Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

על חולים המרותקים לבית ובדידות

על חולים המרותקים לבית ובדידות

בארץ, כמו גם בשאר העולם, מספר החולים המוגדרים כמרותקי בית ובני משפחותיהם, המעדיפים לקבל טיפול ביתי, במסגרת הבית, נמצא במגמת עליה.

טיפול זה ניתן כיום ע"י צוות היחידה לטיפולי בית בקופות החולים השונות, בהתאם להנחיית הרופא המטפל, בעקבות פניה יזומה של החולה עצמו או בני משפחתו בהמלצת הרופא המטפל, או לאחר שחרור מאשפוז בבית חולים.

לפי משרד הבריאות, מרותק בית הוא אדם שקיימת הגבלה אמיתית וסבירה ליציאתו מהבית והיא כרוכה במאמץ ניכר וחריג. קביעה זאת של המצב ניתנת ע"י צוות רב מקצועי של מרפאת קופת החולים הכולל רופא אחות ועו"ס.

בנוסף, הוא סובל ממצב רפואי או מחלה המצריכים אחד או יותר מאלה:

  • סיוע של אדם אחר כדי לצאת מהבית.
  • היציאה מהבית עלולה להוביל להחמרה משמעותית במצבו הרפואי.
  • שימוש בעזרים תומכים כקביים, כסא גלגלים, מקל, הליכון.
  • הסעה מיוחדת.

כאשר נמצא כי אדם עומד בכל הקריטריונים האלה ומשך תקופת הריתוק לא צפוי לחלוף תוך חודש, על קופת החולים לספק עבורו שירותים רפואיים שונים.

השירותים הניתנים כוללים על פי רוב, ביקור צוות רפואי, בדיקות דם, טיפול רפואי או סיעודי, זריקות וחבישות.

במקרים של חולים במצבים מורכבים או סופניים, ישנן יחידות לטיפולי בית המותאמות למצבי חולי ספציפיים כגון: חולי אי ספיקת לב, חולים במצבים סופניים, חולים אונקולוגיים, חולים מונשמים, ועוד. צוות המומחים של היחידה מאפשר טיפול תומך שמטרתו למנוע סבל וכאב במצבים מתקדמים, וכולל בהתאם למצב, רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק ודיאטניות. בנוסף מורכב הצוות, גם מעובדים סוציאליים המעניקים סיוע רגשי לחולה ומשפחתו ומסייעים במידע למיצוי זכויות בקהילה (בטוח לאומי, קרן ניצולי השואה ועוד).

לפי המענים בשטח כיום הניתנים למרותקי הבית, נראה שרק החולה המורכב או הסופני מקבל טיפול ותמיכה רגשית כלשהם. מרותקי הבית במצב פחות קשה, אינם זוכים למענה רגשי.

אמנם מרותק הבית נמצא בסביבה המוכרת הבטוחה והנוחה ביותר, בכך אין ספק. זאת הסיבה שרבים מעדיפים לשהות בבית ולא במסגרת מוסדית כלשהי.

97% מבני 65 ומעלה מתגוררים בקהילה, בבית או בדיור מוגן. העמדה של גורמי המקצוע, הרווחת היום בישראל ובעולם היא שככל שניתן לטפל באוכלוסייה המבוגרת בבית ובקהילה, כך ישתפר מצבו של האדם המבוגר.

הימצאות בסביבה הביתית גם בזמן מחלה, מאפשרת להמשיך ולהתפתח ולתרום למשפחה ולסביבה. יחד עם זאת, יש לתת את הדעת על מה שעובר על מרותק הבית בין שלל הטיפולים הרפואיים שהוא מקבל.

בדרך כלל ישהה בחברת המטפל העיקרי caregiver, בן או בת הזוג, או אחד מילדיו. לעיתים אף אחד מאלה לא יהיה איתו אלא רק לפרקים ועיקר זמנו יימצא עם מטפל זר או עם מטפל מטעם בטוח לאומי, ולפעמים רוב הזמן יימצא לבדו.

זאת מציאות של בדידות. לא טוב היות האדם לבדו, חסר מעש ותכלית, ללא עשייה משמעותית כלשהי. בילוי שעות מול הטלוויזיה או עם מטפל שאינו דובר את שפתך, ללא קשר תומך או מיטיב אינו תורם לבריאות. עלינו לזכור שמעבר לקיום הצרכים הקונקרטיים הבסיסיים של שינה, מזון, שתייה, לבוש ובית לגור בו, יש לכולנו בכל גיל, גם צרכים נוספים.

