Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מגרד גם בחורף

מגרד גם בחורף

האם יש אלרגיות גם בחורף? בהחלט, והסיבות להן יכולות להיות שונות. הגורמים לגירוד יכולים להיות על רקע של טפילים חיצוניים או אלרגיות כתוצאה מגורמים סביבתיים אחרים. הטפילים החיצוניים העלולים לגרום לאלרגיה כוללים פרעושים, אקריות מסוג sarcoptic mange הידועים כסקביאס, או פטריות למיניהן. כל הטפילים הללו עלולים להופיע גם בחורף וכולם עלולים לגרום לגירוד. לעיתים הסימנים המופיעים על בעל החיים המתגרד דומים ולכן לא תמיד קל לדעת רק על סמך מראה במה מדובר. במקרה ויש חשד כי מדובר בפטרת או סקביאס יש צורך לקחת בדיקה לתרבית פטריות או מגרד עור.

מה היא אלרגיה? אלרגיה היא למעשה מצב של רגישות יתר של הגוף בחשיפה לגורם מסוים הנקרא אלרגן. בעת החשיפה לחומר אלרגני המערכת החיסונית של הגוף יוצרת נוגדנים מסוג IgE. נוגדנים אלו נקשרים לתאים הקרויים תאי מאסט (mast)אשר בתגובה משחררים כימיקלים מסוימים, ביניהם היסטמין, אשר יוצרים את התגובה האלרגית. בני אדם המפתחים אלרגיה כלשהי יראו לרוב סימנים של עיניים דומעות, אף מנוזל, התעטשויות. בכלבים וחתולים לעומת זאת, האלרגיות בדרך כלל תבואנה לידי ביטוי בבעיות עור. הסימנים הם רבים, אך לרוב נראה סימנים של אדמומיות, גירוד, נשירת שיער, דלקות אוזניים חוזרות, ליקוק כפות רגליים.

האם קיימים פרעושים בחורף? האלרגיה הנפוצה ביותר בכלבים ובחתולים היא אלרגיה לפרעושים. הנה עוד מיתוס שנפריח: גם בחורף יש פרעושים. נכון שלא תמיד רואים אותם אך זה לא אומר שהם אינם שם. מספיק שרק פרעוש אחד יעקוץ בעל חיים אשר רגיש לפרעושים, על מנת לעורר תגובה אלרגית חריפה. תחושת הגירוד עלולה להישאר גם מספר ימים לאחר שהפרעוש עקץ בעל החיים. מסיבה זו, בבואנו לטפל בתופעה של גירוד ואלרגיה בחיית המחמד שלנו, דבר ראשון יש להקפיד על טיפול מונע פרעושים לאורך כל חודשי השנה. כמו כן, נוכחות של פרעושים יכולה להחריף את הגירודים גם אם הסיבה הראשונית לגירוד איננה עקיצת הפרעוש, לכן חשוב כל כך להקפיד על טיפול מונע. חשוב להיזהר בבחירת חמרי ההדברה ובאופן השימוש בהם, על מנת למנוע גרימת נזק לבעל-החיים.

"הכלב שלי אוכל את אותו מזון כבר שנים, איך יתכן שהוא אלרגי למזון?" אלרגיה למזון הינה אלרגיה נפוצה נוספת. גם אם כלבנו אוכל את אותו מזון כבר שנים הוא עדין יכול לפתח אלרגיה למזון. רגישות היתר לרוב נובעת מחשיפה לאחד מהרכיבים העיקריים המרכיבים את הדיאטה כמו למשל בקר, עוף, תירס וכו'. על מנת לדעת אם בעל החיים שלנו אכן סובל מאלרגיה למזון יש להחליף לו את האוכל למזון היפואלרגני המכיל בתוכו רכיבים שבעל החיים לעולם לא נחשף אליהם. יש לתת לו לאכול אך ורק את מזון זה לתקופה של 3 חודשים. בתום התקופה, במידה והסימנים נעלמו יש לחזור ולהאכיל את הכלב במזון הקודם ולראות אם סימני הגירוד חוזרים. אם הסימנים חוזרים ככל הנראה מדובר באלרגיה למזון ואז יש לחזור ולהאכיל את המזון ההיפואלרגני לכל החיים.

