Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

לא שכחנו אותך שרה אהרונסון

לא שכחנו אותך שרה אהרונסון

שרה אהרונסון נולדה בזכרון יעקב. משפחת אהרונסון נחשבה למשפחה אמידה ומבוססת. האח הבכור אהרון, היה אגרונום בעל שם עולמי בזכות גילוי "אם החיטה". ילדי משפחת אהרונסון היו "האליטה העברית החדשה". חדורי אהבה לארץ דברו עברית, טיילו בארץ לאורכה ולרוחבה והקימו ארגונים חשאיים כדוגמת "הגדעונים" במטרה להגן על רכושם וכבודם.

שרה בלטה במיוחד בחריפות שכלה ושליטתה בשפה העברית אך הייתה בקיאה גם ביידיש, תורכית,צרפתית, ערבית ואנגלית. היא למדה אגרונומיה ובוטניקה, וליוותה את אהרון במסעותיו בארץ לאיסוף צמחים, מינרלים ואדמה והייתה גם רוכבת סוסים מיומנת שידעה להשתמש ברובה. באותו יום גורלי בו הגיע פרש יפה תואר רכוב על סוסו כשכפייה ערבית כרוכה על צווארו השתנו חייה.

היה זה אבשלום פיינברג, השכן מחדרה שבא להיות עוזרו של אהרון אהרונסון בחווה החקלאית בעתלית. שרה התאהבה בו עד כלות. אי אפשר להאשים אותה, כל אחד שפגש בעלם הכריזמטי הזה התאהב בו עד כלות. גם רבקה, אחות שרה התאהבה בו עד כלות….. אבשלום הרומנטיקן חילק את אהבתו בין שתי האחיות והרבה לכתוב לכל אחת מהן מכתבי אהבה לוהטים כשכל מכתב מתחיל בכינויי אהבה מרטיט "חתלתולי החמוד", "חביבון שלי", "נשמת דמי", "ילדת לבבי" ועוד ועוד… בבית לא אהבו את פרשת האהבים הדואלית הזו שהביאה למתח וסיכסוכים בין האחיות, הפתרון הכואב היה להגלות את שרה מהבית ולהשיאה לסוחר יהודי בולגרי שחי באיסטנבול.

שרה הדעתנית והחכמה לא השלימה עם הגזרה ולאחר שנה חזרה הביתה, לזכרון יעקב ולזרועות אהובה אבשלום. היא מצטרפת מיד לארגון ניל"י שהקים אחיה אהרון ביחד עם אבשלום פיינברג, יוסף לישנסקי, נעמן בלקינד ואחרים…. היישוב היהודי ובמיוחד תושבי זכרון יעקב לא אהדו כלל את ארגון המחתרת ניל"י וחששו פן יבולע להם מהשלטונות התורכים לכשיתגלה. בגלל יונת דואר אחת, צחורת כנף, שלרגלה הוצמדה הודעה מוצפנת לבריטים נטרפו באחת כל הקלפים. התורכים הבינו מעל לכל ספק שבארץ פועלת רשת ריגול והחלו בחקירות שבסופם נתפסו כל בני אהרונסון ששהו באותו זמן בארץ.

 שרה מספיקה לכתוב מכתב אחרון: "….פשוט מסרו עלינו. אנחנו במצב רע מאד. אני עוד יותר מכולם, כי כל האשמה מוטלת עלי. אני קיבלתי מכות רצח ואסרוני בחבלים. זכור אתה לספר את כל צרותינו לאלה שיבואו אחרינו".

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
הורים זה הזמן לגרום לילדיכם לקחת חלק בקדמה
בנוף הטכנולוגי המתקדם במהירות של היום, הצגת ילדים לרובוטיקה בגיל...
מצדיעים לשורדי השואה
אירוע ההוקרה השנתי לשורדי ושורדות שואה בגבעתיים, נערך בתיאטרון גבעתיים מאות...
מכללת קוד והייטק לילדים
העולם משתנה במהירות, והטכנולוגיה מתקדמת מהר יותר מאי פעם. מה...
טבע אורבני בעין העדשה
נמרוד שחם, הדס צורף ועדי זהר הם הזוכים בתחרות "צילום...
הדשן בגן רבקה ירוק יותר. לראשונה בגבעתיים: קומפוסטר לשימוש חופשי של התושבים
היחידה לקיימות באגף שפ"ע הקימה את המדשן (קומפוסטר) העירוני הראשון...
איך לבחור מסעדה חלבית בצפון?
תחילה, ניתן לומר באופן חד משמעי כי בעת בה אנו...
גוזרים את הסרט: מתחם גני הילדים החדש נחנך באופן רשמי
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: " מדובר במבנה מודרני בעל...
קרקע פורייה לתחילתה של ידידות מופלאה
מחזור נוסף של הפרויקט המוצלח "מרפסות פורחות בגבעתיים" יוצא לדרך לאור...