עצם השהות בבית טובה. האפשרות לקבל טיפול רפואי שמגיע הביתה מבורכת וחשובה. כעת יש למלא את זמן השהות בבית בתוכן איכותי מצמיח ומיטיב. אז מה ניתן לעשות?

המטפל העיקרי caregiver, או בני המשפחה המטפלים,  ישכילו לעשות אם ימלאו את זמנו של מרותק הבית בפעילות משמעותית עבורו. בכל גיל, כולנו מרגישים טוב יותר כשיש לנו למה לצפות, בין אם לאירוע חשוב, טיול, או יציאה לארוחה חגיגית.

כך גם במצב בו אדם מוגבל ומרותק לביתו בשל תאונה, מחלה או מצב רפואי. רק שכאן יש להתאים את הפעילויות למצבו. זאת הזדמנות מצוינת להכיר אותו יותר ולנסות למצוא יחד איתו, מה כן ניתן לעשות במצבו הנוכחי. אולי הוא רוצה ללמוד שפה חדשה או להתנסות בתחביב חדש? לימוד דברים חדשים היא דרך מעולה לשימור היכולות הקוגניטיביות והשכליות. אם מדובר במי שמרותק לביתו זמנית בשל תאונה או פציעה, כדאי לנצל זמן זה להתנסויות שאולי עד כה נמנע מהן, בשל חוסר זמן לכך. יש לבדוק אולי היה רוצה לקבל תמיכה רגשית כלשהי שלא ניתנת עבורו כעת? נסו לראות האם מעבר לביקור יש ביכולתכם לתרום לשיפור הרגשתו, אולי דרך בני משפחה אחרים, ואם זה אפשרי – עשו זאת.

ב 1.12.19 נפתח בא בית- טיפולים וחוגים פרטיים בבית שלך. בא בית מיועד למרותקי בית מגיל בגרות עד זקנה ובני משפחותיהם, ומציע טיפולים רגשיים, טיפולים אלטרנטיביים וחוגים בבית הלקוח, או בבית בן המשפחה המטפל, באזור גבעתיים ר"ג והסביבה ומטרתו הפגת בדידות של מרותקי הבית ובילוי זמן איכות עם בני המשפחה המטפלים.

בא בית – טיפולים וחוגים פרטיים בבית שלך

https://tipulbabait.co.il/

https://www.facebook.com/babaitsheli

מייל : [email protected]

טלפון : 050-6998715

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
למה צריך לבצע בדיקות גנטיות?
בדיקה גנטית יכולה לסייע באבחון הפרעות גנטיות או מחלות הנגרמות...
הזהב הנוזלי של ישראל
שמן זית ישראלי ידוע באיכותו יוצאת הדופן ובטעמו העשיר. שמן...
הוועדה המחוזית אישרה את תכנית התחדשות למתחם "בראשית" בגבעתיים, במסגרתו ייבנו 650 יחידות דיור חדשות במזרח העיר
הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, אישרה את התוכנית להתחדשות...
לראשונה עמדת שירות עצמי של ביטוח לאומי הושקה במרכז שירות לתושב בעיר
כחלק מהמאמץ להנגיש ולהרחיב את מגוון השירותים לתושבי העיר, בימים...
חנוכה מדליק אש בגבעתיים
פסטיבל הצגות חנוכה בתיאטרון, הפנינג גלגליות בפארק גבעתיים ועוד מגוון...
גוזרים את הסרט: מתחם גני הילדים החדש נחנך באופן רשמי
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים: " מדובר במבנה מודרני בעל...
מועדון שורדי השואה שלנו "קפה אירופה" זוכרים את רס"ן בר פלח ז"ל, סגן מפקד סיירת הנח"ל שנהרג בהיתקלות עם מחבלים לפני כחודשיים
ביום שלישי (16.11), נערך אירוע הוקרה לזכרו של בר פלח...
קרקע פורייה לתחילתה של ידידות מופלאה
מחזור נוסף של הפרויקט המוצלח "מרפסות פורחות בגבעתיים" יוצא לדרך לאור...
גבעתיים משלבת ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים בגינות הקהילתיות
היחידה לאיכות הסביבה בעיריית גבעתיים פועלת לשילוב אנשים עם צרכים...
הפסטיבל שלא יפסיקו לזמר עליו
בפעם הראשונה בגבעתיים יתקיים פסטיבל זמר עברי בהשתתפות אמנים מובילים....