Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כל מה שרציתם לדעת על מחלות עיניים נפוצות

כל מה שרציתם לדעת על מחלות עיניים נפוצות

חלק מהבעיות הנפוצות ביותר במחלות העיניים הן:

• Amblyopia – עין עצלה

• Presbyopia – זוקן ראייה

• Floaters – צַפוֹנִים, עצמים צפים בעין.

• עיניים יבשות

• עיניים דומעות

• קטרקט

• דלקת הלחמית

•  פגיעה בקרנית

Amblyopia – עין עצלה – מוחם של ילדים ותינוקות "לא סובל" תמונה כפולה לכן הוא "מכבה" את הראייה בעין החלשה יותר. אובדן ראייה זה נקרא "עין עצלה" או אמבליופיה. במילים אחרות אפשר להגיד שעין עצלה היא מקרה שבו עין בריאה אינה רואה. אבדן ראייה זה יכול להיות הפיך אם מטפלים בבעיה במהלך הילדות. עין עצלה יכולה לנבוע גם מבעיות כמו צניחת העפעף (ptosis) או בעיה משמעותית בשבירת האור בתוך העין.

Presbyopia – זוקן ראייה – פרסביופיה היא אובדן היכולת לראות אובייקטים קרובים או לקרוא טקסט באופן ברור. זהו תהליך נורמלי שמתרחש אט אט לאורך החיים אבל בדרך כלל לא מבחינים בשינוי עד שמגיעים לגיל 40 פלוס. את הפרסביופיה אפשר לתקן עם משקפי קריאה כאשר משקפיים דו מוקדיים (מולטי פוקאל) מאפשרים לראות בצורה ברורה גם מקרוב וגם מרחוק.

Floatersצַפוֹנִים, עצמים צפים בעין – אלה כתמים זעירים שצפים על פני שדה הראייה. רוב האנשים שמים אליהם לב כשהם בחדר מואר היטב או שוהים בחוץ ביום בהיר. הצַפוֹנִים נחשבים לעיתים קרובות כנורמליים, אבל לפעמים הם גם מעידים על בעיה חמורה יותר בעיניים כגון היפרדות של הרשתית, במיוחד אם הצַפוֹנִים מלווים בהבזקי אור או בהקטנת שדה הראייה, כאילו וילון מוסט על פני העין. חשוב להתייעץ עם רופא.

עיניים יבשות – מצב שבו בלוטות הדמעות לא מייצרות מספיק דמעות. עיניים יבשות גורמות לגירוד, צריבה ולעיתים נדירות גם לאובדן הראייה. לפעמים טיפות עיניים מיוחדות שמדמות דמעות יכולות לעזור, ובמקרים חמורים ניתוח יכול לעזור.

עיניים דומעות – דמעות רבות מדי עלולות לנבוע מרגישות לשינויים באור, ברוח או בטמפרטורה. אפשר להגן על העיניים עם משקפי שמש ולפתור את הבעיה. לפעמים זה מעיד על דלקת עיניים או על צינור דמעות חסום.

קטרקט – אזורים מעוננים שמתפתחים בעדשת העין. בעין בריאה העדשה שקופה כמו עדשת מצלמה ולאור אין בעיה לעבור דרכה אל הרשתית. כאשר מתפתח קטרקט האור לא יכול לעבור בקלות והראייה מתקלקלת. לפעמים הקטרקט נוצר לאט וללא כאב תוך שהוא גורם לעיניים דומעות או אדמומיות. אם המצב משפיע על הראייה אפשר להיעזר בניתוח להחלפת העדשה.

דלקת הלחמית – לחמית היא קרום לח ושקוף שמכסה את גלגל העין והעפעף הפנימי. דלקת הלחמית יכולה לגרום לאדמומיות, גירוד, צריבה, פריקה, קריאה או תחושה שמשהו נכנס לעין. הדלקת יכולה להיגרם בכול גיל על ידי זיהום, חשיפה לכימיקלים ולחומרים מגרים או בגלל אלרגיות. זוהי דלקת מדבקת שאם היא מזוהה ומטופלת מידית, היא אינה פוגעת בראייה.

פגיעה בקרנית – הקרנית היא ה"חלון" הכיפתי השקוף בחלק הקדמי של העין. הקרנית עוזרת למקד את האור שחודר לעין. מחלה, פגיעה, זיהום וחשיפה לחומרים רעילים עלולים לגרום נזק לקרנית וליצור עיניים אדומות, דומעות, כואבות והחלשת הראייה. הטיפולים בתופעה זו כוללים התאמה של מרשם המשקפיים, טיפות עיניים, תרופות או ניתוח.

המאמר נכתב באדיבות אקיוביו

• לקריאה בנושא כיצד לשמור על בריאות העין לחץ כאן

 

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך לתכנן פרישה?
לישראלים רבים אין מושג לגבי מצב החיסכון הפנסיוני. בחלק מהמקרים,...
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
לשדרג את אופן הבישול בבית
לשדרג את אופן הבישול בבית
אחת מן הדרכים המושלמות והטובות ביותר לשדרג את מראה המטבח...
וילונות המותאמים למשרדים
וילון משרדי הוא בעל תפקיד חשוב ביצירת סביבת עבודה מקצועית...
איך אני אדע אם הבנק יהיה מוכן לתת לי משכנתא לרכישת דירה
כל אדם שרוצה לבצע רכישה גדולה במהלך חייו, לדוגמא לקנות...
למה כדאי לשים לפני שפותחים תיק השקעות (טיפים)
פתיחת תיק השקעות מוגדרת כפעולה קלה מתמיד. ניתן לפתוח תיקי...
רוצים אריכות ימים? הטופס ממתין לכם בבנק וכדאי להכיר אותו
אחד הטפסים החשובים בניהול חשבון משותף – טופס אריכות ימים...
היתרונות של טיפול מהיר בבעיות דירוג אשראי
דירוג האשראי הוא הכלי החזק ביותר שעומד היום לרשותם של...
למעלה ולמטה: מתי זה נכון לקחת הלוואה
הלוואה היא אחד הפתרונות בסל הכלים של מי שזקוק למימון...
לנוע באופן נוח וכיפי
על מנת להתנייד בצורה נוחה ומדהימה עם הילד החדש שלכם...