Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עבירה פלילית מהי

עבירה פלילית מהי
קרדיט - Canva

עבירות פליליות מתגבשות על ידי מעשים שפוגעים בערכים חברתיים מוגנים שמהוות התנהגות פסולה או הפרה של החוק הפלילי במסגרתן נפגע אדם אחר בגוף, בנפש, ברכוש או בסדר החברתי. סוגי עבירות בחוק העונשין: הקלה ביותר היא עבירה מסוג חטא, למשל הפרת חובת דיווח על מצוקת חסר ישע  שהענישה המרבית עליהן היא עד 3 חודשי מאסר; עבירות מסוג עוון, שהינן עבירות שהעונש המרבי המוטל בגינן הינו גבוה יותר מ- 3 חודשים אך פחות מ- 3 שנים, וביניהן נמנות עבירות שונות כמו למשל הסגת גבול, הטרדה מינית, תקיפה, איומים וגניבה. סוג העבירה החמור ביותר הוא עבירות פשע וניתן למנות ביניהן עבירות כמו רצח, אלימות, הונאה, עבירות מין חמורות ועוד, שהעונש המרבי בגינן אינו נמוך מ- 3 שנים והרף המקסימאלי יכול להיות מאסר עולם ובעבירות שהן פשעים נגד האנושות גם עונש מוות.

ביצוע עבירה פלילית, או אפילו רק האשמה בעבירה פלילית יכולה לגרור בעקבותיה צעדים חמורים, כאשר אחד מהם הוא מעצר בפועל.

ישנם שני סוגי מעצרים – מעצר ימים ומעצר עד תום ההליכים. על פי רוב, ימי המעצר הראשוניים הם מעצר ימים. בשלביה הראשונים של החקירה, מבקשת היחידה החוקרת מבית המשפט להורות על מעצרו של אדם לימים קצובים על מנת לנקוט בהליכי חקירה או למנוע מסוכנות של החשוד הנועד למנוע מהחשוד לטשטש ראיות, לברוח, או להוות איום על הציבור. את מעצר הימים ניתן להרחיב במספר פעימות, בהוראת שופט, על מעצר ימים לתקופה של עד 15 יום בכל החלטה (ואם המעצר הוא לצורך חקירה עד חמישה ימים ובסך הכל עד 15 ימים), בסך הכל עד 30 ימים במצטבר. בפועל, מעצר ימים יכול להיות ארוך יותר, מפני שהחוק קובע חריגים. לדוגמה כאשר יש הצהרת תובע על הגשת כתב אישום, או כשמתקבל אישור של היועץ המשפטי לממשלה.

כאשר מסתייעים בשירותיו של עורך דין מעצר יכול להתקצר, להימנע או להתחלף באפשרות אחרת כמו מעצר בית.

מעצר עד לתום ההליכים

עם הגשת כתב אישום נגד חשוד, משתנה מעמדו לנאשם. המשטרה יכולה לדרוש מבית המשפט שיורה על מעצר עד לסיום המשפט כולו הידוע בכינויו "מעצר עד תום ההליכים".

על-פי החוק, כאשר מתקיימים תנאים מחמירים יורה בית המשפט על מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים. הליך זה הוא מחמיר מאוד כי חזקת החפות עומדת לנאשם כל עוד לא הוכחה אשמתו. כאשר נעצר אדם לפני הכרעת הדין בדבר אשמתו חובה על התביעה להביא ראיות לכאורה, להוכיח עילת מעצר כמו מסוכנות מצד הנאשם,  חשש לשיבוש הליכי משפט או חשש מפני אי התייצבות לדיון.

כיצד מסייע עורך דין במקרה של מעצר

האשמה בעבירה פלילית צריכה להילקח בכובד ראש ולגרור פעולה חכמה וזהירה.

