Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עיכוב התפתחות ואוטיזם – כך מעונות יכולים לסייע להם

עיכוב התפתחות ואוטיזם – כך מעונות יכולים לסייע להם
קרדיט תמונה FREEPIK

שיטות אבחון חדישות חוללו פלאים באבחון של ילדים בעלי צרכים מיוחדים. כיום, ניתן כבר בגיל צעיר ביותר לזהות עיכובים בהתפתחות, אוטיזם, צרכים מיוחדים וכדומה. כתוצאה מכך, גם את הטיפול ניתן להציע כבר בשלבים מוקדמים. אין שום סיבה שילדים בעלי צרכים מסוימים יישבו בבית או יהיו מנותקים מסביבה חברתית וטיפולית הולמת. יש הרבה סיבות טובות להיעזר במעונות שמציעים פתרונות וטיפול וליווי ייעודיים. 

ליווי אישי צמוד והשגחה קרובה

כדאי להתחיל בכך שמעונות מותאמים, יכולים לספק מסגרת קבועה שמעניקה תחושת ביטחון. זו תחושת ביטחון הדרושה הן לילדים עצמם והן להוריהם או לגורמים המטפלים בהם. מעונות יום שיקומיים מעניקים לילדים הזקוקים לכך, ליווי אישי צמוד שלא אפשרי במסגרות אחרות. אלה מסגרות עם יותר גננות, יותר מטפלות או מדריכות. בניגוד למעונות או לגני ילדים אחרים, הילדים מקבלים השגחה יותר צמודה ומענה מקצועי. הצוות המקצועי קשוב לצרכיו של כל ילד ומקבל הדרכה והכשרות. הטיפול האישי ניתן על בסיס אבחון מקיף של כל פעוט. בצורה כזאת יודעים היטב על מה לשים את הדגש ואילו כלים יינתנו לאורך היום. 

שפה ותקשורת 

כעת ניתן לפרק למרכיבים נוספים את המשמעות של מענה מקצועי וטיפול צמוד. לדוגמא, במקרה של טיפול בילדים על הרצף האוטיסטי, שהות במעונות מותאמים תורמת לפיתוח שפה ויכולות תקשורת גבוהים יותר. זה נכון שמעונות, טובים ככל שיהיה, לא מחוללים קסמים. ילדים על הרצף לא בהכרח יוכלו לתקשר בצורה זהה לחלוטין לילדים אחרים בני גילם. אבל הם בהחלט יכולים להתקדם מאוד ואף ללמוד לבטא את עצמם בצורה טובה, גם בשיטות מקובלות ולא מילוליות. הטיפולים האישיים מכוונים כך שתחול התקדמות אישית על ציר הזמן. במידת הצורך, בונים תוכנית טיפולית משלימה, גם לשעות שבהן הפעוט נמצא בבית. 

פיתוח מיומנות חברתית וקשרים חברתיים

על פי רוב, צוות חינוכי במעונות שנועדו לילדים בעלי צרכים מיוחדים, זה לא צוות רגיל. מדובר באנשים מסורים באופן מיוחד. מדובר על אנשי מקצוע שיודעים לשים דגש ולהבחין בדברים שגננות שלא קיבלו הכשרה בתחום, לא יוכלו לזהות. הצוות מסייע בדרכים שונות, לפיתוח מיומנות חברתית טובה יותר. הילדים לומדים להתנהל בצורה טובה יותר בחברה, בפרט עם ילדים בני אותה שכבת גיל או בגילאים סמוכים. הקשרים החברתיים הללו תורמים רבות וחשובים לכל הילדים, ללא יוצא מן הכלל. ניתן להשיג זאת בזכות שימוש באביזרים שונים, פעילויות מותאמות, אירוח גורמים נוספים וכן הכשרות מתמידות, לצוות המקצועי. 

פעילויות בעלות אספקט שיקומי פיזיולוגי 

בחלק מהמעונות משתלבים לא רק ילדים בעלי קשיי תקשורת. במעונות מסוימים, דואגים לשלב פעוטות עם עיכוב התפתחותי, בצורה מתאימה. מקפידים על פעילויות בעלות אספקט שיקומי פיזיולוגי. מובן שזה לא תמיד ולא בהכרח תחליף מלא למסגרות נוספות לפי הצורך, אך במעון מספקים לא מעט מענה בתחום הזה. בחלק מהמעונות המטפלים עצמם הם בעלי הכשרות בנושאי פיזיותרפיה ושיקום. במעונות שיקומיים ייעודיים, מקבלים הילדים סל רחב של טיפולים בנושאי תקשורת, התפתחות ותפקוד. למשל פעילות טיפולית תוך מיקוד באומנות, שימוש במוזיקה ובכלי נגינה, טיפול במשחק, ביצירה או בדרמה וכן בכלים נוספים. 

לסיכום, כל פעוט וכל ילד, זכאים לממש את זכותם לילדות מאושרת ושמחה יותר. בזכות רשת של מעונות טיפוליים ושיקומיים, יכולים גם ילדים על הרצף האוטיסטי וגם ילדים בעלי עיכובים התפתחותיים או לקויות גנטיות או נכויות, להשתלב בסביבה חברתית מוגנת, בטוחה ומצמיחה. צוות מסור ורב תחומי, שקשוב לילדים ולצרכיהם.  

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
בית בונים רק עם אנשי מקצוע מתאימים
מבצע מורכב כמו בניית בית מחייב לשכור את אנשי המקצוע...
הכשרה מקצועית ומוסמכת
במידה ושקלתן להצטרף לעולם המיוחד של טיפול בנשים בזמן ההיריון...
איך להחזיר את העניין וההנאה לחיי המשפחה שלכם?
שמירה על להבת הזוגיות היא לא דבר של מה בכך,...
קניית דירה – על שום מה ולמה
רכישת דירה, בין אם למגורים או להשקעה, היא החלטה משמעותית...
איך הכי כדאי להשקות את הגינה
השקיה נכונה היא המפתח לגינה פורחת. אם יש לכם גינה...
כשאתם זקוקים לעזרה משפטית יש מי שעומד לצדכם
גם אזרחים נורמטיביים לגמרי נזקקים לשירותי עורך דין בהזדמנויות שונות...
הכירו את המעצבת שהופכת בתים לאמנות מגורים
אלה מורגן היא דמות מובילה בתעשיית עיצוב הפנים בישראל, עם...
איך מטפלים בקשיים רגשיים ולמה זה כל כך חשוב
מחלה בנפש, לא משנה מדוע זו הופיעה, היא מחלה לכל...
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...