Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

ילד מאומץ וירושה

ילד מאומץ וירושה
תמונה באדיבות: pixabay

חוק הירושה (התשכ"ה – 1965), והתיקונים אשר הוכנו בו עד לזה האחרון בשנת 2012, קובעים מעמד השואף להיות זהה, עבור ילד מאומץ בשעה של התמודדות עם חלוקת נכסים של משפחתו המאמצת. בהנחה שהילד המאומץ גדל במשפחה אוהבת, ושמעמדו במהלך חייו לא היה שונה ממעמדו של ילד ביולוגי, קובע החוק כי מעמדו גם בדיני הירושה הוא זהה – או כמעט זהה – לזה של הילד הביולוגי, וכי הוא זכאי לרשת את הוריו המאמצים באופן שווה עם כל אחיו – מאומצים או ביולוגיים. מה עושים במצב שיש הבדלים במעמדו של ילד מאומץ בחוקי הירושה, וכיצד מבטיחים חלוקה רצויה של הרכוש לאחר המוות, לילדים מאומצים וביולוגיים? על כך ועוד – במאמר שלפניכם

ילד מאומץ – זכאי לרשת את כל משפחתו המאמצת

הבחירה לאמץ ילד, הינה בחירה אשר מאפשרת לזוג הורים בישראל לקבל לחזקתם, להפוך אפוטרופוסים על פי חוק, של ילד אותו הם יגדלו ולו הם ישמשו ההורים הבלעדיים והיחידים. גם בתחום דיני הירושה, הוריו המאמצים של הילד הם ההורים שלו לכל דבר ועניין והוא זכאי לרשת אותם. במקרה של פטירת הילד המאומץ לפני הוריו – הם זכאים לרשת אותו (ממש כמו בילדים ביולוגיים).

בשנת 2012 אושר תיקון 13 לחוק הירושה, אשר קבע כי לא רק את ההורים הביולוגיים זכאי הילד המאומץ לרשת – אלא את כל קרובי המשפחה. טרם אישור התיקון לחוק, היה הילד המאומץ לא זכאי לרשת את קרובי המשפחה לאחר מות הוריו המאמצים, מה שיצר עיוות משמעותי באופן חלוקת הרכוש במקרים כאלה, בין האחים הביולוגיים למאומצים. כיום, השווה החוק את זכויות הילדים המאומצים לאלה של הילדים הביולוגיים, כך שלדוגמה – לאחר מות ההורים המאמצים, עם מות הסבים – יורשים אותם בחלוקה שווה הילדים הביולוגיים והילדים המאומצים.

הבדל אחד שעדיין קיים במעמד המשפטי של ילדים מאומצים ביחס לזה של ילדים ביולוגיים – הוא שילדים מאומצים זכאים גם לרשת את הוריהם הביולוגיים, אלא אם קיימת צוואה תקנית הקובעת חלוקה אחרת של הרכוש. במצב הפוך, בו הילד המאומץ נפטר לפני הוריו, זכאים לרשת אותו משפחתו המאמצת אך לא המשפחה הביולוגית שלו.

מה קורה אם חלוקת הרכוש על פי חוק אינה החלוקה הרצויה?

בישראל, נחלק לאחר המוות רכושו של הנפטר על פי חוק הירושה, באין צוואה כתובה על פי חוק. ארבע דרכים ישנן לכתוב צוואה (צוואה בכתב יד, צוואה בעדים, צוואה בפני רשות או צוואה בעל פה – במקרים בהם המצווה הוא שכיב מרע – כלומר, עומד לפני מותו). צוואה תקפה הינה המסמך הקובע כיצד יחולק רכושו של אדם, ובהינתן צוואה כזו – תוכנה הוא זה שיקבע את חלוקת העיזבון, ולא חוק הירושות. על כן, בכל מקרה בו מעוניין המוריש לקבוע בעצמו אופן חלוקה אחרת לרכושו, הוא זכאי לעשות כן, על ידי כתיבת צוואה.

מומלץ להיוועץ בעורך דין לצוואות המנוסה בכתיבת צוואה, כמו גם בהתמודדות עם קיום צוואה מורכבת. פנו אל צוות עורכי הדין לענייני משפחה של משרד וינגסט ושות', המתמחים בדיני צוואות וירושות, שישמחו ללוות ולייעץ.

תמונה באדיבות: pixabay

 

 

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
גישה עדינה לירידה במשקל לאחר לידה
חוויית ההיריון, הלידה והבאת חיים חדשים לעולם היא יוצאת דופן...
בדיקות לפני קניית דירה - מה הכרחי לעשות?
בדיקות לפני קניית דירה נעשות למטרות שונות, ובין היתר, לטובת...
יועץ עסקי מומלץ
קידום ופיתוח של עסק הוא לא דבר פשוט, בייחוד במדינתנו...
פרקט spc
עולם הפרקטים הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות והרבה יותר אנשים...
לחבר בין ההיסטוריה לבין ההווה היהודי
מדינת ישראל היא נס גלוי וככל שאנחנו מתחברים יותר להיסטוריה...
איך תבחרו מעצבת פנים מומחית?
תכנון ייחודי לכל נכס בשביל לתכנן את הבית שלכם, העסק או...
מדוע חשוב למצוא מוסך טוב, אמין וזו שיענה לכל הצרכים שלנו בנוגע לרכב
מתי אני צריך עזרה של מוסך לצערנו כפי שכולנו ראינו בתוכניות...
מה הקשר בין בטיחות מזון לבין רישיון עסק?
בטיחות מזון חוק רישוי העסקים בישראל קובע לכל בעל עסק שעוסק...