הואיל ועבירות פליליות יכולות לא רק לגרור אחריהן עונשים כבדים, אלא גם להשאיר כתם בצורת עבר פלילי ולהשליך על עתידו של הנאשם, יש לקחת אותן ברצינות ולפעול בהתאם. כבר מהשלבים הראשונים ופתיחת ההליכים נגדכם, יש להיעזר בעורך דין מיומן ובקיא בתחום הפלילים, על מנת שיעמוד לצדכם. בעזרת עורך דין מעצר יכול קודם כל להימנע, אך גם אם מכניסים אתכם למעצר, קיימות חלופות מעצר, הן במעצר ימים והן במעצר עד תום ההליכים. קיימת חובה לבחון חלופת מעצר כגון מעצר בית, או ערבות כספית על מנת להקטין את הפגיעה בחירות הפרט. עורך הדין יוכל לשחרר אתכם או לשחרר אתכם לטובת אחת החלופות.

עורך הדין גם כן מוודא כי כל ההליכים שנעשו נגדכם התבצעו על פי חוק – האם סדר הפעולות נעשה בצורה נכונה? האם נמנעה מכם הזכות לשיחת טלפון, להיוועצות או שלא הובהרה לכם שבאפשרותם לשמור על הזכות לשתיקה? כל פרט קטן שנעשה שלא כדין יכול לשמש לטובתכם, ולכן, חשוב להיעזר בעורך דין אשר בקיא בלשון החוק ואשר ידע לזהות טעויות של המשטרה וחריגות מן החוק וגם לפעול בעניין.

אל תתפשרו על פחות מהטוב ביותר

תפקידו של עורך הדין כולל גם תמיכה והרגעה של קליינטים אשר נמצאים במצב מלחיץ בו הם מואשמים בעבירה פלילית. עם עזרה של עורך דין מעצר, חקירה, וכל שאר ההליכים יוסברו עבורכם בצורה מופשטת כך שתוכלו להבין טוב יותר את הסיטואציה. חשוב שתפנו אל עורך דין בעל ניסיון ובקיאות בתיקים דומים לשלכם, שידע כיצד לספק עזרה משפטית מהשורה הראשונה, יחד עם יחסי אנוש מעולים, על מנת שתוכלו להתקדם בבטחה אל עבר תוצאות שיטיבו עמכם.

זקוקים לעורך דין מוביל בתחום הפלילים? משרד עורכי דין אליאב פנקס עוסק בליטגציה משפטית ומעניק ייצוג משפטי איכותי ללקוחותיו. המשרד מלווה כל לקוח באופן אישי ומעניק לו תמיכה מלאה, זמינות גבוהה ופועל בשקיפות על מנת לספק לו ביטחון, כדי שידע שהמקרה שלו מנוהל בידיים טובות ומקצועיות.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
למה חשוב לפנות אל עורכי דין גירושין בקריות בשלב מוקדם ככל האפשר?
לכאורה, במאה ה-21 גירושין הם לא אירוע דרמטי. על-פי סטטיסטיקות...
חלוקת רכושו של בעל נכסים רבים- רק בעזרת עו"ד מומחה בתחום
במיוחד כאשר מדובר על אדם אמיד ובעל רכוש רב חלוקת...
כדור שלג של הלוואות
במקרים בהם המצב הכלכלי קשה וההוצאות מכבידות, אך המשכורת לא...
מה כדאי לדעת לפני שעושים קעקוע?
קעקוע הוא מסוג אותם הדברים שרבים מאיתנו חושבים עליהם במהלך...
כך תיקחו כל יום הולדת כמה צעדים קדימה
אתם מתכננים לעשות יום הולדת לאחד מבני המשפחה? מדובר על...
עבירה פלילית מהי
עבירות פליליות מתגבשות על ידי מעשים שפוגעים בערכים חברתיים מוגנים...
תביעת לשון הרע – מה באמת אומר החוק הנושא?
לא אחת קורה שאנשים נפגעים אחד מהשני, ולעיתים הסיבה לפגיעה...
למה אבטחת מידע לעסק הינה בעלת חשיבות רבה כל כך?
ניהול של עסק מצריך מאיתנו להתעסק בלא מעט נושאים. אחד...
להתגרש מבלי שהקרקע נשמטת- איך עושים את זה?
גירושין הם ללא ספק מהלך דרסטי המביא לסיום תקופה ופתיחת...
אנשי המקצוע שצריכים ללוות אתכם בקניית דירה
קניית דירה היא עסק מורכב מכל הבחינות. מדובר על סכום...