Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

על מימון ותפעול: ההבדל בין ליסינג מימוני לתפעולי

על מימון ותפעול: ההבדל בין ליסינג מימוני לתפעולי
קרדיט: Shutterstock

עם כל כך הרבה אפשרויות, נראה כי ליסינג הוא אחד הפתרונות המבוקשים עבור רכישת רכב. למרות זאת, גם הוא נחלק למספרת אפשרויות, וכדאי להבדיל ביניהן

קצת קשה להאמין, אבל לפני 80 שנה אנשים יכלו למשוך כסף מהבנק ולקנות בו דירה בארץ ישראל הישנה והטובה. רכב לעומת זאת, היה מותרות שרק עשירים ובעלי מעמד יכלו להרשות לעצמם. מאז הכל התהפך, דירה בארץ היא חלום שרק מעטים יכולים להגשים ומרכב חדש כל אחד יכול ליהנות. שילוב של שווק רווי ומפותח מאד עם עשרות יצרני רכב והמון שחקנים שישמחו להעמיד הלוואות, יצרו פה נגישות מרשימה. ההתפתחות בשוק הרכב הצליחה להגיע לקהלים חדשים, וענף הליסינג, שהתחיל בכלל ככלי מכירה של ציי רכב בארגונים ותאגידים, הגיע לחברות קטנות יותר, משם לעסקים קטנים, אפילו על בסיס עובד אחד, ולבסוף גם לשוק הפרטי. למעשה היום גם אדם פשוט יוכל לקבל ליסינג תפעולי פרטי וליהנות ממבחר רכבים שמתאימים לתקציב ולדרישות שלו, בלי התעסקות בתחזוקה ובראש נקי מבירוקרטיה הקשורה לרכב. אבל לפני כן – כדאי שהוא יבין מה זה ליסינג תפעולי ומה ההבדל בינו לבין ליסינג מימוני. 

זה שנותן לכם רכב

ליסינג מימוני, כשמו כן הוא, עוסק במימון רכב לתקופה מוגדרת. זו עסקה מוגבל בזמן בה אתם בוחרים רכב, בדרך כלל חדש אך כיום ניתן ליהנות גם מעסקות ליסינג לרכבים משומשים. עבור הרכב שבחרתם תשלמו מקדמה מסוימת ולאחריה החזר חודשי קבוע כפול מספר החודשים שהגדרתם בעסקה. בעלות הרכב תירשם על שמכם ותוכלו לצאת לדרך. תקופת הליסינג משתנה בהתאם לעסקה שסגרתם מול החברה, ולמרות שרוב העסקות נסגרות על פרק הזמן הסטנדרטי של 36 חודשים (כך נהוג מימי הליסינג העסקי), ניתן לבצע גם עסקה ל-24, 18 ואפילו 12 חודשים. גובה המקדמה וההחזר החודשי נקבעים לפי דגם הרכב ומשך העסקה. ככל שפריסת התשלומים רבה יותר הריבית תהיה גבוהה יותר. "איפה ההיגיון?" תשאלו. בסוף תקופת העסקה. כאן נפתחות בפניכם שלוש אפשרויות: הראשונה היא לסיים את העסקה ולהחזיר את הרכב לחברת הליסינג. השנייה היא הצעה לקנות את הרכב לעצמכם לפי שווי השוק ולעתים אף במחיר נמוך ממנו. השלישית, וזו המועדפת על חברות הליסינג – היא שתסגרו את העסקה ותמשיכו לעסקה חדשה. כלומר שתחזירו את הרכב הקיים, תיקחו רכב חדש במקומו, ותמשיכו בפריסת תשלומים לתקופה נוספת. כך יוצא שככל שאתם עושים עסקת ליסינג לפרק זמן קצר יותר – הריבית אמנם נמוכה יותר אבל למקדמה ששילמתם משקל גדול יותר, ובה נמצאת שורת הרווח של חברות הליסינג. מצד שני, בדרך זו תוכלו להתקדם לרכב חדש מהניילונים מדי שנה. יקר יותר, אבל מותרות זו לא מילה גסה. 

