Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

 איך תאונת דרכים מובילה לבדיקת כשירות נפשית?

 איך תאונת דרכים מובילה לבדיקת כשירות נפשית?
צילום Pixbay

בדיקת כשירות נפשית לנהיגה נערכת על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, הפועל מטעם משרד הבריאות. למכון סמכויות נרחבות, כולל שלילת רישיון הנהיגה לצמיתות, והוא עוסק במניעת תאונות דרכים הנגרמות בשל ליקוי בריאותי כזה או אחר ובהיבטים תעבורתיים של בריאות. מייד נסביר מה זה אומר, איך זה משפיע על כל אחד ואחת מאיתנו, ואיך עורך דין תעבורה יכול לסייע לכם בענין זה.

צילום Pixbay

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

כאמור, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים פועל מטעמו של משרד הבריאות, והוא מבצע, למעשה, ביקורת רפואית אצל נהגים בעלי ליקוים בריאותיים ידועים שיש להם אפשרות לגרום לסכנה בעת נהיגה, כמו מי שהורשע בנהיגה בשכרות או בהשפעת סמים, ולעיתים אף מי שנחשד בכך אף שלא הורשע, עדיין או בכלל. המכון מוסמך לבצע בדיקות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות, וכפי שכבר צוין, סמכויותיו נרחבות, עד כדי שלילת רישיון הנהיגה מאדם, ואין אפשרות של חוסר שיתוף פעולה עם המכון, דרישותיו ו/או החלטותיו.

תחום פעולתו השני של המכון הרפואי הוא התאמת אבזירי נהיגה ורכב לבעלי מוגבלויות פיזיות, פיתוח תחום הרפואה התעברותית וייעוץ בתחום זה.

בפועל, המכון הרפואי מטפל לא רק באנשים שכבר הזכרנו, אלא גם באנשים נורמטיביים, כמוני וכמוך, שעשו טעות בשיקול הדעת. הטעות בשיקול הדעת יכולה להיות התפרצות חסרת רסן בבית המשפט לתעבורה, לדוגמא, או נהיגה בצורה מסוכנת במיוחד. הבעיה העיקרית בכך היא שמרגע שבו בית המשפט הגדיר אתכם כנדרשים לביקורת, פיקוח או בדיקה של המכון הרפואי, יהיה לכם קשה מאוד להשתחרר מסמכותו.

מלבד בית המשפט, גם רופא יכול לגרום לזימונכם למכון, אם הוא חושד שאתם משתמשים בסמים או צורכים אלכוהול בקביעות או בתדירות גבוהה, וכן אם הוא חושד שאתם סובלים מבעיה נפשית שעשויה להיות מסוכנת בשעת נהיגה. על פי החוק, במקרים כאלה הרופא מחויב לדווח למכון.

כלומר…

כלומר, אם הורשעתם בנהיגה בשכרות, לדוגמא, או שהייתם מעורבים בתאונת דרכים קטלנית, חלילה, שהתרחשה בשל שיקול דעת לקוי שלכם, אתם בהחלט עלולים להיות מועברים לפיקוחו של המכון, ללא קשר להתקדמות ההליכים המשפטיים ולעונש שעשוי להיות מוטל עליכם. סמכותו של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים נרחבת עד כדי כך שגם אם ריציתם את העונש שהטיל עליכם בית המשפט במלואו, המכון יכול לקבוע כי אתם עדיין מהווים סכנה לציבור ולמנוע מכם מלקבל את רשיון הנהיגה שלכם בחזרה.

עורך דין תעבורה ושיקול דעת נכון

הדרך הטובה ביותר להימנע מהגעה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים היא לנהוג כחוק, ולהימנע משתיית אלכוהול וצריכת סמים, לפני נהיגה ובכלל. אם בכל זאת ביצעתם פעולה בעת הנהיגה ששיקול הדעת בה היה מוטעה מסיבה כזו או אחרת, חשוב ביותר לערב עורך דין לענייני תעבורה בשלב מוקדם ככל האפשר, ורצוי עורך דין המכיר את דרכי ההתנהלות מול המכון.

גם לעורך הדין יהיה קשה מאוד משלחרר אתכם כליל מסמכותו של המכון הרפואי אך הוא בהחלט עשוי להקטין למינימום את מידת השפעתו של המכון על חייכם ועל רישיון הנהיגה שלכם. מי שמגיע למכון ללא ליווי של עו"ד תעבורה או שעורך הדין שלו הוא בעיקר עו"ד תאונות דרכים שאינו בקי בהתנהלות המכון, צפוי להיתקל בקשיים רבים.

כל עוד לא נתקבלה החלטתו של המכון, עורך הדין עשוי לשנות את הקביעה, ומי שניגש לעו"ד לענייני תעבורה בשלב מאוחר מדי, סיכוייו לשנות את החלטת המכון קטנים ולמעשה כמעט בלתי אפשריים. על החלטת המכון ניתן לערער רק לוועדת הערר, שהיא, למעשה, הסמכות היחידה לשינוי החלטות המכון, ופעמים רבות הוא נוטה לקבל את דעתו של המכון.

לכן, בכל מקרה של מעורבות בתאונת דרכים, נהיגה בשכרות או כל התנהגות אחרת בכביש שגרמה לכם לקבל זימון לבית המשפט, התקשרו מיידית לעורך דין תעבורה וודאו שיש לכם ליווי משפטי מקצועי.

המאמר נכתב ע״י עו״ד ניר שלום – עו״ד תעבורה 077-9976882

התוכן כי חם במקומונט גבעתיים
איך לבחור מגשרת גירושין?
כשבני זוג מחליטים להתגרש, מכל סיבה שהיא, עולות כמה וכמה...
אתם יכולים לשנות את מציאות חייכם
בעבר בני האדם רצו דבר אחד, לשרוד. האדם הפשוט לא...
היופי שבצילום בשחור לבן
במהלך לימודי צילום ועריכה מכירים נקודות מבט שלא הייתם חושבים...
לחיות עם שמכם הטוב ללא כתם פלילי
כשאזרחים נורמטיביים רבים מוצאים את עצמם בתחנת המשטרה כשהם נקראים...
הידעתם? אתם יכולים להשכיר את הגג שלכם לחברת החשמל
אנשים חכמים יודעים לנצל את המשאבים הקיימים ברשותם בשביל להרוויח...
למה צריך לבצע בדיקות גנטיות?
בדיקה גנטית יכולה לסייע באבחון הפרעות גנטיות או מחלות הנגרמות...
אלמנטים שיש לבחור לבניית מצבה
המצבה הנבנית עם שמו של יקירכם עליה צריכה להתאים לרצונכם...
הליכים קוסמטיים שמטרתם להפחית את מידות הגוף
טיפול הצרת היקפים הם הליכים קוסמטיים שמטרתם להפחית את מידות...
במה שונה המשפט הפלילי מהמשפט האזרחי?
כאשר מחלקים את עולם המשפט, תהיה ההפרדה הראשונה בין המשפט...
עוברים למשרד חדש- כך תבחרו חברת הובלות?
שירותיה של חברת הובלות נחוצים במגוון מקרים שונים. בין אם...