Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מהי העלות של ניהול תביעה משפטית?

מהי העלות של ניהול תביעה משפטית?
קרדיט pixabay

הצדק הנו ערך יקר. אנשים מוכנים לעצור חיים שלמים על מנת להוציא את הצדק לאור, למצוא את האשמים, להרתיע, לזכות בפיצוי, לנקות את שמם, להעמיד גופים במקומם וכדומה, אך לצד העובדה שמשפט יכול להעניק מענה מלא עבור כל אחד מהנדבכים, גם יש להבין שניהול תביעה משפטית אינו בחינם, ולא פעם ההוצאות משמעותיות, ועל כן אנשים למדו לבחון שלושה פרמטרים לפני שהם יוצאים למערכה: איזו סכום פיצוי הם אמורים לקבל, כמה יש להוציא מהכיס ומהם הסיכויים לצאת מנצחים.

מהי העלות של ניהול תביעה משפטית?
קרדיט pixabay

שכר טרחה

מראש נציין שכל מקרה ראוי לבחון בנפרד, כאשר יש להפריד בין התחומים השונים, ולו מבחינת שכר טרחה. כך למשל על שירותיו של עו"ד רשלנות רפואית אין לשלם מהכיס, אלא שכרו מותנה בניצחון. בהנחה והוא אכן השיג הכרעה, שכרו יגולם כאחוז (דינאמי ומוסכם מראש) מסך הפיצוי שמועבר לתובע. עם זאת, כשמדובר בשירותיו של עו"ד לענייני תאונות דרכים, הרי שאז שכר הטרחה יעמוד על 13% – רף עליון שהחוק אינו מאפשר לעבור ואילו כשמדובר במשפט פלילי, הרי ששכר הטרחה ללא גבולות, בקלות עשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים.

הוצאות משלימות

לצד שכר טרחה קיימות הוצאות נוספות, כגון הוצאה על שיחת ייעוץ שעבורה הרבה פעמים אין צורך לשלם (אך גם היא יכולה לעלות 500 ש"ח), הוצאה על ישיבת בית המשפט (לרוב התשלום נע בין 200 ל500 דולר) והוצאה על אגרה (1,029 ש"ח עבור בית המשפט המחוזי ו584 ש"ח עבור בית משפט השלום), כאשר מחצית מסך האגרה נהוג לשלם בעת פתיחת התיק ואילו את החצי הנוסף לאחר מכן – עד כשלושה שבועות לפני שלב דיון ההוכחות, ופה מוטב לדעת שאם המשפט הגיע לסיומו מבלי שנשמעו עדים (גם זה קורה) ייחסך הצורך לשלם את החצי השני, ואם הוא כבר שולם הוא פשוט יוחזר – כולל הפרשי הצמדה וריבית.

משתנים משפיעים

הרבה פעמים קשה מראש לנבא מה תהיה סך ההוצאה, וזאת כי קיימים מגוון משתנים משפיעים. כך למשל בית המשפט עשוי להמליץ לתובעים למשוך את התביעה (כיוון שהסיכוי לזכות קלוש) ובתמורה לזמן שנחסך בית המשפט מבטל את ההוצאות, או פשוט מעניק "הנחה". דוגמאות נוספות? שופטים עשויים להפעיל שיקולים מוסריים, למשל אם הוגשה תובענה ייצוגית, בית המשפט יכול להחליט למזער את הוצאות התובעים, מתוך מטרה לגרום לאנשים נוספים להגן על האינטרסים של הכלל, ואף בבית המשפט לעבודה נהוג שלא לפסוק הוצאות משפט (בשל ההבנה שלרוב התובע הנו הצד החלש), אך אם התביעה נתפשת כמופרכת, הרי שאז כן ידרשו הוצאות משפט.

תוצאה לצד הוצאה

אם נסכם, נציין שקיימים הרבה משתנים, ולא כולם צפויים. עם זאת, כאשר מוצאים עורך דין מקצועי ובעל הניסיון הנחוץ בנישה המדוברת, ניתן להתחיל את התהליך עם כמה שיותר מידע, כולל מידע שנוגע לסך התוצאה וההוצאה, משמע מתאפשר לקבל החלטה מושכלת. עוד נחדד שלהבדיל ממגוון תרחישים אחרים, במקרה זה הרבה פעמים כן שווה לפנות לעו"ד יותר יקר, כי גם אם יש לשלם יותר, צריך לזכור שהוא יכול לשנות את סך התמונה, להפוך הפסד לניצחון וסכום מזערי לסכום פיצוי משמעותי. לאור הדברים הצעד הראשון שצריך לעשות הוא להחליט שמוכנים לעמוד לקראת תהליך ארוך ולחפש אחר עו"ד איכותי ובעל רזומה מדהים, כזה שיוביל לתרחיש הטוב ביותר. החיפוש עשוי לקחת זמן, אך ללא ספק יתגלם כמשתלם.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
הכשרה מקצועית ומוסמכת
במידה ושקלתן להצטרף לעולם המיוחד של טיפול בנשים בזמן ההיריון...
איך להחזיר את העניין וההנאה לחיי המשפחה שלכם?
שמירה על להבת הזוגיות היא לא דבר של מה בכך,...
קניית דירה – על שום מה ולמה
רכישת דירה, בין אם למגורים או להשקעה, היא החלטה משמעותית...
איך הכי כדאי להשקות את הגינה
השקיה נכונה היא המפתח לגינה פורחת. אם יש לכם גינה...
כשאתם זקוקים לעזרה משפטית יש מי שעומד לצדכם
גם אזרחים נורמטיביים לגמרי נזקקים לשירותי עורך דין בהזדמנויות שונות...
הכירו את המעצבת שהופכת בתים לאמנות מגורים
אלה מורגן היא דמות מובילה בתעשיית עיצוב הפנים בישראל, עם...
איך מטפלים בקשיים רגשיים ולמה זה כל כך חשוב
מחלה בנפש, לא משנה מדוע זו הופיעה, היא מחלה לכל...
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...