Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

קשיים בהתמודדות עם מצבים חברתיים

קשיים בהתמודדות עם מצבים חברתיים
קרדיט pixabay

רבים מאיתנו, ילדים כמבוגרים, עשויים לחוות קשיים בהתמודדות עם מצבים חברתיים שונים. הדבר עשוי  ליצור תסכול רב ולפגוע קשות בדימוי ובביטחון העצמי. אחרי הכול, תפקוד חברתי הוא אחד הכלים החשובים ביותר לפיתוח חיים בוגרים מלאים ומתפקדים בחברה.

קשיים בהתמודדות עם מצבים חברתיים
קרדיט pixabay

ממה זה נובע?

ישנו קשר הדוק בין ההתפתחות הרגשית והתגבשות ה"אני" של הילד או המבוגר ובין היכולת שלו להתמודד ביעילות במצבים חברתיים. ההתפתחות הרגשית קובעת כיצד יעמוד האדם מול האחר, כיצד יחווה את עצמו בתוך החברה וכתוצאה מכך, כיצד יגיב אליה ויתפקד בתוכה. מדובר בסופו של דבר במעגל קסמים. ככל שהאדם חווה יותר חוויות חיוביות במצבים חברתיים, הוא לומד להשתמש בכלים אלה טוב יותר ולעתים תכופות יותר. עם זאת, בידוד חברתי, חוויות שליליות מסיטואציות חברתיות והסתגרות, עשויה לפגוע משמעותית בפיתוח העתידי של מיומנויות חברתיות ולהקשות בתפקוד הרגשי.

על מה אנו מדברים כשאנו אומרים "קשיים במצבים חברתיים"

רבים מאיתנו עשויים לחוש אי נוחות בסיטואציות קשות ועצובות כמו לוויות או בביקור חבר לאחר פיטורים או גירושים. איננו תמיד בטוחים מה לומר. כמו כן, לא כל אחד יודע איך להתבטא או לדבר מול קהל, והפחד מקהל הוא הפחד הנפוץ ביותר ומדובר במצב חברתי שרובנו נתקשה בו מאוד וייתכן מאוד שאף נחוש חרדה נוראית ונקפא מול המצב. דברים אלו מובנים מאוד ונורמטיביים לחלוטין. עם זאת, ישנן סיטואציות אחרות אשר ייראו לנו כמובנות מאליהן, אך למתקשים במצבים חברתיים, הדבר עשוי להיות סיוט מתמשך.

אירועים חברתיים

מפגשים המוניים עשויים להיחוות כמאיימים ולגרום לילד או הבוגר להסתגר ולרצות להימנע מהסיטואציה לחלוטין. הדבר מעורר גם בושה ומבוכה רבה, אשר עשויה מאוד להיראות לעין בשפת הגוף, הבעות הפנים וההתנהגות הנמנעת, נראות אשר בסופו של דבר מגבירה את המבוכה וההימנעות אף יותר.

מצבים אינטימיים

קרבה גופנית או רגשית בין חברים טובים או בני/בנות זוג עשויים לעורר מתח רב ולהעלות שאלות רבות – האם אני ראוי לקרבה זו? האם אני אדע איך להתנהג נכון או אחווה השפלה? הקושי הרב להתמודד עם הסיטואציה עשוי לגרום להימנעות ממצבים של קרבה ולהקשות על יצירת קשרים משמעותיים. כפי שכבר אמרנו, הדבר יוצר מעגל קסמים שלילי מתסכל ביותר. ככל שיעבור זמן רב יותר ללא קשרים משמעותיים, יהיה קשה יותר לשקם ולשחזר את היכולות התקשורתיות והחברתיות החיוניות כל כך לחיים מלאים.

אז מה עושים?

הטיפול היעיל ביותר לחרדה חברתית וקשיים במצבים חברתיים הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). במהלך הטיפול יזהה המטופל, בסיוע המטפל, דפוסי חשיבה בעייתיים המעוררים את הקושי ובאמצעות תרגול קבוע ינסה ללמוד דרכי חשיבה והתמודדות חדשים עם המצבים המאיימים כל כך. כאשר יאומצו דפוסים התנהגות וחשיבה חדשים, ניתן יהיה לחוות מצבים חברתיים באופן שונה מאי פעם ולהיכנס אל מעגל קסמים חדש, כזה שעם כל חוויה חיובית יגביר ויעודד יותר ויותר את השתתפותנו בחיים החברתיים.

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
הכשרה מקצועית ומוסמכת
במידה ושקלתן להצטרף לעולם המיוחד של טיפול בנשים בזמן ההיריון...
איך להחזיר את העניין וההנאה לחיי המשפחה שלכם?
שמירה על להבת הזוגיות היא לא דבר של מה בכך,...
קניית דירה – על שום מה ולמה
רכישת דירה, בין אם למגורים או להשקעה, היא החלטה משמעותית...
איך הכי כדאי להשקות את הגינה
השקיה נכונה היא המפתח לגינה פורחת. אם יש לכם גינה...
כשאתם זקוקים לעזרה משפטית יש מי שעומד לצדכם
גם אזרחים נורמטיביים לגמרי נזקקים לשירותי עורך דין בהזדמנויות שונות...
הכירו את המעצבת שהופכת בתים לאמנות מגורים
אלה מורגן היא דמות מובילה בתעשיית עיצוב הפנים בישראל, עם...
איך מטפלים בקשיים רגשיים ולמה זה כל כך חשוב
מחלה בנפש, לא משנה מדוע זו הופיעה, היא מחלה לכל...
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...