Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

תלמידי/ות המאיץ המדעי בישראל זכו במקום הראשון והשלישי בתחרות הבינלאומית ליזמות חלל בשיתוף עם נאס"א

תלמידי/ות המאיץ המדעי בישראל זכו במקום הראשון והשלישי בתחרות הבינלאומית ליזמות חלל בשיתוף עם נאס"א
מקור pixabay

במקום הראשון, זכו תלמידי כפר הנוער כנות-נעמת: אילן קיסר, עלמה צח, אלמוג כליף, תמיר ניסים ואיבון דויטש. הם הרשימו את הוועדה המקצועית בהמצאתם  Spiruspaceמתקן חכם (ניתן להדפסה בתלת ממד) לגידול צמח הספירולינה על מאדים המאפשר הפקה מקסימלית של חמצן תוך שמירה על אצת הספירולינה וערכיה התזונתיים. 

תלמידי/ות המאיץ המדעי בישראל זכו במקום הראשון והשלישי בתחרות הבינלאומית ליזמות חלל בשיתוף עם נאס"א
מקור pixabay

במקום השלישי, זכו תלמידי תיכון "קלעי": עומרי סבן, עידן כהן, אריאל יזדי, יעל בריזל ועומר זליחובר, אשר הרשימו את הוועדה ביוזמה שלהם Looking Glass לווין עם מראות ליצירת אנרגיה ירוקה ואור על הירח. הזוכים מקלעי חלקו את המקום השלישי עם קבוצה מתיכון סנט פרנסיס בקליפורניה ארה"ב. 

ועדת השופטים בראשות המדען הראשי של נאס"א איימס, ד"ר ג'ייקוב כהן, ציינה שהבחירה בין הפרויקטים הייתה קשה. הם שיבחו את כל המתמודדים על פרויקטים ברמה גבוהה. 

תכנית המאיץ המדעי, נלמדת זו השנה השלישית בישראל ובארה"ב ביוזמה והובלה של Out of the Box עסק חברתי לקידום יזמות וחדשנות בחלל ותעופה בניהול היזמת ורד כהן ברזילי. כהן ברזילי משמשת מנטורית בתכניות האצה מובילות בארץ ( Impact8200(Starburst IAI , ובתכניתSpace4women  לקידום נשים בחלל של סוכנות האו"ם לענייני החלל החיצון. "אני שמחה וגאה בכל התלמידים/ות שהגיעו למעמד הגמר. בזכות אופייה הייחודי של התכנית, הנלמד בצורה היברידית (אונליין ופיזית) משבר הקורונה לא פגע בה, ועברנו ללמוד רק באמצעים מקוונים. התלמידים עבדו בצמוד עם מנטורים מקצועיים מובילים מתחום תעשיית החלל, ניהנו מהרצאות ייחודיות וגם מלמידת עמיתים עם התלמידים מבתי הספר האמריקאים. התוכנית חלוצה בעולם בתחום החינוך ליזמות חלל ואף מובילה בשילוב בנות בתחומי STEM . לגמר בישראל הגיעו 55 אחוז בנות שהובילו מיזמים מורכבים אשר כללו בין היתר גם תכנות, עיצוב בתלת ממד וכישורי ניהול פרויקט".  

11 יוזמות חלל עלו השנה לגמר התחרות הבינלאומית של המאיץ המדעי מחמישה בתי ספר בישראל ובארה"ב (כיתות ח-י). במסגרת התחרות, התלמידים הציגו את יוזמות החלל שהגו ופיתחו לאורך השנה, בפני הוועדה המקצועית מנאס"א איימס. לאור משבר הקורונה, הגמר התקיים בכמה שלבים באמצעות אפליקציית TEAMS של מייקרוסופט וכלל הכנת סרטוני וידאו להצגת יוזמות החלל באנגלית, הצגה בחיי מול חברי/ות הוועדה ומענה על שאלות השופטים.

טקס ההכרזה נפתח בדברי תודות במעמד כריסטופר גרין, מזכיר ראשון וראש תחום איכות סביבה, מדעים, טכנולוגיה ובריאות בשגרירות ארצות הברית בישראל. שגרירות ארה״ב תומכת בתוכנית המאיץ המדעי מיום הקמתה ביצירת הזדמנויות, חשיפה למנהיגות בכירה מתעשיית החלל האמריקאית ותוכניות מענקים. גרין: "השגרירות גאה לתמוך במאיץ המדעי, מאמץ הנתמך על ידי מרכז מחקר איימס של נאס"א. זוהי אחת מהתכניות שלנו שמטרתה להעמיק את הידע של תלמידי ישראל במקצועות הSTEM (מדעים, מתמטיקה, הנדסה וטכנולוגיה) בשילוב עם כישורי השפה האנגלית. התכנית המצוינת הזו מעניקה הזדמנות ייחודית לעבודה משותפת של תלמידים ישראלים ואמריקאים בתחום יזמות החלל. אנו מחויבים להרחיב את הגישה לקריירה בתחום המדעים וההנדסה לילדי ישראל מכל קבוצות האוכלוסייה".

