Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

זריקות להרזיה: כל מה שרציתם לדעת על הפתרון החדשני להשמנת יתר

זריקות להרזיה: כל מה שרציתם לדעת על הפתרון החדשני להשמנת יתר
קרדיט Freepik.com

בחודשים האחרונים כולם מדברים על זריקות להרזיה. האם הן באמת יעילות כל כך? המאבק העולמי בהשמנת יתר עולה מדרגה בשנים האחרונות ומלבד הכדורים, הניתוח הבריאטרי והפגישות עם התזונאית מהקופה, ניתן גם לרכוש זריקות שמבטיחות להשיל קילוגרמים משמעותיים ממשקל הגוף. לפניכם כל מה שצריך לדעת בנושא:

קרדיט Freepik.com

זריקות להרזיה: על מה ולמה?

כידוע, השמנת יתר נובעת ממגוון רחב של גורמים – גנטיים, סביבתיים ורגשיים, מה שגורם לעלייה בסיכון למחלות כמו סוכרת, כלי דם, דום נשימה בשינה ועוד. התודעה הציבורית הרחבה לגבי חשיבות השמירה על משקל תקין דוחפת רבים במשקל יתר, גם בכמה ק\"ג בודדים מעל למשקל התקין, להיכנס לעולם אינסופי ולרוב חזרתי של דיאטות, לרוב בצורה מעגלית כך שנגרמת עלייה חוזרת של המשקל שהושל.

אחת התשובות הרפואיות לבעיה היא זריקות ההרזיה, שמשנות כיום את התפיסה לגבי טיפול בהשמנת יתר. זריקות להרזיה מהוות תרופה לעידוד ירידה במשקל, באמצעות תחושת שובע מוגברת והאטה בקצב הריקון הטבעי של הקיבה. זריקות אלה החלו את דרכן כאמצעי לטיפול במחלת הסוכרת (בשל האצת הפרשת האינסולין מהלבלב והפחתה משמעותית ברמות הסוכר בדם) והתגלו בהמשך כאמצעי מהיר ויעיל להפחתת משקל.

אילו זריקות הרזיה קיימות?

משרד הבריאות הישראלי אישר מספר כמוסות הרזיה בזריקה, שניתנות באופן מבוקר ומחייבות בליווי רפואי ותזונתי לשינוי אורח החיים מכאן והלאה. זריקות אלה ניתנות במרשם רופא בלבד, תוך התאמת תוכנית טיפול אישית ומדויקת לכל מטופל.

אוזמפיק (Ozempic) – זריקת האוזמפיק מחקה את פעילותו של הורמון GLP-1 המעודד הפרשת אינסולין ומווסת את רמות הסוכר בדם, מה שכמובן יעיל לחולי סוכרת אך לא רק. כיום התרופה ניתנת לסובלים מעודף משקל בכפוף לאישור מיוחד ממשרד הבריאות, אם כי דווח בתקשורת בהרחבה על המחסור בזריקות אלה, עקב הביקוש הגבוה להן.

סאקסנדה (Saxenda) – גם היא מייצרת באופן מלאכותי פעילות דומה לזו של הורמון GLP-1 ומביאה בנוסף להאטה בקצב ההתרוקנות של הקיבה, מה שמגביר מאוד את תחושת השובע. זריקות הסקסנדה הן המרכזיות שנרשמות כיום למטופלים כטיפול להשמנת יתר והביקוש אליהן גבוה במיוחד.

בנוסף לכל אלה, קיימות מספר זריקות נוספות שעושות את דרכן לישראל כמו וויגובי (Wegovy TM)  ומונג\'רו (Mounjaro). תרופות נוספות שניתנות בכמוסות במקום בזריקה וקיימות בישראל הן רזין, קונטרייב, ריבלסוס, לומיירה ועוד.

אז למי זה מתאים בעצם?

מי שמוצאים את עצמם נלחמים במשקל העודף, באופן חוזר ונשנה מול דיאטות חסרות הצלחה, יכולים לבחון את האפשרות לקבל זריקות להרזיה במינון מותאם ובפיקוח רפואי. להלן תנאי הסף לקבלת הזריקות:

  • גיל 18 ומעלה (תרופות מיוחדות ניתנות החל מגיל 12 בהתאם למצב הרפואי)
  • BMI (גובה חלקי משקל) של 30 ומעלה, או BMI 27 ומעלה עם סיכון רפואי אחד לפחות שנוגע להשמנה, כמו שומנים בדם או לחץ דם גבוה.
  • אנשים בעלי רקע רפואי משולל מחלות במערכת העיכול, בלוטת התריס, לבלב, ספיגת מזון או סרטן. כמו כן, זריקות אלה אסורות לנשים בהריון ולנשים מניקות.

על ההשפעה, האפקט והתוצאה

זריקות ההרזיה מבוססות על תחושת שובע מוגברת, תוך איזון רמות האינסולין והסוכר. יחד עם זאת, לזריקות יש תופעות לוואי שחשוב להכיר ולהעריך את השפעתן מול הרופא המטפל, בעיקר בשל העובדה שכל אחד יושפע מהן באופן שונה. כך או כך, הזריקות נחשבות לאמצעי מוצלח להפחתה משמעותית ממשקל הגוף, כך שניתן יהיה להשיל כ-5% מהמשקל תוך שלושה חודשים בלבד.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...
איך בוחרים נכון ריצוף לבית
יש לריצוף של הבית השפעה רבה על העיצוב, המראה הכללי...
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
איך יוצרים אירוע מרשים ומכובד?
חברות רבות בישראל כבר רגילות לסטנדרטים הגבוהים של אירועי חברה...
התייחסות מחמירה לעבירות אלימות במשפחה- איך הדבר בא לידי ביטוי?
עבירות אלימות במשפחה נתפסות בעיני החוק ובכלל בעיני החברה בתור...
טיפול שורש או לא? אלה הן האפשרויות העומדות
לא מעט אנשים חוששים מטיפול אצל רופא השיניים, ואיך לא?...
משרד עורכת דין אולגה קוטלניקוב
כאשר משרד עורכי דין, כמו המשרד של אולגה קוטלניקוב, מציע תחת...
שינה איכותית ובריאה
על מנת שתוכלו לישון בצורה נוחה במיוחד תוכלו לעשות שימוש...