Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

על מה מעידים קשיי הסתגלות וכיצד לפעול?

על מה מעידים קשיי הסתגלות וכיצד לפעול?
קרדיט: freepik

במסגרת חיינו אנו נאלצים להתמודד עם אינספור שינויים והסתגלויות. ככל שאנחנו צעירים יותר, כך ההסתגלויות האלה עשויות להיות קשות יותר, משום שכל דבר שנעשה בפעם הראשונה הוא מאתגר ביותר. דווקא בגילאים צעירים מאוד עשויים להתעורר קשיי הסתגלות המעידים על מצוקות מרובות בכמה וכמה תחומים בחיים, או לחילופין – על קשיים כלשהם המונעים את ההסתגלות התקינה, לה מסוגלים ילדים בגילם. קשיי הסתגלות עשויים להופיע גם ללא נסיבות חיצוניות, אלא כחלק מההבשלה הנפשית והרגשית של הילד, וגם במקרים אלה חשוב מאוד לעזור לו ולתת את המענה המלא ביותר לצרכיו.

על מה מעידים קשיי הסתגלות וכיצד לפעול?
קרדיט: freepik

מה מאפיין קשיי הסתגלות בגילאים שונים?

כל גיל מביא איתו את האתגרים שלו, והצורך להתמודד עימם מהווה פעמים רבות אבן דרך חשובה עבור הילד בדרך לחיים עצמאיים בשלבים מאוחרים יותר. כך, בשנה הראשונה התינוק מסתגל לעולם ברמה הכללית, לומד להבין אותו בעזרת חושיו, ולמרות היקשרותו העוצמתית לאימו או למבוגר המטפל העיקרי, מתחיל להכיר באנשים נוספים ונאלץ להתרגל לתנאי מחייה שונים. בהמשך, יש מעברים בין מסגרות שונות, גמילה מחיתולים, לידתם של ילדים נוספים, לעתים גמילה מהנקה שעשויה להיות מורכבת. וכל אלה במסגרת החיים התקינים, ולעתים מתרחשים אירועים קשים שגם דורשים הסתגלות: גירושין, מעברי דירה עם פרידה מהחברים, מחלה או מוות של אחד ההורים ועוד. כל אלה עשויים להביא להופעת קשיי הסתגלות בבית הספר, בגן ובבית.

 

מתי חשוב מאוד לתת מענה נפשי לילד

בתקופות שונות, קשיי הסתגלות מהווים חלק בלתי נפרד מתהליך החיים שלנו. עם זאת, במקרים מסוימים יש לשים לב לסימני מצוקה שמעידים על כך, שהילד לא מצליח להסתגל לשינויים שהתרחשו בחייו. למשל, קשיים בבית הספר עשויים להיות יותר מתופעה רגילה של קשיי הסתגלות, אלא ליקוי למידה שלא ייפתר לבדו, והימנעות של טיפול רגשי תגרום לתחושת תסכול הולכת וגדלה. במקרים אלה, אבחון פסיכודידקטי עשוי לתת את התשובות הדרושות לילד, להוריו ולמערכת החינוך. תסמינים שכדאי לשים אליהם לב: הסתגרות, רגרסיה בהתפתחות (חזרה להרטיב, קישורי תקשורת ירודים), ירידה בציונים, קשיים יומיומיים, התפרצויות זעם.

 

תפקיד ההורים במסגרת הטיפולית

במקרים אחרים, קשיי ההסתגלות עשויים להיות קשורים לשינוי בסטאטוס המשפחתי, כגון גירושין והתרגלות להסדר שבמסגרתו הילד חולק את הזמן בין שני ההורים. בגלל שבמקרה זה ההורים מהווים את הגורמים המשפיעים על ההסתגלות, חשוב מאוד לבצע את כל ההליכים בשיתוף פעולה מלא – בין שני ההורים, הסביבה הקרובה והגורמים המטפלים. הליך של תיאום הורי עשוי להקל על תהליך גיבוש ההחלטות הנכונות עבור הילד וגם לייצר את ההרגלים והתנאים האופטימליים להסתגלות הילד. כאשר השינוי מתרחש גם לצד מעבר למסגרת חדשה – נדרש שיתוף פעולה גם של המוסד הלימודי עצמו, לכן יש לשתף גם את הצוות החינוכי לקבלת התוצאות האופטימליות.

 

התרומה המגוונת של סיוע פסיכולוגי בגיל הרך והצעיר

קשיי הסתגלות עשוי לנבוע מסיבות שונות, פנימיות וחיצוניות כאחד. לפעמים נדרש ניתוח התנהגות על מנת להבין לעומק את היקף הקשיים וסוגם. בנוסף, במידה ומתקיים שילוב של כמה תופעות מדאיגות, כגון קשיי תקשורת, התפרצויות זעם, מרדנות, חוסר קבלה של מרות ועוד – אבחון פסיכיאטרי עשוי לשפוך אור נוסף על הבעיה ולעזור להגיע לתוצאות הטובות ביותר, כולל השתלבות מוצלחת במסגרת החינוכית, שינה טובה בלילות, התנהלות נעימה בבית, יחסים טובים בין האחים ועוד.

מערך הטיפול בילדים המקיף שהוקם במסגרת מכון הכח לשנות מאפשר להשיג את התוצאות הטובות ביותר ולסייע לילדים המתמודדים עם קשיי הסתגלות, לרדת לשורש הבעיה ולפתור אותה לרווחת כולם.

 

הכח לשנות, הינו מכון בינתחומי ייחודי, שבו עובדים יחד ובשיתוף פעולה מלא, אנשי טיפול מתחום בריאות הנפש

אנו מאמינים בחשיבות שיתוף הפעולה אל מול הגורמים המשמעותיים בחייו של המטופל: משפחה, בית-ספר, קהילה, וצוות המכון נמצא בקשר עם אותם גורמים על פי הצורך

המטפלים שלנו עובדים בגישות ממוקדות ומשלבים טיפול רגשי, CBT, פסיכודרמה, טיפול באומנות ועוד.

הכח לשנות – מכון לטיפול, אבחון ויעוץ

03-798-8000

 

 

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...
איך בוחרים נכון ריצוף לבית
יש לריצוף של הבית השפעה רבה על העיצוב, המראה הכללי...
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
איך יוצרים אירוע מרשים ומכובד?
חברות רבות בישראל כבר רגילות לסטנדרטים הגבוהים של אירועי חברה...
התייחסות מחמירה לעבירות אלימות במשפחה- איך הדבר בא לידי ביטוי?
עבירות אלימות במשפחה נתפסות בעיני החוק ובכלל בעיני החברה בתור...
טיפול שורש או לא? אלה הן האפשרויות העומדות
לא מעט אנשים חוששים מטיפול אצל רופא השיניים, ואיך לא?...
משרד עורכת דין אולגה קוטלניקוב
כאשר משרד עורכי דין, כמו המשרד של אולגה קוטלניקוב, מציע תחת...
שינה איכותית ובריאה
על מנת שתוכלו לישון בצורה נוחה במיוחד תוכלו לעשות שימוש...