לאורך שנת הלימודים התלמידים, למדו כיצד להגות רעיון יצירתי, לפתח אותו לכדי מוצר, לבחון אותו בכלים עסקיים, להציג אותו באנגלית על במה ובפני מומחים. הם עבדו בצמוד עם מנטורים מקצועיים מתחום החלל, הפסיכולוגיה, הרפואה והתזונה, ואף יצרו מודל בתלת מימד או בשפת JAVA . בנוסף לעבודה היזמית,  התלמידים/ות ניהנו לאורך השנה ממפגשים והרצאות ממיטב המומחים מהארץ ומארה"ב בתחום החלל. מהנדסת טילים מנאס"א, מהנדסת רכבי חלל מנאס"א JPL , בכירים משוק החלל הפרטי בארה"ב.

התוכנית פועלת בארץ בשיתוף פעולה עם עמותת עתיד פלוס ומנהל החינוך בעיריית גבעתיים שאף העניקו לה השנה אות הוקרה מיוחד כתכנית פורצת דרך בתחום החינוך לחלל. גבעתיים הייתה הראשונה לאמץ את התכנית והיא נלמדת בשני בתי ספר תיכוניים בעיר. בשנה שעברה זכתה בתחרות הבינלאומית תלמידת תיכון שמעון בן צבי, דנה גרשוביץ’. 

פירוט כל היוזמות שהשתתפו בתחרות הגמר: 

SWAN תוכנה המבוססת על טכנולוגיית עיבוד תמונה לזיהוי מקורות סיסמיים במאדים (רעידות על אדמת מאדים, פיצוצים מבוקרים ופגיעות מטאוריטים). 

Space Confession תוכנה המבוססת על אינטליגנציה מלכותית המעניקה טיפול פסיכולוגי משלים לאסטרונאוטים להתמודדות במצבי בידוד ממושכים במשימות בעומק החלל. 

Feels Like Home הליכון ייחודי המעניק חוויה רב חושית לאסטרונאוטים (באמצעות מציאות מדומה, ריחות ורעשים מוכרים מהבית) ומאפשר להם להרגיש את הבית בעת אימוני הכושר בחלל החיוניים לבריאותם. 

Looking Glass לווין הנושא שתי מראות ענק ליצירת אנרגיה ירוקה ואור על הירח באמצעות שימוש בקרני השמש. 

Spiruspace מתקן ייחודי לגידול צמח הספירולינה בחלל המאפשר הפקה מקסימלית של חמצן ומרכיבים תזונתיים החיוניים לקיום חיים בחלל.

 Blood Suit חליפה המצוידת באלקטרודות להזרמת הדם, חיונית לשינוי מסלול הדם בחלל ולמניעת מקרים של פקקת עורקים. 

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
מה אפשר לייצר באמצעות הדפסה 3d?
מדפסות תלת מימד מהוות כיום את אחד המוצרים המתקדמים ביותר...
איך הרכב מוסיקלי משפיע על האירוע שלכם?
שיקול חשוב לכל מי שמתכנן אירוע בלתי נשכח הוא האם...
איך בוחרים נכון ריצוף לבית
יש לריצוף של הבית השפעה רבה על העיצוב, המראה הכללי...
מוזיקה לאירועים דתיים
היהדות עשירה במסורות ובסמלים, וכך גם האירועים בה, אשר מהווים...
התייחסות מחמירה לעבירות אלימות במשפחה- איך הדבר בא לידי ביטוי?
עבירות אלימות במשפחה נתפסות בעיני החוק ובכלל בעיני החברה בתור...
שינה איכותית ובריאה
על מנת שתוכלו לישון בצורה נוחה במיוחד תוכלו לעשות שימוש...
בכל מקום שיש בו צנרת יש פוטנציאל לבעיה
צנרת תקנית לא אמורה לסבול מבלאי או בעיות מיוחדות בתוך...
מגישים מועמדות לתפקיד בטחוני? ודאו שאין רישום משטרתי
במיוחד בגיל צעיר אנשים שאין להם רקע פלילי אלא מגיעים...
עיצוב הבית מתחיל בכם
כל מעצבת פנים שתשכרו לעבוד על עיצוב הבית שלכם תשב...
10 ערים מומלצות לטיול באירופה
באירופה ישנן ערים רבות ומרתקות שראויות לביקור. כל עיר מציעה...