Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

שיטת הניקוד בעבירות תנועה

שיטת הניקוד בעבירות תנועה
מקור shutterstock

נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בגילופין או מעורבות בתאונה הן רק חלק מעבירות התנועה שניתן לעבור עליהן כשאנחנו לוקחים את ההגה בידיים ועולים על הכביש. כאשר הנהג עובר עבירה כלשהי, הוא מחויב בנקודות. ככל שהוא הולך וצובר ניקוד על עבירות בכביש, כן העונש שלו עלול להיות חמור יותר, ובמקרים חמורים הוא עלול לקבל אף פסילת רישיון. על כן, יש לשים לב להתנהלות בכביש ולעקוב אחר הניקוד, במידה וקיים. 

שיטת הניקוד בעבירות תנועה
מקור shutterstock

מהי מטרת הניקוד?

למשרד התחבורה אין עניין להכשיל נהגים, ועדיין שיטת הניקוד בעבירות תנועה נועדה להשיג כמה מטרות. דבר ראשון, אחת המטרות המרכזיות שנועדה להשיג שיטת הניקוד היא עניין ההרתעה. ככל שהנהג צובר יותר נקודות, כן הוא עתיד להיזהר להבא בעבירות תנועה. דבר שני, שיטת הניקוד מיועדת לנהגים בלתי זהירים במיוחד, ובמידת הצורך היא אפילו יכולה להוריד אותם מהכביש לצמיתות. כמו כן, נהגים שצברו ניקוד מסוים מחויבים לעבור ריענון נהיגה כדי להקנות לנהגים את הכלים הדרושים לנהיגה נכונה. כך, נהגים שצברו בין 12 ל-22 נקודות צריכים לעבור קורס נהיגה נכונה בסיסי, בעוד נהגים שצברו בין 24 ל-34 נקודות צריכים לעבור קורס נהיגה נכונה ייעודי. ולבסוף, שיטת הניקוד נועדה בסופו של דבר לצמצם את מספר תאונות הדרכים ולהגן על ביטחונם של האזרחים. 

איך פועלת שיטת הניקוד?

כל נהג צריך להכיר את שיטת הניקוד של משרד התחבורה, אך מעבר לכך לעשות כל שביכולתו כדי לא להיכנס לסטטיסטיקה של הנהגים שצריכים להירשם לקורסי ריענון. אלה כמה דברים שכדאי לדעת על שיטת הניקוד:

  • באופן כללי, הנקודות תקפות ליום שבו הנהג צבר אותן למשך שנתיים, וזאת במקרה שבו הנהג צבר עד 20 נקודות. אם מספר הנקודות שהצטברו הוא גבוה מ-22 נקודות, הן יישארו בתוקף למשך 4 שנים, במקרה שבו הנהג לא צבר נקודות מעל המספר הזה. 
  • רישיונו של הנהג עלול להיפסל למשך 9 חודשים אם קרה אחד מהדברים הבאים: נהג שצבר 72 נקודות ומעלה או נהג שיש לו פסילת רישיון למשך 3 חודשים בגלל צבירה של 36 נקודות.
  • אם הנהג צריך לעבור קורס נהיגה נכונה בגלל הנקודות שהוא צבר, עליו לעשות זאת בתוך חצי שנה ממועד ההודעה. 

על אילו עבירות מקבלים נקודות?

מספר הנקודות משתנה בהתאם לעבירה המבוצעת. לדוגמה, אם נהגתם ללא רישיון כלל (כלומר, מעולם לא הוצאתם רישיון), תקבלו 10 נקודות. אם התפתתם להשתמש בטלפון הנייד במהלך הנהיגה (ביצעתם שיחה או שלחתם הודעה), אתם מסתכנים ב-8 נקודות. ואם לא צייתתם לתמרור או עשיתם פרסה במקום אסור, העבירה "תזכה" אתכם ב-6 נקודות. מעבר לכך, שיטת הניקוד אינה פוסחת גם על נהגים חדשים. לדוגמה, נהג צעיר או נהג חדש המסיע שני נוסעים ללא מלווה עלול להסתכן ב-8 נקודות. ישנו ניקוד נוסף בעבור עבירות שונות, בהתאם לחומרת המעשה.

מה עושים אם צוברים נקודות?

לא נעים לצבור נקודות בגלל עבירות תנועה, בייחוד אם אתם בטוחים בצדקתכם ויודעים שהייתם יכולים להימנע מזה. על כן, אם צברתם נקודות שיכולות לאיים על פסילת רישיון, ובמקרים מסוימים גם על הפרנסה, חשוב להתייעץ עם עורך דין מקצועי בתחום. באפשרותו של עורך הדין לבחון את המקרה שלכם לעומק ולקבוע אם אתם זכאיים להורדת הנקודות או אפילו לביטולן. וכאשר בוחרים עורך דין בתחום התעבורה, חשוב לוודא שמדובר באיש מקצוע מנוסה. כזה הוא עו"ד אילון אורון. הוא והצוות שלו פועלים במשך שנים רבות בתחום התעבורה ומכירים כל סעיף בחוק. משרד עורכי הדין עוסק במגוון רחב של תחומים דוגמת נהיגה בשכרות, עבירות קנס, חיוב בנקודות, פיצויים לנפגעי תאונות דרכים ועוד. 

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
הכשרה מקצועית ומוסמכת
במידה ושקלתן להצטרף לעולם המיוחד של טיפול בנשים בזמן ההיריון...
איך להחזיר את העניין וההנאה לחיי המשפחה שלכם?
שמירה על להבת הזוגיות היא לא דבר של מה בכך,...
קניית דירה – על שום מה ולמה
רכישת דירה, בין אם למגורים או להשקעה, היא החלטה משמעותית...
איך הכי כדאי להשקות את הגינה
השקיה נכונה היא המפתח לגינה פורחת. אם יש לכם גינה...
כשאתם זקוקים לעזרה משפטית יש מי שעומד לצדכם
גם אזרחים נורמטיביים לגמרי נזקקים לשירותי עורך דין בהזדמנויות שונות...
הכירו את המעצבת שהופכת בתים לאמנות מגורים
אלה מורגן היא דמות מובילה בתעשיית עיצוב הפנים בישראל, עם...
איך מטפלים בקשיים רגשיים ולמה זה כל כך חשוב
מחלה בנפש, לא משנה מדוע זו הופיעה, היא מחלה לכל...
מדריך מקיף לתושבי גבעתיים על איך לכבוש את מבחן ה-GMAT
מבחן ה-GMAT, המהווה שער הכניסה לתוכניות MBA יוקרתיות רבות ברחבי...
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...