Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

נורית לאמעי: קציני צה״ל יהוו תוספת נפלאה למערכת החינוך

נורית לאמעי: קציני צה״ל יהוו תוספת נפלאה למערכת החינוך
״אתגרים קשים במיוחד״. נורית לאמעי. צילום: יח״צ

בישראל יש מערכת חינוך טובה עם אנשים מעולים. עם זאת, לפי נורית לאמעי, האתגרים אשר ניצבים בפניה של מערכת החינוך כעת, דורשים ממנה לעשות לא מעט שינויים. משום כך, מציעה נורית לאמעי, את האנשים שיודעים להתמודד עם ״הנחתות מלמעלה״ טוב יותר מכולם.

מאת נורית לאמעי  13.8.2020  

נורית לאמעי: קציני צה״ל יהוו תוספת נפלאה למערכת החינוך
״אתגרים קשים במיוחד״. נורית לאמעי. צילום: יח״צ

השינויים שהביאה הקורונה לחיינו הם רדיקליים במיוחד. לפני הופעת הווירוס, לא יכולנו לדמיין עולם כזה של ריחוק חברתי, ללא מסעדות ומקומות בילוי, עולם של מצוקה כלכלית וירידה חדה בתוצר לנפש, של חובה לעטות מסיכות ועוד. השינויים הללו דורשים תגובתיות מהירה ושינויים תוך כדי תנועה, עד כדי כך שהממשלה מקדמת את ״חוק סמכויות הקורונה״, שיאפשר לממשלה להתקין תקנות לעניין הקורונה במהירות ללא פיקוח של הכנסת.

האתגרים הקשים שמציב וירוס הקורונה לא פסחו כמובן גם על מערכת החינוך. מקצוע ההוראה חווה בימים אלו משבר חסר תקדים: בתי הספר הפכו למוקד הדבקה משמעותי של וירוס הקורונה, ולכן משרד החינוך עבר למתכונת של למידה מרחוק ככל הניתן. מצד שני, הלמידה מרחוק לא נעשתה בצורה מיטבית, והיו חסרים פתרונות במישורים רבים שלא ניתנו בזמן אמת. המשבר הכלכלי אליו נכנסת כעת מדינת ישראל יחייב את הממשלה להכניס את היד עמוק יותר לכיסים, ולא נראה שיועברו התקציבים הדרושים למערכת החינוך כדי להביא את הלמידה מרחוק לרמה הנדרשת. 

בתקופה הזאת, דרושים במערכת החינוך מורים שיקחו יוזמה אישית, שידעו לאלתר בתנאים של אי ודאות ומחסור, שידעו לא לאבד את העשתונות נוכח אתגרים, ויצליחו להעביר ערכים בתלמידים תוך החדרה של כבוד ומשמעת מצידם. בקיצור, נראה שמערכת החינוך זקוקה לקציני צה״ל, שהדרישות הללו פשוט זורמות להם בוורידים. 

הקשב המורה

קצינים שעברו שירות משמעותי בצה״ל, עברו לא מעט חוויות שהכינו אותם לעולם הלא פשוט של הוראה בישראל: קצינים ומפקדים בצה״ל רכשו במרבית המקרים ניסיון רב בהכנת מערכי הדרכה מסוגים שונים. כמו כן, על פי רוב, קצינים רוכשים בשירות הצבאי שלהם התנסות בהעברת תכנים (אמנם יש הבדל בין תלמידים בתיכון לבין חיילים, אבל ההבדל הוא לא משמעותי כל כך אם להודות על האמת, שהרי הצבא הוא מה שמבגר את החבר׳ה הצעירים שלנו). 

קצינים יהיו מורים טובים, משום שהם יודעים לשים דגש על עבודה מעשית. למה הכוונה? יש ביקורת לא מעטה על כך שבית ספר הפך לבית חרושת לציונים, כלומר זונח את כל הדברים שמעבר. קצינים שעברו דרך בצבא, ידעו לשים דגש ראוי על הטמעה של תהליכים, על עומק, על עשיית שינוי. נכון, יתכן שהתדמית שיש לחלק מאיתנו לגבי קצינים בצבא, היא של כאלו שיהיו קשוחים עם תלמידים כמו שהם ״רגילים״ מהצבא. עם זאת, מורים-קצינים שעברו חוויות משמעותיות בצבא, מגיעים עם הרבה בגרות מנטלית, שמאפשרת להם להתייחס באמפתיה לתלמידים. מורים שהיו קצינים בעברם, ידעו להתמודד עם סוגים שונים של אנשים ותלמידים, משום שהמערכת הצבאית מפגישה את מפקדיה עם אינספור חיילים שונים במהלך הקריירה הצבאית.

מתורגלים בהתמודדות עם אתגרים

מורה שנכנס צעיר למערכת החינוך, צריך לעבור תהליך של ״חברות״ לתוך בתי הספר ולתרבות של המקום, להתמודד עם תלמידים בעייתיים לפעמים, לעמוד מול קהל, להעביר ידע בצורה חיה ולדרוש הקשבה. עבור בחור או בחורה בשנות ה-20 לחייהם, מדובר בחוויה לא פשוטה. משום כך, אלו שנכנסים להוראה בגיל צעיר נוטים לעזוב את המקצוע תוך שנים מועטות, משום שהם מגיעים ללא הכנה מנטלית נדרשת לאתגרים של מורה בישראל.

בניגוד להם, מורים-קצינים מנוסים בהתמודדות עם אתגרים שונים, משימות מפתיעות, גחמות של אנשי מערכת גבוהים בהיררכיה וכדומה. שלא לדבר על התמודדות עם חיילים בעיתיים לעתים, והצורך לנהוג ביד קשוחה לפעמים. מעבר לכך, המעמד של מורה העומד מול תלמידים, ככזה שיש לו דרגות על הכתף, עשוי לתת לו תנאי פתיחה לא רעים מול תלמידים שסקרנים לגבי הצבא. אמנם תלמידים לא מבינים מספיק בדרגות צה״ל ובמשמעויות השונות של התפקידים, אולם 

סא״ל (בדימוס) נורית לאמעי  שירתה בחיל הרפואה 25 שנה, עד לשחרורה בדרגת סגן אלוף. לאחר שחרורה, הצטרפה לארגון צוות, אשר מסייע במעבר של קצינים לאחר שירות משמעותי בצה״ל לקריירה בחברה האזרחית. נורית לאמעי מסיימת בימים אלו את הכשרתה כמורה לאזרחות, ובקרוב תחל בהוראה בחטיבות ביניים ובבתי ספר תיכונים. 

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...
איך בוחרים נכון ריצוף לבית
יש לריצוף של הבית השפעה רבה על העיצוב, המראה הכללי...
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
איך יוצרים אירוע מרשים ומכובד?
חברות רבות בישראל כבר רגילות לסטנדרטים הגבוהים של אירועי חברה...
התייחסות מחמירה לעבירות אלימות במשפחה- איך הדבר בא לידי ביטוי?
עבירות אלימות במשפחה נתפסות בעיני החוק ובכלל בעיני החברה בתור...
טיפול שורש או לא? אלה הן האפשרויות העומדות
לא מעט אנשים חוששים מטיפול אצל רופא השיניים, ואיך לא?...
משרד עורכת דין אולגה קוטלניקוב
כאשר משרד עורכי דין, כמו המשרד של אולגה קוטלניקוב, מציע תחת...
שינה איכותית ובריאה
על מנת שתוכלו לישון בצורה נוחה במיוחד תוכלו לעשות שימוש...