Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

זום – ברכה או קללה? טיפול באמצעות וידאו בבדידות חברתית – המגפה השקטה חלק ד

זום – ברכה או קללה? טיפול באמצעות וידאו בבדידות חברתית – המגפה השקטה חלק ד
קרדיט pixabay

בחלקים הקודמים, שנכתבו טרום עידן הקורונה, קראנו לבדידות החברתית- המגפה השקטה, מאז הקורונה, היא כבר אינה שקטה אלא מחרישת אוזניים, וכיום כבר ברור עד כמה מדובר בתופעה שהיא רחבה וחוצת גילאים, ומגדרים. 

זום - ברכה או קללה? טיפול באמצעות וידאו בבדידות חברתית - המגפה השקטה חלק ד
קרדיט pixabay

הקורונה האירה את עובדת קיומה של הבדידות, העצימה אותה, וגזרה בדידות גם על אנשים שלא סבלו מבדידות חברתית עד להופעתה, זאת בשל הריחוק החברתי הנדרש, המסכה, איסור ההתקהלות, האיסור הממושך על המפגשים עם האוכלוסייה המבוגרת והלימודים בזום שנכפו על ילדים, נוער, סטודנטים ומבוגרים במקומות הלימוד השונים.

ישנם אנשים שרק מקום העבודה שימש עבורם זירה לאינטראקציה חברתית משמעותית. עם הפיטורין, ההוצאה לחל"ת והגדרתם כלא חיוניים, הם מצאו את עצמם לפתע בבדידות לא מזהרת, באין הסחות דעת כלשהן להפיג אותה. כך גם קשישים שמועדוני הקשישים היוו עבורם מקום מפגש חברתי משמעותי. 

ילדים, שגם כך עידן המסכים לא היטיב עם היכולת שלהם ליצור אינטראקציה חברתית מעמיקה, נדרשו שעות ללמוד בזום, ובלית ברירה רבים מהם הצטרפו בשנה וחצי האחרונות למועדון החברתי הזה של הבודדים שאף אחד לא רוצה להשתייך אליו. 

לזום, חסרונות רבים בכל הקשור ללימוד חומר משמים בקצב מונוטוני, אך גם לא מעט יתרונות. ביניהם מפגש עם אחרים ללא הגבלת מרחק, איש איש מביתו וחסכון משמעותי בזמן שהתבזבז עד כה בנסיעות ופקקים. 

מעסיקים רבים מבכרים גם היום כשהגל הרביעי דועך, לראיין מועמדים לעבודה בזום, גם מהסיבה שהזום מאפשר לראות ולקלוט תקשורת מילולית וגם לא מילולית. זה נכון שעל פי רוב רואים את חלקו העליון של הגוף, אך בעצם ניתן לראות את כולו. אם אתה עובר מסך או לא זה דבר שבהחלט ניתן לראות בשימוש בכלי זה. 

כפי שנכתב במאמרים קודמים, בדידות חברתית היא בין השאר, גם תוצר של מאפיינים אישיותיים מסוימים. בקרב בודדים בולטת הראייה השלילית את עצמם ואת זולתם. הם מניחים, עוד בטרם נוצרה אינטראקציה כלשהי, בינם לבין אדם אחר, שאנשים הם במקרה הטוב לא נחמדים, במקרה הפחות טוב, רעים, מזיקים, מפחידים, אי אפשר לסמוך עליהם וכדומה. 

האמונות השליליות מייצרות רגשות שליליים והתנהגות לא מודעת שלילית שעלולה להיות עוינת, תוקפנית, ובאופן כללי לא נעימה ו'לא זורמת'. בתגובה הזולת מגיב בדחייה או בהתנהגות שלילית אחרת, ובכך הוא מאשר את ההנחות המוקדמות השליליות איתן ניגשו הבודדים לסיטואציה החברתית. כך נוצר מעגל קסמים אכזרי שקשה מאד להיחלץ ממנו. 

כאן בא לעזרתנו הזום, מכיוון שבדומה לטיפול באמצעות וידאו, שנעשה עם ציוד צילום מקצועי או בטלפון נייד, ניתן לצפות בזום בהתנהגות, שפת הגוף והאינטונציה ולשמוע את מה שנאמר באופן אובייקטיבי, לאחר המפגש. 

לא דומה הערה שאדם מקבל בקבוצה על התנהגותו, שלרוב אינו מודע לה, או לחלקים אחרים לקויים בתקשורת הלא מילולית והמילולית שלו, לצפייה של אותו אדם עצמו בעצמו. כשאנו יכולים לראות בפועל למה אנשים אחרים מתכוונים כשהם מעירים לנו, התועלת עבורנו היא רבה. לא סתם נאמר כי טוב מראה עיניים מאלף מילים. 