זה שנותן לכם רכב והרבה מסביב

מחיר המכונית עצמה הוא רק חלק מהוצאות הרכב ובמקרים רבים הוא אפילו לא החלק העיקרי. ההוצאות השוטפות: טיפולים תקופתיים, תחזוקה, תיקונים, רישוי, ביטוח חובה, ביטוח מקיף או צד שלישי, משתלבים לסכום גדול, גם בפריסה חודשית. למשוואה הזו לא הכנסנו כל את הדלק, שהמחיר והצריכה שלו לא מפסיקים לעלות. לצד ההוצאות, נכון לחשב גם את הזמן הכרוך בהגעה ליום טיפולים, או למכון הרישוי , או אפילו סתם להשוואת מחירי ביטוח. הרבה זמן ששווה הרבה כסף. ליסינג תפעולי פרטי נותן מענה לכל המרכיבים האלו. בשונה מהמימוני, בעסקת ליסינג זו הרכב נשאר על שם חברת הליסינג ולא נרשם על שמכם כלל. כל התפעול השוטף והניהול של הרכב מתבצע דרך החברה – רישוי, העברת טסט אם צריך (בשלוש השנים הראשונות לרכב חדש יש רק תשלום אגרה ללא מבחן), ביטוחים וטיפולים שוטפים במוסכי הסדר העובדים עם חברת הליסינג. במקרה של תאונת דרכים חלילה, נציג החברה יגיע למקום עם רכב חלופי עבורכם וימשיך את הטיפול ברכב שנפגע בעצמו. למעשה, כל הוצאות הרכב הנלוות, למעט הדלק, מגולמות בתשלום חודשי אחד כולל, שייקבע על פי סוג הרכב ומשך העסקה. מצד אחד, נראה כי ריכוז כל המרכיבים תחת מטריה עסקית אחת אמור לצאת יקר יותר, מצד שני, לחברת הליסינג יש יתרון גודל, שמביא למחירים מוזלים שהיא משלמת, וחלק מזה מתגלגל אליכם. 

הבחירה בידיכם

לכל אחד מסוגי הליסינג יש יתרונות וחסרונות, ואת רובם פירטנו כאן. סוג העסקה מאד תלוי בכם ובצרכים שלכם, והוא משתנה מאדם לאדם. לפני שאתם ניגשים לרכישת רכב, בדקו מהו התקציב שיהיה לכם נוח לעמוד בו, בחנו אותו לתקופה של 24 ו-36 חודשים, רשמו את הציפיות שלכם מהרכב ושינויים אפשריים בתכנון קדימה (לדוגמה אם אתם זוג עם ילד שמתכנן להרחיב את המשפחה, או שינוי בעבודה שמצריך רכב קטן או גדול יותר). לאחר שתהיה בידיכם רשימת נתונים, הכניסו את השיקולים ועל סמך כל אלו בחרו באפשרות המתאימה לכם יותר.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
בית בונים רק עם אנשי מקצוע מתאימים
מבצע מורכב כמו בניית בית מחייב לשכור את אנשי המקצוע...
הכשרה מקצועית ומוסמכת
במידה ושקלתן להצטרף לעולם המיוחד של טיפול בנשים בזמן ההיריון...
איך להחזיר את העניין וההנאה לחיי המשפחה שלכם?
שמירה על להבת הזוגיות היא לא דבר של מה בכך,...
קניית דירה – על שום מה ולמה
רכישת דירה, בין אם למגורים או להשקעה, היא החלטה משמעותית...
איך הכי כדאי להשקות את הגינה
השקיה נכונה היא המפתח לגינה פורחת. אם יש לכם גינה...
כשאתם זקוקים לעזרה משפטית יש מי שעומד לצדכם
גם אזרחים נורמטיביים לגמרי נזקקים לשירותי עורך דין בהזדמנויות שונות...
הכירו את המעצבת שהופכת בתים לאמנות מגורים
אלה מורגן היא דמות מובילה בתעשיית עיצוב הפנים בישראל, עם...
איך מטפלים בקשיים רגשיים ולמה זה כל כך חשוב
מחלה בנפש, לא משנה מדוע זו הופיעה, היא מחלה לכל...
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...