חינוך חברתי וקהילתי הוא אחד הנושאים החשובים ביותר ויש מודעות גבוהה לכך שנושאים אלה חייבים להוות חלק בלתי נפרד בתוכנית הלימודים של כל הגילאים. המודעות לחברתיות, לקהילה ולקבוצות שווים גבוהה מאד כיום וכל אחד רוצה וצריך לדעת שהוא מוקף באנשים ומהווה חלק בלתי נפרד מקבוצות משמעותיות שמעצבות אותו ואת מי ומה שהוא. לשם כך צריך שלכל מורה יהיה מערך שיעור חינוך חברתי שיתאים לו ולאני מאמין החינוכי שלו, יתאים לכיתה, לגילאי התלמידים ולרמה האישית שלהם וכמובן יהווה חלק בלתי נפרד מהשקפת העולם החינוכית של בית החינוך שבו הוא פועל ומלמד.
על מה מבוסס מערך שיעור חינוך חברתי?
מכיוון שמדובר בנושא משמעותי שיש לו חשיבות יישומית ומעשית הרי שאין טעם שהמורה יעמוד מול הכיתה וידקלם דברים אלא יש חשיבות לעשייה שלהם ולהשתתפות פעילה מצדם במהלך השיעור. מערך שיעור חינוך חברתי צריך לכלול מושגים כמו ערבות הדדית, עזרה ללא תנאי, עמידה לצד האחר, קבלת השונה, ריבוי דעות והפנמה של כל מיני דעות, מחשבות או רעיונות. על מנת שכל אלה אכן יהיו במודעות של התלמידים הם צריכים לפעול, להביא את הכישורים והיכולות שלהם לידי ביטוי מעשי וכמובן להבין בדיוק מה מצופה מהם ואיך הם יכולים ליישם את זה בצורה הכי טובה, מושכלת ונכונה.
המשמעות של עבודה עם מערך שיעור צמוד
מורים אחראיים לוקחים ברצינות את השיעורים שהם מעבירים ומתכוננים לקראתם לא מעט. הם רוצים לוודא שהתלמידים אכן מבינים ומפנימים את מטרת העל של השיעור ולכן בעזרת מערך שיעור חינוך חברתי הם יכולים לעקוב אחרי התקדמות השיעור ולוודא שהם לא שוכחים שום דבר שחשוב להם שיהווה חלק מהשיעור. רק בדרך זו הם מבטיחים שאכן התלמידים יפנימו את הנושא של קהילה ומעגלים חברתיים קרובים ורחוקים ועם הזמן יהפכו לאנשים בוגרים שנוהגים בחמלה, בערבות הדדית ומתוך גישה חיובית גלפי האחר.
מתעניינים במערכי שיעור שקשורים לחינוך חברתי? פנו לאהוד שמיר, מורה בעל ותק וניסיון שמציע מגוון רחב לש מערכי שיעורים.