אלרגיה לחומרים סביבתיים-אטופי אלרגיה נפוצה נוספת היא אטופי. אטופי למעשה היא אלרגיה לחומרים שונים הנמצאים בסביבה כמו למשל דשא, פריחה, עצים, אקריות אבק, עובש וכו'. אז נכון שבחורף באמת יש פחות פריחה אך בסביבה ישנם גורמים נוספים היכולים להוות אלרגנים ולגרום לתופעה של רגישות יתר כמו קרדית אבק הבית או עובשים למיניהם. בחלק גדול מהמקרים, הסימנים לכל האלרגיות מאוד דומים זה לזה ולכן על מנת למצוא את מקור האלרגיה יש לשלול חשיפה לפרעושים, טפילים חיצוניים אחרים ולפעמים אף לשנות את המזון. לאחר ששללנו את גורמי האלרגיה האחרים ניתן לבצע מבחני רגישות לחומרים שונים בסביבה על מנת למצוא הגורם לאלרגיה ולטפל בו.

זיהומים משניים ברגע שמתחילה האלרגיה מתחילים הגירודים, הרבה פעמים ללא קשר לסיבה הראשונית שגרמה לאלרגיה יש גם זיהום משני עקב הגירוד הממושך של בעל החיים. הזיהום המשני יכול להיות על רקע של חיידקים או שמרים ולכן במרבית מהמקרים בנוסף לטיפול באלרגיה יש לטפל בזיהום המשני. הטיפול לרוב כולל טיפול אנטיביוטי ממושך או שימוש בתכשירים שונים כנגד שמרים. במקרים חמורים בהם הגירוד הוא מאוד אינטנסיבי, יש לטפל בחומרים המונעים גירוד כמו למשל סטרואידים, תרופות אנטי היסטמיניות וחומצות שומן (אומגה 3 ואומגה 6). במקרים מסוימים מומלץ אף לעשות אמבטיות שבועיות עם שמפו מיוחד אשר מוריד את עוצמת הגירוד.

לצערנו אין תרופת פלא לאלרגיות והרבה פעמים הכלב או החתול יסבלו מבעיה זו לאורך כל ימי חייהם. אך על ידי הטיפול באלרגיה נוכל לשפר את המצב ולהוריד את הנזק למינימום.

הכותבת הינה ווטרינרית, המנהלת והבעלים של המרכז הרפואי לחיות מחמד ברמת-גן. האתר של ד"ר סמדר טל www.smadartal.co.il

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
גישה עדינה לירידה במשקל לאחר לידה
חוויית ההיריון, הלידה והבאת חיים חדשים לעולם היא יוצאת דופן...
בדיקות לפני קניית דירה - מה הכרחי לעשות?
בדיקות לפני קניית דירה נעשות למטרות שונות, ובין היתר, לטובת...
יועץ עסקי מומלץ
קידום ופיתוח של עסק הוא לא דבר פשוט, בייחוד במדינתנו...
פרקט spc
עולם הפרקטים הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות והרבה יותר אנשים...
לחבר בין ההיסטוריה לבין ההווה היהודי
מדינת ישראל היא נס גלוי וככל שאנחנו מתחברים יותר להיסטוריה...
איך תבחרו מעצבת פנים מומחית?
תכנון ייחודי לכל נכס בשביל לתכנן את הבית שלכם, העסק או...
מדוע חשוב למצוא מוסך טוב, אמין וזו שיענה לכל הצרכים שלנו בנוגע לרכב
מתי אני צריך עזרה של מוסך לצערנו כפי שכולנו ראינו בתוכניות...
מה הקשר בין בטיחות מזון לבין רישיון עסק?
בטיחות מזון חוק רישוי העסקים בישראל קובע לכל בעל עסק שעוסק...