Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

למה צו ירושה חשוב?

למה צו ירושה חשוב?
(צילום באדיבות pixabay)
(צילום באדיבות pixabay)

מוות, מטבע הדברים, הוא אף פעם לא נושא שאנחנו ששים לחשוב עליו או לעסוק בו. על כן, אין זה פלא שאנשים רבים אינם רושמים צוואה מפורטת בטרם מותם – מה שמשאיר את העיזבון שלהם ללא הנחיות חלוקה ספציפיות. במקרים אלו ניתן להוציא צו ירושה לנכסיו של הנפטר, אשר מטרתו להסדיר את חלוקת העיזבון שלו בין הזכאים לו.

מהו צו ירושה?

צו ירושה הינו כאמור מסמך משפטי אשר נועד להסדיר את חלוקת העיזבון של הנפטר. עם זאת, יש לדעת כי הצו אינו מגדיר את העיזבון עצמו, אלא אך ורק את היורשים אשר זכאים לקבל לידיהם את העיזבון. כמו כן, הוא מפרט את חלקו של כל אחד מהיורשים מתוך העיזבון. ניתן לקבל אותו משני מוסדות – הרשם לענייני משפחה אשר המנוח התגורר בתחום פעולתו בעת פטירתו או מאחד מבתי הדין הרבניים.

כיצד מוציאים צו ירושה?

על מנת להוציא את צו הירושה יש להגיש את הבקשה חתומה על ידי סמכות משפטית או ראש הרשות המקומית, כשבנוסף אליה מצורפים מסמכים שונים, כמו למשל, אסמכתא על תשלום האגרה, תעודת הפטירה של המנוח, אישור על משלוח הודעות לכל היורשים באמצעות דואר רשום, ייפויי כוח ועוד. לאחר הגשת הבקשה היא מועברת ללשכת האפוטרופוס הכללי אשר בוחר בתוך 45 ימים האם לאשר את הבקשה כלשונה, לבקש השלמה של פרטים חסרים או להעביר את ההכרעה לבית המשפט לענייני משפחה. כמו כן, מפרסם האפוטרופוס הכללי הודעות בעיתונות הכתובה על מנת לאפשר לציבור להתנגד למתן הצו. במידה ולא התקבלה התנגדות בתוך שבועיים מיום פרסום ההודעה, הוא יינתן ויישמר גם במאגר הממוחשב מטעם המדינה.

הגשת הבקשה – באופן עצמאי או דרך עורך דין?

חשוב לדעת כי ניתן להגיש בקשה לצו גם באופן עצמאי. עם זאת, יש לזכור כי מדובר בהליך פורמאלי אשר חייב להתבצע באופן מדויק ועל פי הוראות החוק. על כן, תהליך ההגשה עלול לארוך זמן רב עבור מי שאינו בעל אוריינטציה משפטית. כמו כן, במידה והבקשה תוגש באופן שאינו תואם את ההוראות בצורה מלאה או שיחסרו בה פרטים מסוימים היא צפויה להתעכב זמן רב במסדרונות הבירוקרטיה. לכן במידה וחשוב לכם לקבל את המסמך באופן מהיר וללא גרירת רגליים, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין לענייני משפחה אשר ידע לבצע את התהליך בזריזות וביעילות במסלול הנכון ביותר. אם בכל זאת בחרתם להגיש את צו הירושה באופן עצמאי, כדאי לדעת שהגשתו באופן מקוון דרך האינטרנט תזכה אתכם בהנחה של 15% מסך האגרה.

למה צו ירושה הוא כל כך חשוב?

צו ירושה מסייע למנוע ריבים וסכוכים בין האנשים השונים הטוענים לזכויות על העיזבון. באמצעותו ניתן לקבוע באופן פשוט יחסית מי יקבל את הירושה ואיזה חלק ממנה, מה שיכול למנוע ריבים בין בני המשפחה השונים.

האם המשפחה יכולה להתנגד לצו הירושה?

ניתן להתנגד בתוך 14 יום ממועד פרסומו בעיתון במידה וידוע על קיומה של צוואה או שישנם יורשים נוספים שלא הוזכרו בבקשה. במקרה כזה תועבר בחינת הבקשה לבית המשפט לענייני משפחה. ישנם מספר מקרים נוספים שבהם תועבר הבקשה לבית המשפט – בין היתר כאשר המדינה הינה צד בבקשה, כאשר היועץ המשפטי לממשה מעורב בבקשה, כאשר האפוטרופוס הכללי מייצג חסוי, קטין או נעדר, כאשר לא ברור על פי איזה דין יש לנהוג (במידה ומדובר בהליך שמערב מספר מדינות) או מתוקף החלטתו של הרשם לענייני ירושה.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך לתכנן פרישה?
לישראלים רבים אין מושג לגבי מצב החיסכון הפנסיוני. בחלק מהמקרים,...
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
לשדרג את אופן הבישול בבית
לשדרג את אופן הבישול בבית
אחת מן הדרכים המושלמות והטובות ביותר לשדרג את מראה המטבח...
וילונות המותאמים למשרדים
וילון משרדי הוא בעל תפקיד חשוב ביצירת סביבת עבודה מקצועית...
איך אני אדע אם הבנק יהיה מוכן לתת לי משכנתא לרכישת דירה
כל אדם שרוצה לבצע רכישה גדולה במהלך חייו, לדוגמא לקנות...
למה כדאי לשים לפני שפותחים תיק השקעות (טיפים)
פתיחת תיק השקעות מוגדרת כפעולה קלה מתמיד. ניתן לפתוח תיקי...
רוצים אריכות ימים? הטופס ממתין לכם בבנק וכדאי להכיר אותו
אחד הטפסים החשובים בניהול חשבון משותף – טופס אריכות ימים...
היתרונות של טיפול מהיר בבעיות דירוג אשראי
דירוג האשראי הוא הכלי החזק ביותר שעומד היום לרשותם של...
למעלה ולמטה: מתי זה נכון לקחת הלוואה
הלוואה היא אחד הפתרונות בסל הכלים של מי שזקוק למימון...
לנוע באופן נוח וכיפי
על מנת להתנייד בצורה נוחה ומדהימה עם הילד החדש שלכם...