Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

סדנת ספרות והבעה בכתיבה לשורדי שואה

סדנת ספרות והבעה בכתיבה לשורדי שואה
עיריית גבעתיים

שמונה שורדי שואה מגבעתיים סיימו ביום א' 23.2.20 סדנת ספרות והבעה בכתיבה אשר הועברה ביוזמת המחלקה לאזרחים ותיקים באגף לשירותים חברתיים בעיריית גבעתיים ובהנחיית דנה דרילינגס.

סדנת ספרות והבעה בכתיבה לשורדי שואה
עיריית גבעתיים

שורדי השואה נפגשו מידי שבוע ל-  12 מפגשים בהנחייתה של דנה דרילינגס. בכל מפגש נחשפו המשתתפים לקטעים ספרותיים בנושאים שונים והתנסו בכתיבה. השנה עלו בסדנה נושאים כגון: להיות חריג בחברה, לבד למול בדידות, הגירה, עיר מול כפר, הומור, מיתוסים, מלחמות, ביקור בבית של הילדים-יחסים עם ילדים ונכדים, הגוף האנושי וההשתנות שלו, מסעות, מקומם של ספרים בחיינו ועוד. דרך הנושאים הללו נגעו המשתתפים בזיכרונות, בקשיים, במאוויים, בגעגועים, בחששות מפני העתיד וגם ברגעים שמחים, מרגשים ומספקים. הסדנה כללה משימות כתיבה ובין מפגש למפגש כתבו המשתתפים בהשראת המפגש את קטעי הכתיבה, הציגו בפני הקבוצה את התוצרים והתנסו בחשיפה וקבלת משוב.

שורדת השואה חנה נדיר ציינה: "הסדנה מוציאה מאתנו דברים שלא ידענו שקיימים בנו, דברים שלא היו יוצאים ללא ההכוונה והחשיפה פה" למדתי דרך הקבוצה דברים שלא הייתי מודעת אליהם ובאמצעות הכתיבה התאפשרה נגיעה ברגשות".

יוכבד ארליכמן ציינה :" למדתי לקרוא ספרות דרך ראיה ביקורתית ולשאול את עצמי שאלות".

אליעזר רוזנמן ציין "המפגש עם אנשים שעברו את מה שעברנו נותן תחושה של הבנה עמוקה אחד את השני" וניתן ללמוד ולהרחיב אופקים בכל גיל.

קולט חזן ציינה: " לא יודעת איך התחלתי לכתוב, אני שלא למדתי כלל בארץ. למרות אוצר המילים המוגבל התעקשתי לחפש כל מילה במילון".

חנה שילוח אמרה: "הצלחתי לפתוח את סגור ליבי בקשר לעברי, המפגשים היו מפרים מאוד".

כמו כן הוסיפו המשתתפים כי בקבוצה נוצרה תחושת השתייכות והיה בה אתגר אינטלקטואלי ומענה להפגת הבדידות.

מנחת הקבוצה דנה דרילנס ציינה כי: הסדנה לכתיבה רגשית וספרות מתקיימת זו השנה השישית עבור שורדי השואה בגבעתיים. מדובר בסדנה שהיא קודם כל קבוצת השתייכות עבור משתתפיה, שחלקם לוקחים בה חלק כבר 6 שנים ואחרים הצטרפו בשנתיים האחרונות והפכו לחלק בלתי נפרד מהקבוצה. בקבוצה אנו עובדים דרך נושאים נבחרים ודוגמאות מתוך הספרות, על תהליכי הכתיבה של המשתתפים. דרך קריאה משותפת, מתן משוב, עיון בטקסטים שנכתבים על ידי הכותבים ודיונים, נוצר שיח עמוק ואינטלקטואלי שמאפשר עיבוד תכנים כואבים, שיתוף בתוך קבוצה אינטימית ותומכת, וונטילציה של רגשות וכן צמיחה ושיפור של יכולות הכתיבה. או כפי שכתבה אחת המשתתפות: "הצלחת לפתוח את סגור לבי בכל הקשור לעברי…כמוני, כך גם החברים בקבוצה".

עם הזדקנותם של שורדי השואה עולה הצורך להרגיש מובנים, שייכים ושיש אוזן קשבת לסיפוריהם האישיים. קבוצת הספרות והבעה בכתיבה מייצרת מרחב המאפשר נגיעה בסיפוריים האישיים דרך הספרות ושכלול יכולת הכתיבה. סדנה זו הינה חלק מהשירותים שהאגף לשירותים חברתיים מפעיל עבור שורדי השואה, בניהם: מועדונים, סדנאות, תעסוקה למרותקי בית, מיצוי זכויות תמיכה וייעוץ. לקבלת מידע ניתן לפנות למחלקה לאזרחים ותיקים.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
עיצוב הבית מתחיל בכם
כל מעצבת פנים שתשכרו לעבוד על עיצוב הבית שלכם תשב...
10 ערים מומלצות לטיול באירופה
באירופה ישנן ערים רבות ומרתקות שראויות לביקור. כל עיר מציעה...
לחיות עם שמכם הטוב ללא כתם פלילי
כשאזרחים נורמטיביים רבים מוצאים את עצמם בתחנת המשטרה כשהם נקראים...
הידעתם? אתם יכולים להשכיר את הגג שלכם לחברת החשמל
אנשים חכמים יודעים לנצל את המשאבים הקיימים ברשותם בשביל להרוויח...
למה צריך לבצע בדיקות גנטיות?
בדיקה גנטית יכולה לסייע באבחון הפרעות גנטיות או מחלות הנגרמות...
הליכים קוסמטיים שמטרתם להפחית את מידות הגוף
טיפול הצרת היקפים הם הליכים קוסמטיים שמטרתם להפחית את מידות...
מאפיין אדריכלי מרשים
חיפוי קיר מעץ הוא מאפיין אדריכלי מכובד המעניק לכל חלל...
איך להעביר את המסרים שלכם בדרך אפקטיבית?
תוכן שיווקי יכול לשרת אתכם בכמה פורמטים ואחד המוצלחים והטובים...
מגוון עיסויים מקצועיים
ייתכן שמגוון האפשרויות של דירות דיסקרטיות לא יהיו זמינות בכזו...
גישה עדינה לירידה במשקל לאחר לידה
חוויית ההיריון, הלידה והבאת חיים חדשים לעולם היא יוצאת דופן...