בעיזים.

שמעון והמרצה הסתכלו זה בזה ופרצו בצחוק רועם, וטענו כי בשום פנים ואופן ויבריו לא גורם להפלה בעיזים. אני התעקשתי שזה בכל זאת נכון, וחרה לי מאד היחס שלהם אליי.

כל המשכו של היום עבר עלי בצורה לא נעימה. אני בערתי בתוכי, מתוסכל. הכיצד זה הם מבטלים את דעתם מפני דעתי.

ברגע שחזרנו לפקולטה מיהרתי לספרייה, הוצאתי את הספר האמור, ביקשתי רשות מהספרנית להוציא אותו למספר דקות, ומיהרתי לחדרו של המרצה בכדי להוכיח לו סוף כל סוף שצדקתי.

הוא עיין קצרות בספר ואמר: " אני לא מקבל מה שכתוב פה, זוהי סיבה כל כך נדירה בישראל, כפי שהיה ידוע עד אז, אבל לפחות הוכחת לי שאכן למדת והתכוננת לשיעור". וכך הסתובב והלך, ללא מילה נוספת.

למחרת, שמעון הרגיש לא טוב, וחבר אחר בכיתה הגיע במקומו.

האווירה באוטו הייתה מתוחה יותר מן הרגיל. לאחר נסיעה תחת חקירה צולבת של שנינו הגענו למשק בנצר-סירני, והמרצה ביקש ממני לבדוק פרה לאחר המלטה.

חבשתי את הכפפה, והכנסתי יד לאחוריה של הפרה עד הכתף בכדי למשש את מערכת המין שלה כפי שלמדנו. פתאום נשמע הצלצול של הביפר של המרצה, ומכיוון וגם הוא היה תחוב במעמקיה של פרה אחרת, הוא ביקש מדודו להוציא עבורו את הביפר מכיס הסרבל ולהקריא לו את הקריאה.

דודו עשה כמצוותו, הוציא את הביפר מן הכיס ולפתע מעד, והביפר התעופף באוויר ונחת ישר בתוך ערימה של חרא מהביל.

שלושתנו נעצנו מבטים נדהמים במכשיר, אשר החל לצפצף שוב, וזהר בפעימות באור זרחני ממש מתוך הרפש. אני לא יכולתי להתאפק מלצחוק, אולם לא העזתי ליד המחנך הקפדן וחמור הסבר, ולכן החנקתי את הצחוק בעודו באיבו.

תהינו, מהי אותה קריאה דחופה, שהצדיקה שימוש בביפר באמצע יום עבודה.

דודו שלה את המכשיר מתוך הסחי, נוטף צואה והתחיל להקריא: "כשתחזור, תביא לחמניות, ביצים וחלב", זו הייתה אשתו של המרצה.

בשלב זה של הדרמה לא יכולתי יותר להתאפק ופרצתי בצחוק מתגלגל, כאשר ידי הימנית תחובה עדיין בתוך הפרה, ובידי השמאלית אני מנסה להסתיר את פניי. את ההבעה על פניו של מורי לא אשכך כל חיי.

הימים היו ימי מלחמת המפרץ הראשונה, וממש באותו הרגע נשמעה אזעקה. כולם נעלמו פתאום מן הרפת ורצו לחדר האטום הסמוך עם המסכות בידיהם.

הפרה שאני בדקתי באותו רגע נלחצה כנראה מהסיטואציה, פשוטו כמשמעו, אימצה בבת אחת את שרירי הבטן האדירים שלה, ואני נשארתי תקוע עם הזרוע עמוק באחוריה בלי יכולת להיחלץ.

ניסיתי לפחות להגיע עם היד השנייה ולהשיג את המסכה שלי שהייתה תלויה על מסמר בקיר הרפת, אולם ללא הועיל.

כך נשארתי תקוע עמוק בתוך פרה היסטרית, חיוך מטופש על פני, כשאני תוהה מה בדיוק יספרו לאישתי, איך ביליתי את רגעיי האחרונים עלי אדמות, עד שנשמעה צפירת ההרגעה המיוחלת.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
גישה עדינה לירידה במשקל לאחר לידה
חוויית ההיריון, הלידה והבאת חיים חדשים לעולם היא יוצאת דופן...
בדיקות לפני קניית דירה - מה הכרחי לעשות?
בדיקות לפני קניית דירה נעשות למטרות שונות, ובין היתר, לטובת...
יועץ עסקי מומלץ
קידום ופיתוח של עסק הוא לא דבר פשוט, בייחוד במדינתנו...
פרקט spc
עולם הפרקטים הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות והרבה יותר אנשים...
לחבר בין ההיסטוריה לבין ההווה היהודי
מדינת ישראל היא נס גלוי וככל שאנחנו מתחברים יותר להיסטוריה...
איך תבחרו מעצבת פנים מומחית?
תכנון ייחודי לכל נכס בשביל לתכנן את הבית שלכם, העסק או...
מדוע חשוב למצוא מוסך טוב, אמין וזו שיענה לכל הצרכים שלנו בנוגע לרכב
מתי אני צריך עזרה של מוסך לצערנו כפי שכולנו ראינו בתוכניות...
מה הקשר בין בטיחות מזון לבין רישיון עסק?
בטיחות מזון חוק רישוי העסקים בישראל קובע לכל בעל עסק שעוסק...
כל היתרונות של מדפסת ברקוד בעסק!
מדפסת ברקוד ההבדל בין מדפסת ברקוד משרדית קטנה לבין מדפסת תעשייתית...