היתרון הוא שהכלי מאפשר התבוננות בעצמי ללא שיפוט או רעשי רקע. כך, גם אם יש נטייה בשל התפיסה את הזולת לכתחילה באופן שלילי, להתנער מדבריו ולבטל אותם, עם תמונה וקול אי אפשר להתווכח.   

בשל אילוצי הקורונה, מגבלות המרחק והקשיים שהיא הערימה לפתחנו, עברנו לפעול בזום. מתוך הניסיון המצטבר ראינו, שהיעילות של הטיפול הקבוצתי בקשיים חברתיים באמצעות הזום טובה, אבל כדאי לפתח גם מודלים נוספים שיאפשרו התקדמות מהירה יותר. 

קיבוץ של אנשים בודדים לקבוצה חברתית יחדיו, מאפשר תרגול מיומנויות חברתיות ויכול להועיל במיתון ההתנהגויות השליליות. יחד עם זאת, הניסיון המצטבר בטיפול בקשיים חברתיים ובהנחיית קבוצות לאנשים הסובלים מקשיים חברתיים, מראה כי אין בכך די. 

עצם השהות בקבוצה וההשתתפות בה לא משנה אמונות שליליות. אם מקבצים כמה אנשים עם אותה בעיה לסירה אחת, לא בטוח שהם יצליחו להשיט אותה, כל עוד אין באמתחתם כלים בסיסיים שיאפשרו תקשורת נעימה וטובה יותר. 

את הכלים האלה אפשר לרכוש בטיפול פרטני ממוקד בעבודה על אמונות שליליות ותקשורת מילולית ולא מילולית, אך יותר יעילה היא עבודה בצמדים באמצעות הזום. זאת מכיוון שבטיפול הפרטני ההתנהגות שונה מזאת שתבוא לידי ביטוי בנוכחות ילד או אדם נוסף הסובל מאותה בעיה או בקבוצה. 

כך ניתן לראות באמת, איזה רושם ראשוני אנחנו עושים על הזולת. איך אנחנו נתפסים ומה כדאי לשנות ולעשות אחרת, כדי שבמפגש הבא שלנו עם אדם כלשהו, נותיר אחינו רושם טוב יותר. 

על מנת לשנות אמונות שליליות שמקורן על פי רוב, בהתנסויות שליליות מוקדמות עם ילדים ואנשים אחרים, נדרשת עבודת עומק. ללא עבודה משמעותית ויסודית, אמונות אלו עלולות ללוות את הפרט כל חייו, גם בבגרותו וגם בזקנתו. 

אם אתם אם מי מיקירכם סובל מבדידות, כדאי לפנות לטיפול פרטני, טיפול קבוצתי או טיפול בצמד בהקדם האפשרי. היכולת ליצור קשרים יכולה להתפתח בכל גיל! וקיימת בתוכנו גם יכולת לשנות התנהגות למסתגלת יותר. 

כשמצליחים להשתפר ולבצע את השינויים המתאימים, גם אדם שחי שנים ללא קשרים משמעותיים, יכול למצוא עצמו עם חברים חדשים.  

מחברת הכתבה: שירלי קורין

  עו"ס ומטפלת באמצעות וידאו, מנחה קבוצות חברתיות

מספר טלפון:050-6998715

מייל: [email protected]

למעבר לקבוצת הפייסבוק “חבר’ה – קבוצות חברתיות

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
בית בונים רק עם אנשי מקצוע מתאימים
מבצע מורכב כמו בניית בית מחייב לשכור את אנשי המקצוע...
הכשרה מקצועית ומוסמכת
במידה ושקלתן להצטרף לעולם המיוחד של טיפול בנשים בזמן ההיריון...
איך להחזיר את העניין וההנאה לחיי המשפחה שלכם?
שמירה על להבת הזוגיות היא לא דבר של מה בכך,...
קניית דירה – על שום מה ולמה
רכישת דירה, בין אם למגורים או להשקעה, היא החלטה משמעותית...
הכירו את המעצבת שהופכת בתים לאמנות מגורים
אלה מורגן היא דמות מובילה בתעשיית עיצוב הפנים בישראל, עם...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...
איך בוחרים נכון ריצוף לבית
יש לריצוף של הבית השפעה רבה על העיצוב, המראה הכללי...
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
התייחסות מחמירה לעבירות אלימות במשפחה- איך הדבר בא לידי ביטוי?
עבירות אלימות במשפחה נתפסות בעיני החוק ובכלל בעיני החברה בתור...