Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מתחיל מגזע המוח ועד הגולגולת: מהו עצב הפנים?

מתחיל מגזע המוח ועד הגולגולת: מהו עצב הפנים?
קרדיט תמונה FREEPIK

פציאליס זה בעצם שיתוק עצב הפנים והוא בעצם הפרעה עצבית אשר באה לידי ביטוי באמצעות חולשה או שיתוק של שרירי הפנים. השיתוק, אשר מופיע לרוב רק בצד אחד של הפנים אך יכול במקרים נדירים להיות גם דו צדדי, פוגע בהמון נשים ובגברים כאחד והוא נפוץ יותר בין גילאי 15 לגיל 45. הפציאליס יותר שכיח בקרב חולים בסוכרת, נשים אשר נמצאות בשליש השלישי של ההריון שלהן ובעונות מעבר. בחלק מאוד ניכר מן המקרים השיתוק הוא בעצם זמני ואפשר לצפות לריפוי מוחלט לאחר תקופה של חודש עד לשישה חודשים. 

מה הוא עצב הפנים?

העצב של הפנים נקרא גם בשם "העצב השביעי" והוא אחראי כמובן על העצבוב של כלל שרירי הפנים. העצב עובר דרך תעלה מאוד צרה גרמית בתוך הגולגולת, מתחת לאוזן, לתוך השרירים משני הצדדים של הפנים והוא מגיע בשלוחות גם אל בלוטת הדמעות ואל בלוטות הרוק אשר נמצאות בלשון. בין היתר עצב הפנים אחראי על התנועות של הבעות הפנים כמו לדוגמא החיוך, על הרמה של  הגבות, על עצימה ופקיחתן של העיניים, על שליטה אבסולוטית בכל שרירי הפנים אשר משתתפים בדיבור, באכילה וכמובן בשתייה ועל החוש של הטעם.

אבחון פציאליס

בשלב הראשוני, עם הופעה של כלל התסמינים, חשוב להגיע אל הרופא בשביל לבצע אבחון אשר ישלול את האבחנות האחרות אשר יכולות להיות בעלות מאפיינים מאוד דומים ובראש ובראשונה כמובן, שבץ מוחי. האבחנה אצל הרופא שלכם נעשית באמצעות הסימנים הקליניים שהם אופייניים אל המחלה. בשביל לזהות את הסיבה למחלה צריך לבצע מספר בדיקות אצל רופאים שהם מומחים לנוירולוגיה וכמובן לאף אוזן גרון. בגלל שלפגיעה בשריר של הפנים יכולות להיות המון השלכות על העיניים וכמובן על הראייה יש חשיבות גדולה מאוד לבצע בדיקה על ידי רופא עיניים.

טיפול

טיפול בפציאליס משתנה בהתאמה מלאה אל הסוג של הפציאליס והסיבה להופעה שלו. גורם משמעותי מאוד בטיפול הוא ההגנה על העיניים ומניעה של התייבשות של הקרנית בעזרת תחליפים של דמעות. אם צריך אפשר לטפל בפציאליס בעזרת תרופות שונות וגם ניתוחים. כשמדובר על פיזיותרפיה וקלינאות תקשורת, אפשר לומר שהטיפולים אצל קלינאית התקשורת יתמקדו בעיקר בשיפור של הבעות הפנים בעזרת תרגילים אשר מיועדים להפעלה של כלל שרירי הפנים ועיסוי השרירים בפנים. בנוסף, הטיפול יעסוק בשיפור יכולות הלעיסה, הבליעה והדיבור אם כל אלה נפגעו. בנוגע אל הרפואה המשלימה, אפשר לשלב בטיפול בפציאליס גם עוד טיפולי רפואה משלימה כמו לדוגמא דיקור.

שכיחות המחלה

השכיחות של המחלה היא כ-25 מקרים לכל 100,000 בני אדם בשנה בודדת. הסיבה של החולשה היא הפגיעה בתפקוד של עצב הפנים אשר מביאה אל הפרעה  מסיבית בעצבוב של שרירי הפנים השטחיים אשר משתתפים ביצירת כל הבעות הפנים. הפגיעה יכולה להיות לכל אורך המסלול של העצב אשר זהו צבר של גופים של תאי עצב אשר מהווים את המקור של העצב, ולאורך השלוחות שלהם כמו, סיבוני העצב, אשר מכונים גם "האקסונים של כלל התאים", כשהם מתאגדים אל אלומה נוצר בעצם עצב הפנים ההיקפי. הכאב העמום מאחורי האפרכסת של האוזן יכול להקדים את החולשה ביום או יומיים. כשמונים אחוז מכל הלוקים במחלה מחלימים ממנה בתוך כמה שבועות עד למספר חודשים. הגורם לחולשה של הפנים באופן ההיקפי לא מזוהה בצורה וודאית.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
בית בונים רק עם אנשי מקצוע מתאימים
מבצע מורכב כמו בניית בית מחייב לשכור את אנשי המקצוע...
הכשרה מקצועית ומוסמכת
במידה ושקלתן להצטרף לעולם המיוחד של טיפול בנשים בזמן ההיריון...
איך להחזיר את העניין וההנאה לחיי המשפחה שלכם?
שמירה על להבת הזוגיות היא לא דבר של מה בכך,...
קניית דירה – על שום מה ולמה
רכישת דירה, בין אם למגורים או להשקעה, היא החלטה משמעותית...
איך הכי כדאי להשקות את הגינה
השקיה נכונה היא המפתח לגינה פורחת. אם יש לכם גינה...
כשאתם זקוקים לעזרה משפטית יש מי שעומד לצדכם
גם אזרחים נורמטיביים לגמרי נזקקים לשירותי עורך דין בהזדמנויות שונות...
הכירו את המעצבת שהופכת בתים לאמנות מגורים
אלה מורגן היא דמות מובילה בתעשיית עיצוב הפנים בישראל, עם...
איך מטפלים בקשיים רגשיים ולמה זה כל כך חשוב
מחלה בנפש, לא משנה מדוע זו הופיעה, היא מחלה לכל...
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...